Gå til innhold

Spesialtilpassing av girkasse - tips og hjelp

Ranger emnet


Awex

Anbefalte innlegg

Jeg kjører en Mazda 323 GT-R, og som de fleste vet sliter disse bilene med dårlige girkasser. Hvis man kjører opp trykket til over 1 bar så er man i faresonen, og siden jeg kjører på 1.5 så er jeg vel ute på virkelig tynn is. Derfor er jeg naturligvis på jakt etter en girkasse som holder. Jeg vil ha muligheten til å "launche" bilen hardt, noe som tar knekken på originalkassen ganske fort. Har enda ikke turt å teste kvartmilen eller 0-100 på bilen, for hva er vitsen med en rask bil hvis man ikke har girkasse? :mad:

Kort sagt så er jeg ute etter en tilnærmet bombesikker girkasse som tåler min kjørestil, som langt ifra er mishandling, men en del hardere enn vanlig bestemorkjøring.

 

Jeg har flere alternativer under etterforskning, men dette er hva jeg har så langt.

 

 

-Forsterket originalkasse fra en gruppeA/gruppeN rallybil

De fleste rallybilene brukte enten X-trac kasse, eller som et rimeligere alternativ, en forsterket originalkasse. Jeg har ikke undersøkt så mye rundt dette alternativet enda, men jeg kan se for meg at de koster litt og er vanskelige å skaffe. Hva skjer hvis noe går istykker? Det blir vel ikke den enkleste sak i verden å skaffe nye deler til noe slikt? Fordelen er at den blir forholdsvis lett å montere.

 

-X-Trac 6 trinnskasse (sekvensiell?)

Denne kassen er laget til bruk i gruppa A/ gruppe N, så den tåler vel det meste. Problemet er å få tak i en. Jeg vet ikke om de kan skaffes fabrikknye/fabrikkoverhalte, og hvis det går så koster de vel rundt 100.000. En brukt kan alltids skaffes, men prisen vil alikevel være ganske høy. En fyr jeg kjenner i england har sendt X-trac mail for å sjekke ut dette, men har ikke fått svar enda. En svenske holder på å montere en slik girkasse, men det er tydeligvis mye arbeid....han har holdt på i snart to år nå :eek: . Gå inn på 323gtr.nu , og klikk deg inn på "prosjekt", så står det en del om det der.

 

-Quaife

Quaife lager girkasser på bestilling, men det koster flesk. Den ovenfornevnte fyren fra england kjørte tidligere en Nissan Sunny GTi-R. Han fortalte at en gjeng (100 stk) fra GTi-R-klubben i england gikk sammen om å lage en forespørsel på å få laget en spesialkasse fra Quaife. Når det var så mange så var det ikke noe problem for Quaife å spesialdesigne en ny girkasse, og prisen var heller ikke så sinnsykt ille (40.000 tror jeg) Dette blir da en straight fit uten noen form for modifikasjoner. Problemet blir vel å få samlet nok bestillinger. Her i norge går det vel ca. 60 GT-R, i sverige er det vel litt flere. I england har faktisk flere Sunny GTi-R eiere solgt bilene sine til fordel for 323 GT-R, så med tiden blir det vel nok interesse fra folk til å få organisert en bestilling hos Quaife.

 

Girkasse fra andre biler er også et alternativ

 

-Mitsubishi Lancer EVO 5/6/7

Etter sigende skal det være mulig å få montert inn en girkasse fra EVO-lancerne,en eller annen fyr i utlandet har visstnok gjort det. Det trengs sikkert en adapterplate mellom gir og motor, ny inngående aksling og sikkert en hel haug andre spesialbygde deler som f.eks drivaksler, giroverføringer o.s.v. Dette krever at jobben blir gjort av folk med virkelig peiling på området, det er vel ikke noe et hviket som helst verksted kan gjøre. Hvis noen vet av folk som gjør slike jobber så vil jeg gjerne vite det. En tanke kan jo være å utvikle dette til et do-it-yourself-kit som jeg kunne selge til andre GT-R eiere. Hvis jeg får et/flere firma til å fabrikere alle deler som trengs for konverteringen så vil de vel være interesert i å lage flere eksemplarer slik at jeg kan selge de med i kit`et. Hvis jeg

 

-Toyota Celica GT4

Jeg har også hørt at noen har brukt en girkasse fra Celica GT4 i en GT-R. Uansett så vil vel det jeg skrev under EVO-konverteringen også gjelde her.

 

-Fixit

Det svenske firmaet FixIt lager en drev-sats til GT-R. denne erstatter de originale drevene, og skal etter deres egne målinger i en GT-R rallybil med ca 270 hk aksellerere fra 0-100 på under 4 sekunder, men toppfarten blir redusert fra 250 til 200. Det blir kanskje slitsomt med langturer der man ligger i hundre km/t i femtegiret på 4000 o/min :D , men for en sinnsyk aksellerasjon det blir. Uansett, dette gjelder jo bare drevene, det er jo ikke en komplett girkasse. Selv om det er drevene i GT-R kassene som er mest utsatt, er det også andre ting som ryker når du får mere power i bilen. Prisen var på mellom 20-30.000, og det er litt mye for noen drev, selv om det er livstidsgaranti på de.

 

 

Det jeg egentlig er ute etter med denne artikkelen er deres meninger/råd og tips om hva jeg bør gjøre. Jeg er ingen erfaren mekaniker selv, min kunnskap er vel på det gjennomsnittlige for en bilentusiast. Jeg er også ute etter hjelp til å finne noen som kan gjennomføre en eventuell konvertering for meg, da det ikke er så mange der jeg bor som har erfaring fra slike jobber, og jeg er ute etter noen som gjør en sinnsykt bra jobb, og helst for en rimelig penge :D

 

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

En ting til

Hvorfor er det ikke et Teknikk-forum her?

Er det bare jeg som ikke har funnet det enda?

Greit nok, man kan jo poste under de merkespesifike forum, men det blir jo sett av en begrenset mengde mennesker, og det er ikke nødvendigvis akkurat de som har svaret man trenger?

Noe å tenke på for de ansvarlige her på forumet?

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aWeX

Jeg kjører en Mazda 323 GT-R, og som de fleste vet sliter disse bilene med dårlige girkasser. Hvis man kjører opp trykket til over 1 bar så er man i faresonen, og siden jeg kjører på 1.5 så er jeg vel ute på virkelig tynn is. Derfor er jeg naturligvis på jakt etter en girkasse som holder. Jeg vil ha muligheten til å "launche" bilen hardt, noe som tar knekken på originalkassen ganske fort. Har enda ikke turt å teste kvartmilen eller 0-100 på bilen, for hva er vitsen med en rask bil hvis man ikke har girkasse? :mad:

Kort sagt så er jeg ute etter en tilnærmet bombesikker girkasse som tåler min kjørestil, som langt ifra er mishandling, men en del hardere enn vanlig bestemorkjøring.

 

Jeg har flere alternativer under etterforskning, men dette er hva jeg har så langt.

 

 

-Forsterket originalkasse fra en gruppeA/gruppeN rallybil

De fleste rallybilene brukte enten X-trac kasse, eller som et rimeligere alternativ, en forsterket originalkasse. Jeg har ikke undersøkt så mye rundt dette alternativet enda, men jeg kan se for meg at de koster litt og er vanskelige å skaffe. Hva skjer hvis noe går istykker? Det blir vel ikke den enkleste sak i verden å skaffe nye deler til noe slikt? Fordelen er at den blir forholdsvis lett å montere.

 

-X-Trac 6 trinnskasse (sekvensiell?)

Denne kassen er laget til bruk i gruppa A/ gruppe N, så den tåler vel det meste. Problemet er å få tak i en. Jeg vet ikke om de kan skaffes fabrikknye/fabrikkoverhalte, og hvis det går så koster de vel rundt 100.000. En brukt kan alltids skaffes, men prisen vil alikevel være ganske høy. En fyr jeg kjenner i england har sendt X-trac mail for å sjekke ut dette, men har ikke fått svar enda. En svenske holder på å montere en slik girkasse, men det er tydeligvis mye arbeid....han har holdt på i snart to år nå :eek: . Gå inn på 323gtr.nu , og klikk deg inn på "prosjekt", så står det en del om det der.

 

-Quaife

Quaife lager girkasser på bestilling, men det koster flesk. Den ovenfornevnte fyren fra england kjørte tidligere en Nissan Sunny GTi-R. Han fortalte at en gjeng (100 stk) fra GTi-R-klubben i england gikk sammen om å lage en forespørsel på å få laget en spesialkasse fra Quaife. Når det var så mange så var det ikke noe problem for Quaife å spesialdesigne en ny girkasse, og prisen var heller ikke så sinnsykt ille (40.000 tror jeg) Dette blir da en straight fit uten noen form for modifikasjoner. Problemet blir vel å få samlet nok bestillinger. Her i norge går det vel ca. 60 GT-R, i sverige er det vel litt flere. I england har faktisk flere Sunny GTi-R eiere solgt bilene sine til fordel for 323 GT-R, så med tiden blir det vel nok interesse fra folk til å få organisert en bestilling hos Quaife.

 

Girkasse fra andre biler er også et alternativ

 

-Mitsubishi Lancer EVO 5/6/7

Etter sigende skal det være mulig å få montert inn en girkasse fra EVO-lancerne,en eller annen fyr i utlandet har visstnok gjort det. Det trengs sikkert en adapterplate mellom gir og motor, ny inngående aksling og sikkert en hel haug andre spesialbygde deler som f.eks drivaksler, giroverføringer o.s.v. Dette krever at jobben blir gjort av folk med virkelig peiling på området, det er vel ikke noe et hviket som helst verksted kan gjøre. Hvis noen vet av folk som gjør slike jobber så vil jeg gjerne vite det. En tanke kan jo være å utvikle dette til et do-it-yourself-kit som jeg kunne selge til andre GT-R eiere. Hvis jeg får et/flere firma til å fabrikere alle deler som trengs for konverteringen så vil de vel være interesert i å lage flere eksemplarer slik at jeg kan selge de med i kit`et. Hvis jeg

 

-Toyota Celica GT4

Jeg har også hørt at noen har brukt en girkasse fra Celica GT4 i en GT-R. Uansett så vil vel det jeg skrev under EVO-konverteringen også gjelde her.

 

-Fixit

Det svenske firmaet FixIt lager en drev-sats til GT-R. denne erstatter de originale drevene, og skal etter deres egne målinger i en GT-R rallybil med ca 270 hk aksellerere fra 0-100 på under 4 sekunder, men toppfarten blir redusert fra 250 til 200. Det blir kanskje slitsomt med langturer der man ligger i hundre km/t i femtegiret på 4000 o/min :D , men for en sinnsyk aksellerasjon det blir. Uansett, dette gjelder jo bare drevene, det er jo ikke en komplett girkasse. Selv om det er drevene i GT-R kassene som er mest utsatt, er det også andre ting som ryker når du får mere power i bilen. Prisen var på mellom 20-30.000, og det er litt mye for noen drev, selv om det er livstidsgaranti på de.

 

 

Det jeg egentlig er ute etter med denne artikkelen er deres meninger/råd og tips om hva jeg bør gjøre. Jeg er ingen erfaren mekaniker selv, min kunnskap er vel på det gjennomsnittlige for en bilentusiast. Jeg er også ute etter hjelp til å finne noen som kan gjennomføre en eventuell konvertering for meg, da det ikke er så mange der jeg bor som har erfaring fra slike jobber, og jeg er ute etter noen som gjør en sinnsykt bra jobb, og helst for en rimelig penge :D

 

Hmmm utfording detta ja.

 

Men du his gutta i England har fått spesial laga ei sån kasse fra Quaife hva med og ringe de og sjekke om de kan lage flere?

 

De har jo tengniger ol.

 

Hvis dere gåpr sammen og bestiller 10 Stk f.eks?

 

Vet at de har slutta og lage kort utveksling til tannstanga til Volvo 240 men når man bestilte 10stk lager de det til en ok penge.

 

Så da burde de vel kunne lage kasser sån også?

 

Så ta og send en mail eller ring de og spørr.

 

Lykke til

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

 

Hmmm utfording detta ja.

 

Men du his gutta i England har fått spesial laga ei sån kasse fra Quaife hva med og ringe de og sjekke om de kan lage flere?

 

De har jo tengniger ol.

 

Hvis dere gåpr sammen og bestiller 10 Stk f.eks?

 

Vet at de har slutta og lage kort utveksling til tannstanga til Volvo 240 men når man bestilte 10stk lager de det til en ok penge.

 

Så da burde de vel kunne lage kasser sån også?

 

Så ta og send en mail eller ring de og spørr.

 

Lykke til

 

Era

 

 

Hmmm, det ble kanskje litt uklart i posten min.

Nissan Sunny GTi-R klubben i england hadde fått laget kasser til sine biler, mens jeg er ute etter kasse til bilen min, Mazda 323 GT-R.

Hvis Quaife allerede hadde laget kasser til bilen min har jeg jo bestilt for lenge siden :D

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aWeX

 

 

Hmmm, det ble kanskje litt uklart i posten min.

Nissan Sunny GTi-R klubben i england hadde fått laget kasser til sine biler, mens jeg er ute etter kasse til bilen min, Mazda 323 GT-R.

Hvis Quaife allerede hadde laget kasser til bilen min har jeg jo bestilt for lenge siden :D

 

Sorry leste meg bort der gitt.

 

Men har du maila Quaife og sjakka om de har no deler til din da?

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på å bygge om en kasse fra andre biler så kan det jo være en idè og titte litt på hva som finnes av Audi kasser også. utvalget av brukte quattrokasser her Norge er er vel langt større enn samlet utvalg Japanske 4x4 kasser skulle jeg tro.

 

Aner ikke om noe av dette passer, men noen eksempler fra Audi:

 

6-trinns kasse fra RS2 (315 hk org.) og S6 (230/300 hk org) er skikkelig kraftige saker. Og finnes ganske greit brukt. Dette er kasser som ofte sitter i biler med over 500 hk og 1800 kg, så det burde tåle en pitteliten Mazda iaf ;)

 

Litt nyere finnes 6-trinns "nye" S4 (265 hk org.) og RS4 (380 hk org.)

 

S3 (210/225 hk) & TT (225 hk) har også skikkelig gode 6-trinns kasser men er beregnet på noe mindre belastninger.

 

Om dette ikke holder finnes det kasser til Audi S1, som visstnok skal tåle opp i mot 4-sifrete hk tall ;).....$$$

 

så har du hvertfall litt større utvalg :D

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

 

Vet at de har slutta og lage kort utveksling til tannstanga til Volvo 240 men når man bestilte 10stk lager de det til en ok penge.

 

Lykke til

 

Era

 

Jeg ser de forsatt har Quick rack & pinion kit is 2002 katalogen sin for LHD Volvo 240 men det kan vel hende de ikke har igjen flere på lager.

 

Quaife har ingen ting til Mazda 323 i katalogen sin. :(

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

 

Sorry leste meg bort der gitt.

 

Men har du maila Quaife og sjakka om de har no deler til din da?

 

Era

 

 

Min venn i england har allerede gjort det, men det var ikke stor nok etterspørsel. Problemet er at GT-R samfunnet er ganske lite, ettersom det er en ganske uvanlig bil. Det er vanskelig å sjekke interessen for å få laget en ny girkasse, siden det ikke er noe verdensomspennende klubb eller en nettside der GT-R-eierne henger.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Hvis du tenker på å bygge om en kasse fra andre biler så kan det jo være en idè og titte litt på hva som finnes av Audi kasser også. utvalget av brukte quattrokasser her Norge er er vel langt større enn samlet utvalg Japanske 4x4 kasser skulle jeg tro.

 

Aner ikke om noe av dette passer, men noen eksempler fra Audi:

 

6-trinns kasse fra RS2 (315 hk org.) og S6 (230/300 hk org) er skikkelig kraftige saker. Og finnes ganske greit brukt. Dette er kasser som ofte sitter i biler med over 500 hk og 1800 kg, så det burde tåle en pitteliten Mazda iaf ;)

 

Litt nyere finnes 6-trinns "nye" S4 (265 hk org.) og RS4 (380 hk org.)

 

S3 (210/225 hk) & TT (225 hk) har også skikkelig gode 6-trinns kasser men er beregnet på noe mindre belastninger.

 

Om dette ikke holder finnes det kasser til Audi S1, som visstnok skal tåle opp i mot 4-sifrete hk tall ;).....$$$

 

så har du hvertfall litt større utvalg :D

 

Hei Loppa,

 

Mazda 323har motoren på tvers, ikke på langs som de store Audi quattroene.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1classic

Hva er det som er problemet med GTR/GTX kassene?

 

Jeg har noen bekjente som kjører GTX (En har en sort GTX med tonede ruter, han var på Våler tror jeg), fra de har jeg hørt at det er fordelings kassen som går varm og ryker pga høy temp.

 

Et problem er at man rensker drevene i de høyere girene, et annet problem er at oljen blir for varm og kassen går istykker av den grunn. en oljekjøler kan vel fikse litt av problemet, men som sagt, jeg vil ha noe som er tilnærmet bombesikkert. Denne mannen kan å stille krav :D

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aWeX

 

 

Min venn i england har allerede gjort det, men det var ikke stor nok etterspørsel. Problemet er at GT-R samfunnet er ganske lite, ettersom det er en ganske uvanlig bil. Det er vanskelig å sjekke interessen for å få laget en ny girkasse, siden det ikke er noe verdensomspennende klubb eller en nettside der GT-R-eierne henger.

 

Hva med å prøve Gemini her i UK ??

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1classic

 

Jeg ser de forsatt har Quick rack & pinion kit is 2002 katalogen sin for LHD Volvo 240 men det kan vel hende de ikke har igjen flere på lager.

 

Quaife har ingen ting til Mazda 323 i katalogen sin. :(

 

Det har vi ikke lengre var svaret jeg fikk.

 

Men etter samtaler med Kollevold så kjøpte de 10 sett og da laga de til dem men det tok litt tid.

 

Synd det da jaja leit opp ei gammal rally kasse er vel mulig og finne vel.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1classic

 

Hei Loppa,

 

Mazda 323har motoren på tvers, ikke på langs som de store Audi quattroene.

 

 

Ombyggingen blir vel kanskje litt drøy da :D

 

Blir vel bare TT'n og S3'n som er aktuelle da.

 

*Kan fryktelig lite om Mazda altså*

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne posten dukket nylig opp på et GT-R forum:

 

Ok guys i have solved all your Gearbox problems. I can get box's from new zealand that are 500BGP or under. They have been uprated ie, shot peined gears, strengthened box and made bigger to fit larger bearings plus a few secret things that they dont want to say. As far as i can tell by what they guy is saying it will take 300BHP easy.

 

Dette må vel være too good to be true, 500 pund for en helt ny girkasse. Jeg postet et svar for noen dager siden der jeg spurte om noen detaljer, men han har ikke svart enda. Hvis det er fakta det han sier så er det ikke tvil om hva jeg skal gjøre, men sannsynligvis er det bare svada eller forsøk på svindel etter konseptet "tilby et fiktivt nisjeprodukt som er sinnsykt bra og latterlig billig, ta penger på forskudd, bytt telefonnummer"

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår