Gå til innhold

Motoren starter! Men, oljetrykk spørsmål

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Motoren startet på første forsøk etter jeg fikk strøm til tenningen! Hurra! :D

Bilen er en Chevrolet C1500 -90 med tidligere TBI system, har nå montert en 383 motor med forgasser.

Men, jeg har et lite spørsmål angående oljetrykket.

Jeg har koblet opp den originale oljetrykksmåleren, når jeg slår på motoren så går den rett opp på 60 som er fullt (gradert 0-60).

Når jeg slår på tenningen uten å starte motoren så viser den 0.

Jeg tør ikke ha motoren på i mer enn 5 sek, men når jeg da slår motoren av igjen, så går måleren ned til 30-40, står der en liten stund, før den faller helt ned.

Han som har bygget motoren har montert en såkalt "Melling high pressure oil pump", som det står på nettsiden hans, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Er dette noe å bekymre seg for, eller er alt i orden?

Håper på raske svar for da skal jeg ut og gasse litt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykket er høyere ved kaldstart, og vil synke litt når motoren er gjennomvarm. Tusle litt forsiktig rundt med den utenfor garasjen (Vil jo ikke at du skal dø av kullosforgiftning heller! :)), og hvis den stabiliserer seg på 40-60 et sted varm, ta deg en pen tur, og hør etter lyder. Siden motoren er benkkjørt kan du godt gasse, men jeg ville vært litt ydmyk den første dagen ;) Bruker du tykk olje vil også dette påvirke oljetrykket når motoren er kald.

Grattis med oppstart!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er litt redd for å starte motoren når alt ikke er 100% trygt!

Hva er det værste som kan skje? Hva kan være galt?

Er dette helt vanlig, er det bare sånn det er, i så fall, hvorfor var det ikke slik før?

hvis dette er en fullflodes olje pumpe fra konstruksjon så går det nok bra utenom at det kan slite på lagre pga det kan bli en for ujevn flod med olje og pumpen vil jobbe veldig hardt hvis den har en stram reduseringsventil!men hvis den pumpen er konstruert sånn ville jeg tro at den leverer en jevn plod og ikke vil sende all oljen ut den letteste veien i motoren fordi det er også en fare med for høyt oljetrykk!

opel manta b 75mod

volvo b20 motor!

nilsen racing:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringde han som bygget motoren, T&L engines, han sa at jeg måtte regne med en 80 pounds men 10-40 olje når motoren er kall, men at dette ville synke til 45-50 når motoren ble varm......Da måleren min går til 60 går den altså helt i bunn når jeg starter. Chevy 350 hadde rett som vanlig!

Som trøst fikke jeg montert nesten alt, gjenstår litt elarbeid samt å finne ut hvorfor bensinmåleren står på full....(kanskje har jeg full tank.....).

Å så, hvordan man korter gasveieren........lufte bremsene....fylle på olje til kassen..... tje helt ferdig er men vell ikke :- )

Kjører på søndaghvis alt går bra.

Noen nye bilder på:

http://www.matsc.net/Mats%20sider/bil%202/sideskjort.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har litt olje på kassen i det minste.Ikke bra å kjøre motoren hvis kassen er tørr.Lykke til iallefall.Sikkert litt mer moro med 383'en en den slappe orginalmotoren.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider