Gå til innhold

Nedre stab-stag

Ranger emnet


Gjest kentiver

Anbefalte innlegg

Gjest kentiver

Hei

 

Har en golf 2 nå, nettopp byttet foringer og satt på øvre stab - stag i motorrommet. Lurer på å skaffe meg nedre stab-stag også, siden jeg merket veldig forskjell når jeg monterte det øvre. Lurer på om jeg kommer til å merke noe av det nedre stab-staget? Bilen er stort sett bare i vanlig kjøring, litt småhardt av å til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stabstag gjør at du kan kjøre litt fortere i svingene... "krengningshemmer" kan det jo så fint kalles!

 

 

men.. kjørt golf både med og uten stabstag.. kan ikke si jeg har merka noen forskjell..

 

 

merka ikke noe forskjell da jeg fikk stabstag bak heller gitt

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forvirring om hva som er hva, her.

 

Stabstag er forkortelse for stabilisatorstag, som er "bøylen" som går bakover fra bærearmene. Å bytte ut denne med stivere bøyler er visstnok en meget bra oppgradering på understellet.

 

Stag som monteres mellom dempertårna i motorrommet er vel egentlig ikke noe stabstag, men veldig mange sier det (også jeg, innimellom). Dette heter egentlig tårnstag.

 

Iom. at trådstarter sa at han hadde montert et øvre stabstag, regner jeg med at han mente tårnstag. Gikk derfor ut ifra at han skulle ha stag i samme "katergori" da han skulle ha det nede. Hva dette staget egentlig heter vet jeg ikke, men det går i hvert fall mellom traversen. Og iom. at traversen er hel på toergolfen vil det ikke stive opp like mye som f.eks. på Golf 1, der det ikke er noe som stiver opp i mellom fra før.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm... skyt meg viss eg er HEELT på jordet nå meen...

et stabilisator stag er vel det som går fra ene bærearmen (eller hva du/dere kaller det for) og over på andre siden, slik at når du da tar hjulet opp på ene siden vil et andre også følge med opp... man merker vel mer forskjeld på å montere dette isteden for et såkalt tårnstag... vil ikke tenke på hvordan mazda`n ville oppført seg på vegen uten stabilistator staga (både foran og bak orginalt seff)

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår