Gå til innhold

kobling

Ranger emnet


dennislund

Anbefalte innlegg

Hej alle,

 

jeg har brug for lidt eksperthjælp her.....

 

jeg har en diskussion med en ven om brug af kobling når en bil holder stille. Hvordan er det bedst for motoren når man holder stille, skal man holde koblingen inde og lade bilen stå i 1. gear, sådan at man kan starte hurtigt, eller skal man koble ud når bilen står stille, og først sætte bilen i gear i det øjeblik man kører?

 

hvad er bedst for bilen, og hvor stor er forskellen?

 

på forhånd tak for svar

 

Dennis Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å holde clutchen inne, vil du slite på Utløserlageret, som presser mot fjæra på trykkplata.

 

Ved å sette bilen i fri, vil du slite på giroverføring, skiftemekanisme i girkasse, du vil slite clutch/svinghjul idet du slipper clutchen ut, for da vil inngående aksling i girkasse + clutchplate måtte akselere opp i samme turtall som moteren igjen.

Du vil slite på lager o.l på inngående aksling i girkasse, for den vil da rotere.

Du vil slite ekstra på clutchwire/clutchpumpe/slavesylinder(hydraulisk clutch), ettersom du må slippe ut og tråkke inn clutchen en ekstra gang.

 

Hovedregelen er att du skal ikke sette bilen i fri hvis du bare skal stoppe et lite øyeblikk. Men blir du stående lenge med clutchen inne, er ikke dette bra for utløserlageret.

Slitasje på wire/pumper/giroverføring/girkasse/clutch når du setter bilen i fri, er på en måte ubetydelig.

Noe blir det jo slitasje på uansett.

Utløserlageret har ikke noen annen smøring enn det fettet som blir pressa inn i lageret ved produksjon, så det vil ikke vare like lenge som f.eks lager i girkassa som får tilførsel av olje hele tiden.

Å sette girkassa i fri uten å slippe ut clutchen har ikke noe å si, så sant clutchen frir helt ut, gjør den ikke det, vil du slite på clutchen. Clutchen er ikke som den skal hvis den ikke frir helt ut. Du kan si att clutchen frir helt ut hvis den ikke skraper når du setter den i revers når du står stille. Dette gjelder bare dersom du ikke har synkronisering på reversen. Du vil kanskje ha en ubetydelig slitasje på clutchen uansett, da den kanskje touch'er svinghjulet/trykkplata såvidt selv om du har trådd helt inn. Dette er da normalt.

 

Var dette et svar som får dere til å bli enige?

Ettersom det er midt på natta, så beklager jeg ev. feil. Det blir sikkert rettet av noen andre..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår