Gå til innhold

Hvor skal sikringen til Helix forsterkeren plaseres ?

Ranger emnet

oledeg

Anbefalte innlegg

Hei jag har akkurat kjøpt meg en Helix forsterker (1000.2). Det første jeg la mærke til var at det ikke var sikringer noen steder på utsiden av denne, Jeg kikket litt godt i Boksen og fant en vanlig sikringsholder med en 80 ampere sikring.

Informasjonen som jeg fant på nettet sa at denne forsterkeren trekker 231 A Hvis du utnytter denne fult ut, Så jeg har ikke skjønt hvor jeg skal sette denne sikringen.

Noen som vet ???

Teamsjef For

Team Din-Bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne skal bare plaseres på den vanlige strøm ledningen nermest mulig forsterkeren.

Men vil ikke denne ryke ganske fort siden forsterkeren bruker så mye strøm ?

Det kommar ann på hvordan du laster den og hvor høyt du spiller.Du kan jo kjøpe det større sikkring.jeg har samme forsterker selv og bruker 200 A sikkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om det ikke er 200A å hente fra dynamoen er det lite vits da... ANL sikringer osv er også ganske trege å brenne over!

Offtopic:

Noe å tenke på for de som kanskje har dårlig batteri og 200A sikring. Kan få seg en overaskelse ved kortslutning da dessverre.

Ontopic:

Sikringen skal stå helt inntil forsterkeren og beskytte den. Husk sikring foran som beskytter kabelen også.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt Offtopic først:

nettop ;) kortsluttet et batteri 1 gang. heldigvis passe defekt fra før. skulle gi starthjelp og svimte over med kabelen på feil pol så hastverk som jeg hadde :/. Sattan for en lysbue!

Hehe en lærer så lenge en lever. Litt kjedelig eller siden plutselig var det 2 biler som ikke startet.

Tilbake til saken:

Takk for hjelpen, trur jeg har fått ca svar på det jeg lurte på, så takk.

Teamsjef For

Team Din-Bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt vil du ha sikringen ikke så nærme forsterker som mulig, men så nærme der du endrer diameter på kabelen.

Si du har 50mm2 fra batteriet og inn til en fordelingsblokk. Da har du sikring nærme batteriet som sikrer hele ledningsnettet frem tom. fordelingsblokken.

Du får nå 2 valg:

a) du bruker 50mm2 videre til amp'en:

Eneste grunn til å sette på en sikring her er for å beskytte forsterkeren. Ledningen er sikkret via samme sikkring som du har ved batteriet. Siden diameteren er lik, vil den ikke begynne å brenne før resten av strekket, altså ikke noe problem.

b) du bruker en fordelingsblokk og setter på 35mm2 fra denne og til helixen:

her må du bruke en sikring for å sikre 35mm2 kabelen. Siden denne er mindre enn 50mm2 som er sikret ved batteriet vil 35mm2 kabelen fort begynne å brenne før hovedsikringen slår ut. Det betyr brann og annen dritt som vi ikke liker :).

Personlig har jeg gått for sistnevnte og har en 150 amps sikring foran helixen min. Drar den mer enn det er jeg sannsynligvis i ferd med å bli døv uansett og trenger sikkert en fin påminnelse om at jeg spiller avsindig høyt.

Men som sagt.. husk at det i utgangspunktet er KABELEN man sikrer, du ønsker ikke å omkomme i bilbrann. Det er ikke kult og du får ikke bonuspoeng på noen som helst måte.

På amp'er som helixen med ekstern sikring må du jo også beskytte selve amp'en, men kabelen er nøkkel her. Det hjelper ikke å ha 35mm kabel og 300 amp sikring for å beskytte helixen ;)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider