Gå til innhold

matt svart - noen som vet?

Ranger emnet

slire_sladd

Anbefalte innlegg

Mange meninger.

Har jobbet som billakkerer i 12 år nå, og det har blitt noen lakkeringer med matt lakk i løpet av åra.

Lakkerer ca 600 biler/enheter i året.

Den mattlakken som jeg bruker har ikke strukturert eller ru overflate.

Hmm. Dette ser det ikke ut til at vi blir enige om:) Jeg har ikke lakkert 7200 biler, men jeg tok billakkererutdanning i -96 og har syslet med lakk på hobbybasis både før og etter den tid. Jeg tviler ikke på din kompetanse som lakkerer, men ulike erfaringer kan man jo ha... Jeg har brukt Glasurit sin rallysort, og den kan man se at den er mindre glatt en f.ex sortblank. Jeg mener ikke at den er ru som appelsinhud, men når man ser godt etter så...

Men du sier jo at:

Matt lakk blir like slett som blank lakk, men det som gjør at den oppfattes matt, er endring av pigmentene i lakken.

og

Matt lakk blir jo blank hvis du har klarlakk over selvfølgelig.

Hvorfor er det selvfølgelig at den matte lakken blir blank med klarlakk over, hvis mattheten ligger i pigmentene?

Klarlakken vil jo ikke forandre på pigmentene i lakken under. Det eneste klarlakken kan forandre på ej jo overflaten:wonder

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det selvfølgelig at den matte lakken blir blank med klarlakk over, hvis mattheten ligger i pigmentene?

Klarlakken vil jo ikke forandre på pigmentene i lakken under. Det eneste klarlakken kan forandre på ej jo overflaten:wonder

Pga av at hvis du har en klarlakk over, så reflekterer jo den lyset som treffer overflaten.

Det vil den jo gjøre selv om det som ligger under ikke er blankt.

Ta en sprayboks med matt sort, og legg klarlakk over og se selv.

The Power of Six

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga av at hvis du har en klarlakk over, så reflekterer jo den lyset som treffer overflaten.

Det vil den jo gjøre selv om det som ligger under ikke er blankt.

Ta en sprayboks med matt sort, og legg klarlakk over og se selv.

At det er refleksjonen av lyset som avgjør blankheten var jo det jegskrev i min første post... Og jeg har prøvd å lakkere en hel del. Jeg vet jo at det blir blankt når man har klarlakk over, spørsmålet var hvorfor det blir det. Du hevder jo at mattheten ligger i en endring av pigmentene, som ikke har noe mad klarlakken å gjøre!

For å få fram litt fakta her, gjorde jeg et lite dykk i litteraturen fra skoledagene på vk1 lakk i Stryn. Direkte sitat fra bøkene kommer i hermetegn:

Klarlakk inneholder pigmenter og solfilter.

"Også lakkmaterialer som mangler pigmenter har egne bruksområder nettopp fordi de ikke har pigmenter, for eksempel klarlakk."

"Bindemiddelet skal også omslutte pigmentene og binde dem til hverandre. Det upigmenterte, løselige bindemiddelet betegnes klarlakk."

...det som gjør at den oppfattes matt, er endring av pigmentene i lakken.

"Pigmentene gir oss bruksområdet til lakkmaterialet. Det betyr at vi må stille eksakte krav til pigmentene når det gjelder farge, lysekthet, effekt, dekkevne og holdbarhet for at det (lakkmaterialet) skal bli godt."

(legg merke til at ikke det er nevnt noe om glans)

Den mattlakken som jeg bruker har ikke strukturert eller ru overflate.

"Lysrefleksjonene fra en jevn blank overflate og en ujevn matt overflate er forskjellige. Dermed endres også vår oppfatning av fargene."

(Et illustrerende bilde til slutt)

DSC00566.jpg

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider