zews^^ Skrevet Juni 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2006 Sitter her med monoblokka mi og lurer på hvordan dette har seg. Forsterkeren er en Audison LRx 1.400 som det sies at skal trekke _mye_ strøm i 1 ohm der den er oppgitt til 900W RMS som jeg har forstått at absolutt er ingen overdrivelse. Jeg vet jo at en 60A sikring ikke ryker ved 61A, men har en viss toleranse. Men 13,8Vx60A=828W og da snakker vi effekt uten tap. 13,8Vx80A=1104W. Ifølge han som solgte meg denne forsterkeren "sluker" den strøm og har en driftstemperatur på 70 grader (?!) og det er vel en klasse A/B-forsterker som har virkningsgrad på ca. 50-60%? Har tilogmed blitt anbefalt og ikke laste denne i 1 ohm viss jeg ikke har batteri eller kondensator i bagasjen fordi den vil ha mye strøm og kan bli ødelagt viss den ikke får "nok". Synes dette høres merkelig ut for om jeg har nok strøm fra dynamo og skikkelige kabler bør ikke dette bli noe problem. Men jeg har kun lastet denne i 2 ohm, men det virker som den leverer mer enn nok strøm til min VGW 10 ihvertfall :) Da stod dette i en golf 2 og bilen leverte ikke nok strøm når vi kjørte. Noen som kan gi meg noen fornuftige svar? matador? :) Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Juni 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2006 Hvilken målestandard er brukt da? CEA2006 eller annen type måling, som f.eks 18 volt inn osv ;) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet Juni 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2006 Hvilken målestandard er brukt da? CEA2006 eller annen type måling, som f.eks 18 volt inn osv ;) 12V: 300W RMS @ 4 ohm 0,3% THD 13,8V: 350W RMS @ 4 ohm 1,0% THD 13,8V: 650W RMS @ 4 ohm 1,0% THD 13,8V: 900W RMS @ 4 ohm 1,0% THD Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet Juni 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Ingen som vet hvordan dette kan fungere? Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audioteam Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Går så bra atte :) Siter Driver Audioteam . Leder i Acap . Agent for Ice Audio Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Uansett med eller uten CEA så er det fysisk umulig å dra 900 watt RMS ut av en forsterker med 60 amp sikring, så her har de nok skryti på seg litt ekstra:) Men det er nok en knakende god forsterker selv om den er litt oppskrytt på watt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RuuDpus Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 hvorfor skryter seriøse leverandører som Audison på seg slikt? at usCarvor og lignende gjør det er jo bare noe de MÅ for å selge, men hvorfor Audison? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 hvorfor skryter seriøse leverandører som Audison på seg slikt? at usCarvor og lignende gjør det er jo bare noe de MÅ for å selge, men hvorfor Audison? Nå må det nevnes at jeg kjørte en slik på to stk wild beast 2 ohms versjoner, og den skuffer absolutt ikke. At den når 70 grader betviler jeg sterkt, men at den blir god og varm med skikkelig belastning... ja :) Folk må slutte å se på antall watt opphøyd i både andre og tredje, og konsentrere seg om det musikalske, det er tross alt ingen lyspære eller en solseng :shake Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Uansett med eller uten CEA så er det fysisk umulig å dra 900 watt RMS ut av en forsterker med 60 amp sikring, så her har de nok skryti på seg litt ekstra:) Men det er nok en knakende god forsterker selv om den er litt oppskrytt på watt! Du har forsåvidt rett i at det ikke er mulig å dra 900 W RMS 100% konstant... Men, faktisk kan en 60 A sikring lede 120 A i opp til 5 min før den ryker. Man vil aldri noensinne dra max effekt ut av en forsterker i mer enn evt. ca. 3 sek i dB-Drag. Musikk er ikke konstant. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole_Martin Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Uansett med eller uten CEA så er det fysisk umulig å dra 900 watt RMS ut av en forsterker med 60 amp sikring, så her har de nok skryti på seg litt ekstra:) Men det er nok en knakende god forsterker selv om den er litt oppskrytt på watt! Jo, det er fullt mulig det. Forsterkeren har høyst trolig en DC-DC konverter som mater forsterkeren med en høyere DC-spenning. Et overslag med 900W RMS i 1 ohm for monoblokken (antar at denne er designet som ei stereoblokk, men kjøres som push-pull/brokoblet): Med 900W RMS i 1 ohm gir dette en spenning på 42.43V. Dette gir en belastning for sikringen på 21.21A Minuset med denne DC-DC konverteren er at batteriet belastes med kraftigere strømpulser/trekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Syns jeg høres rart ut hvis en 60A sikring kan klare 120A i så mye som 5 minutter før den ryker, da har den overhode ingen beskyttelse mot f.eks overspenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Syns jeg høres rart ut hvis en 60A sikring kan klare 120A i så mye som 5 minutter før den ryker, da har den overhode ingen beskyttelse mot f.eks overspenning. Hallo? Overspenning? Sikringer har ikke noe med overspenning å gjøre... Strømmen blåser sikringer, ikke spenningen. De skal jo bare sørge for at det ikke blir brann/ødelagt utstyr ved en evt. kortslutning :) Ved kortslutning kan det fort gå flere tusen A gjennom såpass solide kabler som vi bruker. I et slikt tilfelle vil sikringen ryke mer eller mindre momentant. Det er forresten snakk om "treige" sikringer, som er vanlig i bilstereo. Ikke meningen å virke sur eller overlegen på noen måte, vil bare komme med fakta :) Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Jo, det er fullt mulig det. Forsterkeren har høyst trolig en DC-DC konverter som mater forsterkeren med en høyere DC-spenning. Et overslag med 900W RMS i 1 ohm for monoblokken (antar at denne er designet som ei stereoblokk, men kjøres som push-pull/brokoblet): Med 900W RMS i 1 ohm gir dette en spenning på 42.43V. Dette gir en belastning for sikringen på 21.21A Minuset med denne DC-DC konverteren er at batteriet belastes med kraftigere strømpulser/trekk. Tenk litt nå... Du kan ikke få mer effekt ut enn det som går inn uansett! Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Hallo?Overspenning? Sikringer har ikke noe med overspenning å gjøre... Strømmen blåser sikringer, ikke spenningen. De skal jo bare sørge for at det ikke blir brann/ødelagt utstyr ved en evt. kortslutning :) Ved kortslutning kan det fort gå flere tusen A gjennom såpass solide kabler som vi bruker. I et slikt tilfelle vil sikringen ryke mer eller mindre momentant. Det er forresten snakk om "treige" sikringer, som er vanlig i bilstereo. Ikke meningen å virke sur eller overlegen på noen måte, vil bare komme med fakta :) Mvh Stian mulig du har rett, å gå så teknisk inn på det får noen som har mer greie på det enn meg gjøre:) Men jeg tror fortsatt ikke noe på at en amp med 60A sikring kan levere 900 watt RMS @ 2 ohm:) Mulig den klarer det i peak, men ikke kontinuerlig og det er vel en gitt norm for hvordan man måler RMS, eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-LoCo Skrevet Juni 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2006 Belastiningsgraden varierer vel kjapt litt mellom sikringer, men det vi bruker i bilstereo tror jeg vi under alle omstendigheter fint kan kalle "slow blow" :P. Det du tenker på Earthquake er kortslutning og det vil fungere fint. Da stiger plutselig strømmen langt høyere enn si 120 amp og sikringen vil gå mer eller mindre umiddelbart. Siter -'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!] -'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!] -'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt] Spiller selges Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg