eirikoo Skrevet Juni 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2006 Sef om man spacer ut feil ET er det ingen forskjell. Men her var vel topic å forandre sporvidden. Edit: ser at det var en annen enn trådstarter som dro inn sporvidde. Men om man forandrer sporviden blir det mere belastning på oppheng og lager, det er enkel fysikk. :) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Men om man forandrer sporviden blir det mere belastning på oppheng og lager, det er enkel fysikk. :) Helt korrekt. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenterik Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 en felg som er bygd med bæringa "navet" lengst mulig inn, f.eks en kantfelg, vil slite mindre på hjullageret enn en felg som har bæringa helt i ytterkant av felgen. men om det er felge eller spacer som bygger er ett fett, så lenge ET er riktig. og det trådstarter lurte på, hvordan dette er å kjøre med. øker du sporvidden for mye kan du få en fæl bil å kjøre. vil riktignok anskje ligge litt bedre i svinga, men forhjula vil svinge feil i forhold til hverandre, og du vil føle at forstillinga på en måte henger igjen litt. selv kjører jeg med 25 og 30mm spacere (adaptere) men holder meg sånn ca til orginal sporvidde, og det er helt strøkent.:driving Siter Old volvo's never die, they only go faster..Harley davidson: American iron Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 en felg som er bygd med bæringa "navet" lengst mulig inn, f.eks en kantfelg, vil slite mindre på hjullageret enn en felg som har bæringa helt i ytterkant av felgen. men om det er felge eller spacer som bygger er ett fett, så lenge ET er riktig. FEIL! Setter man på en kantfelg på en bil som det "ikke er mulig" på, vil du få større belastning på lageret pga lengre arm. Det er vel egentlig like ille andre veien, men der er dempertårnet somregel i veien og da hindrer det vel egentlig seg selv. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 en felg som er bygd med bæringa "navet" lengst mulig inn, f.eks en kantfelg, vil slite mindre på hjullageret enn en felg som har bæringa helt i ytterkant av felgen. men om det er felge eller spacer som bygger er ett fett, så lenge ET er riktig. du bommer litt her ja! vet du hva ET er? en felg som har ET 0 vil slite minst på hjulager...da er navet midt i felgen for å si det slik...og kreftene går rett ned...en kantfelg får lengre "bærearm"... Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petter_707 Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Det er fint med bilder og tegninger når man prøver å forklare. :) Kom forskjellige eksempler da! Til trådstarter: Det er du som bestemmer om du spacer eller ikke, folk kjøre jo med det og det ser\høres ut til at det går greit. Personlig blir jeg ikke space mye ut, men bare bitterlitt når tiden er inne. Jeg kjøre gammel og billig bil, så jeg bryr meg ikke så jævli om lagrene går. Om det skjer henter jeg nye (brukte) på høggern. Siter Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt) Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep) Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell) Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker) + 3xOpel Rekord 1xOpel Senator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 http://www.tirerack.com/wheels/tech/techpage.jsp?techid=101 forklaring av ET (Offset) ihvertfall! :) Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[-PaRtY-] Skrevet Juni 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2006 Det virker som det ikke er alle her som har peil på hjullager. På biler med koniske rullelager, som helst står på litt eldre biler. Skal senterlinjen/midtpunktet på hjulet gå gjennom det innerste, største lageret. På biler med to vinkelkontakt-kulelager i "O-formasjon", som står på de fleste nyere biler. Skal senterlinjen gå midt mellom lagrene. Alt utenom skaper større belastning og dermed større slitasje. Hvis hjulet har feil ET så påvirker også det såkalt scrub-radius i forstillingen. Siter VOLVO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rally Martin Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 spacer du ut slik at biln blir bredere blir det mer belsatning på hele hjulopphenget, foringer, stag, hjullagrene og det som er! Vinklene mellom hjulene vil ikke blir endret så mye, men det vel bli en del tyngre og svinge! Hvis du har en normal forstilling........ Lovlig er det heller ikke. Bare lov og endre sporvidden bittelitt! ( 10-15mm? til samen) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SaSSeR Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 15mm ja:) 7,5 på hver side.. (forutsatt at du vil ha det likt på begge sider, men det er vel i de fleste tilfeller en selvfølge:p) Og mens vi er ine på spacere: Dette er ikke å anbefale, da hjullager ikke har godt av dette i det hele tatt!!:D Siter [o]'90 Opel Omega 2.0i [o]'90 Opel Omega 3000 24v [o]'96 Opel Vectra 1.7TD [x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs) [x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Haha :D GROMT! Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SaSSeR Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 hehe! jeg måtte ta bilde av det når jeg så d ja! syntes det var så langt inn til bremseskiva når jeg skulle til å ta av dekket =p Siter [o]'90 Opel Omega 2.0i [o]'90 Opel Omega 3000 24v [o]'96 Opel Vectra 1.7TD [x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs) [x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VentoCL Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 JO lengre er planken, JO lettere brekker den! en metafor for ealoken :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg