Gå til innhold

Flytte seg for utrykknigsbil = ødelagt bil!?

Ranger emnet

Mew

Anbefalte innlegg

Hvis man må flytte seg for en utrykkingsbil å skader sin egen bil, hva skjer da? Må man dekke sånn av egen lomme?

Hadde en opplevelse i rushtiden i Smestad krysset hvor en politibil brøyta seg vei igjenom køen i god fart, folk måtte kaste seg opp på fortauet for å ikke bli meid ned. Å med den nye standaren på kanstein er jo de kanten ganske høye. Heldigvis kjørte vi en Silverado med svære hjul, men ikke faen om jeg hadde kasta Audien med 19" opp på den kanten der!

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det ikke er noe annen utvei, så ja...

litt kjedelig om du ikke gidder å flytte deg for brannbilen fordi du må over en kant med felga dine.....spess når det er ditt eget hus som brenner :)

men det skal jo rimelig mye til før du må ødelegge bilen din for å gi plass.

det pleier som regel å bli litt bevegelse i køen forran deg når folk oppdager utrykkningskjøretøyet slik at man kan få litt plass å bevege seg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må flytte seg for en utrykkingsbil å skader sin egen bil, hva skjer da? Må man dekke sånn av egen lomme?

Hadde en opplevelse i rushtiden i Smestad krysset hvor en politibil brøyta seg vei igjenom køen i god fart, folk måtte kaste seg opp på fortauet for å ikke bli meid ned. Å med den nye standaren på kanstein er jo de kanten ganske høye. Heldigvis kjørte vi en Silverado med svære hjul, men ikke faen om jeg hadde kasta Audien med 19" opp på den kanten der!

Hvis det ikke er plass til å flytte seg til siden, kan du jo bare gi på og ligge foran utrykningskjøretøyet frem til det finnes plass til å flytte seg, er sjelden mer enn 100 meter til nærmeste fotgjengerovergang med nedsenka kantstein osv. i byområder.. Har selv observert bil med tilhenger i et kryss, politibil kom bakfra i drit fart, rødt lys, alle stoppet, bilen med tilhenger hadde ingen fluktmuligheter og gassa seg gjennom krysset, og la seg så ut til siden, slik at politibilen kunne kjøre forbi.

og det er vel i beste fall naivt å selv være sjåfør på en bil man kjører inn i noe som står stille, og ikke ta på seg skylda?:) det blir type "garasjeporten har blitt smalere siden sist"-argumentasjon.. kommer ikke spesielt langt med det:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare og klatre på kant steina det da. På hamar hvor det er værst trangt er det utryknings kjøretøyene som må opp på kanten(autovern på høyre siden)

Så en morsom episode for en stund siden. var ei gammel dame som sto først i lys krysset og nektet og kjøre på rødt selv om det var tre brann biler bak henne... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det ikke er noe annen utvei, så ja...

litt kjedelig om du ikke gidder å flytte deg for brannbilen fordi du må over en kant med felga dine.....spess når det er ditt eget hus som brenner :)

men det skal jo rimelig mye til før du må ødelegge bilen din for å gi plass.

det pleier som regel å bli litt bevegelse i køen forran deg når folk oppdager utrykkningskjøretøyet slik at man kan få litt plass å bevege seg på...

Jeg tar poenget ditt å skjønner det egentlig selv..

Men er jo litt kjipt vis jeg tar en front leppe, 2 felger, kanskje en kanal og 2 dekk i VERSTEFALL.. selvfølgelig det skal litt til for at alt det skal skje, men en senka bil med 19" opp på de nye fortauskant typen høres ikke bra ut.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker hva som skjedde på streetmeet i Hønefoss ifjor?

Politiet kom over bakketoppen med blålys og sirene under jakten på han med crosseren..

Kjørte en Volvo 240 i krysset som var på vei over, han ga litt ekstra gass og rævva på bilen slapp litt... politiet avbrøt jakten og stoppet han!

95' Opel Omega 2.5 V6

89' Toyota Celica 1.6GT "konebilen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ratter ikke opp på midtrabatter eller fortau med bilen min iaf...kjører rett frem istedet, eller står stille slik at de kan kjøre på kantstenene selv med sin bil. (Som regel politi med V70 AWD osv) Erstatning her er sikkert umulig, hvordan skal det dokumenteres i ettertid?

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får problemer ved at du ikke kjører til siden o.l. Dem tar skiltnr. og du får straff på at du har hindret utrykningskjøretøyer... Det er jeg ganske sikker på at du mister lappen for..

Og btw: Da kan jo alle dukke opp og si: "Ja, kom en brannbil bak, jeg måtte kjøre opp og ting ble ødelagt"... Det funker ikke

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ du hadde med glede vrengt opp på høy fortauskant med Shelbyen din?

Jeg tror ikke en 19-åring som foretrekker vinkelsliper istedenfor effektanlegg har råd til en Shelby.. Tror han bare har sett Gone In Sixty Seconds.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være opp til hver enkelt hva bilen er i stand til eller ikke. Tviler på politiet ville forlangt at en lav, ny ferrari, til flere millioner, skulle få ripe eller skader ved å kjøre opp en høy fortauskant.

Men la oss ta et overdrevent eksempel da. Trang vei, med dryp grøft og høye steiner på hver side av veien. En suv ville kanskje klart å kjøre ut i grøfta, mens en vanlig person bil ville fått skader. Skal det da være forventet at en skal påvære bilen sin skader, bare fordi en suv bil ville klart å kjøre ut i grøfta? Kontra at en suv lett kan kjøre opp en fortauskant, mens en senket vanlig bil ikke kan det uten skader`?

Men hva nytter det vel å diskutere med de som har loven i sin hand (politiet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en 19-åring som foretrekker vinkelsliper istedenfor effektanlegg har råd til en Shelby.. Tror han bare har sett Gone In Sixty Seconds.

Haha... er vel ikke mange som har råd til Shelby. Men synes bare det er den peneste bilen noen gang lagd. Men tilbake til topic: Man mister lappen for å hindre utrykningskjøretøy pluss at du hindrer at folk blir reddet... eller hus brenner ned. Men hadde jeg hatt fet bil hadde jeg nok bare kjørt fort til jeg kunne ha kjørt inntil, kan vel ikke blir straffet for det?

Og btw: hvordan visste du at jeg var 19?

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider