Gå til innhold

Tikking/klækking i Opel Vectra 95mod

Ranger emnet

ZpiFF

Anbefalte innlegg

Halla

Bilen min har hele tiden hatt en svak tikkelyd som jeg hører kun når jeg åpner panseret, men i dag starta jeg bilen og da hadde jeg fått en høyere "klækkelyd". Mer klækk enn tikk liksom. Kjørte litt og lyden forsvant.

Hva er dette? Hva skyldes denne lyden? Kan det fikses og isåfall ca pris? Trygt å kjøre med (har hørt værre)?

Skal kjøre over 1000km sammenlagt om en måned så håper på svar fort :)

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

*1982 Opel Ascona C 1.6s -Ihjelkjørt

*1984 Opel Ascona C 1.6s -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Castrol et-eller-annet. Det lekker litt olje fra oljepluggen (den man skrur opp for å tømme olja). Etterfylte litt olje så får satse på at det går bra =) Burde vel få tetta den pluggen. Takk for hjelp =)

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svake tikkinga skal være der, da den kommer fra dysene. Annen klakking kommer som regel fra ventilløftere eller råde-/skjørtebank. Tung klunkelyd er fra de sistnevnte.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at du har vært for sløv med å fylle olje. Hvis olje nivået er for lavt vill det begynne å bråke fælt av toppene pga mangel på smøring.

Om det er trygt å kjøre med er vanskelig å si, det komer ann på hvilken vei smøringen i motoren går. Hvis veivakselen ikke har fått smøring kan du regne med at du har kraftig lagerslitasje. Da vill det gå kortere tid enn det ellers ville gått før du får rådebank. Kjørte selv 10 000km etter en lignende episode før jeg fikk rådebank.

Pass på å fyll olje fremmover og vær nøye med å bytte den, så kanskje du har vært heldig.

Forøvrig kan det hjelpe å bytte olje for å få bort den lille tikkingen, gammel olje smører dårlig å kan fremkalle den lille tikkelyden.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet olje i den for en måneds tid siden så olja skal være ganske god =) Skal passe på å fylle og sjekke ofte :) Pulsen min senka seg noen hakk nå, så håper det går fett =)

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider