Gå til innhold

'97 A4 Avant - Pioneer, Helix, Earthquake mm

Ranger emnet

El-LoCo

Anbefalte innlegg

Såh, kanskje på tide å lage en liten tråd for å følge prosjektet mitt.

Har hatt dette under planlegging og i startfasen i tja 6 mnd eller så nå. Vet ikke helt hvorfor det har tatt så lang tid, men det har det nå engang ;). Har byttet en god del utstyr og solgt igjen med tap rett og slett fordi jeg kanskje har vært litt "triggerhappy" når jeg har kjøpt inn ting. Hatt bra komponenter hele veien, men fant plutselig ut at ting og tang kanskje ikke passet så bra inn som jeg hadde ønsket.

Anyways.

Startet i dag med å få montert spilleren. Kjøpte Pioneer P9R+P9 dsp'en av "team tulling" her på forumet. Spilleren er modifisert slik at fronten er på en egen kabel og kan ikke monteres på selve spilleren:

frontmontertideksel1.jpg

For å få trebitene til å sitte i plasten gjorde jeg følgende:

frontmontertideksel2.jpg

Det er faktisk 2x spiker som går plant med siden av panelet for at det ikke skal catche når jeg setter det inn / tar det ut. Ser dirty ut, men fungerer faktisk helt fint :).

Her er fronten, montert i et gammelt dummy-deksel som audi er så snille å sende med om du ikke har originalspiller. Når vi drev med dette fikk jeg det for meg at vi skulle teste spilleren siden den jo var kjøpt brukt og jeg ikke hadde testet den.

Det var en god ide for spilleren var stein dau. Dette skulle egentlig ha vært "montere kabler" dagen siden gulvet og baskassen er ferdig og skal hentes i morgen, men da ble det slossing med P9 i steden for. Sukk.

Viste seg for det første at kabelen som går til fronten var rimelig ødelagt. Så vi endte opp med å ta av denne og lodde inn en ny, samt terminere denne på kontakten som kobler disse to sammen.

Prøvde å fyre opp igjen; like dau. Etter mye om og men viste det seg at det var en kabelsko i serie med +12 inngangen som var ødelagt. Merkelig opplegg, men den målte ingen kontakt. Bort med den, alt ok! Endelig fikk vi liv i spilleren. Da laget vi følgende lille sak:

isotilpioneer.jpg

Gjør det hele litt mer plug-and-play. Skulle kanskje ha hatt en in-line sikring her, tenkte i utgangspunkte på at det jo er en egen sikring til dette i sikringsboksen men den er kanskje litt stor. Så blir vel kanskje til at jeg lodder inn dette før bilen brenner opp. Hørt at det er heldig.

Så gikk jeg løs på monteringen av spilleren. Det innebar litt dreping av hanskerom:

hanskerom1.jpg

Snedig. Spilleren måtte også jobbes litt med for å faktisk få hengt opp her:

p9r1.jpg

Den er nå skrudd fast med et par skruer fra siden samt den i toppen. Toppen ser veldig nasty ut, men den toucher bare så vidt toppen av cd spiller mekanismen (en del av den statiske siden, ingen bevegelige deler ;)). Hele vekten henger i den "isosaken" som går rundt spilleren fra biltema da topplokket på P9'en er løst. Og ja; jeg har tegnet med sprit-tusj på P9'en min :assman .

Da ender vi til slutt opp med noe som ser slik ut:

p9rhanskerom5.jpg

p9rhanskerom4.jpg

p9rhanskerom3.jpg

bak:

p9rhanskerom2.jpg

Det er her sprittusjen kommer inn, det er plass til det som stikker ut bak der uten at noe går til helvete :).

p9rhanskerom1.jpg

I morgen må jeg trekke optisk+ipbuss til DSP'en i bagasjen fra spilleren, samt legge opp jording i bagasjen og få lagt opp høytalerkabler til alle fire dører. Når dørene først er demontert blir det vel å bytte elementer også.

Skal så til Dag og hente kasse+gulv :).

Komponentene som skal inn i løpet av uka:

1 x helix dark blue 1000.2

1 x earthquake subzero-12

1 x genesis dual mono

1 x audison lrx 4.300

1 sett boston acoustics pro 6.53

1 x pioneer p9+dsp

1 x harman kardon drive+play (ipod kontroll)

Ellers kjøpte jeg også genesis'en på forumet, den kjøpte jeg som rep objekt. Ene phono inngangen var knukket:

gensisherpaphono.jpg

Etter litt lodding og en tur på elfa var det hele mye bedre:

gensisnyphono.jpg

Har også fått ordnet en releboks til remote. Skal jo ha 3 x amp, 1 x dsp, vifter og lys og gudene vet ikke hva så da ble det en fin nødvendighet:

releboks1.jpg

Så kan man jo ta med et bilde av garasjen jeg jobber før jeg fikk ryddet opp (var 2 x 10 kubikk med dritt her..):

Før:

Frrydding2.jpg

Etter:

garasjeryddet.jpg

Det var vel dagens oppdatering.. Skal se om jeg husker å få tatt litt bilder i morgen, regner med det skjer en del :). Venter ellers på et Kinetic batteri og dempematter fra STP som skal inn. Foreløpig høytaler installasjon blir jalla (midbasser i bakdørene, 5" fra eltek samt boston diskant i fordørene). På litt sikt skal det nok støpes skikkelig kasser foran slik at jeg får inn hele frontsettet fra Boston der og kan droppe Eltek høytalerene. Ble kjøpt inn bare for å ha noe inntil jeg får ordnet med støping.

Snart feriepenger så ordner seg vel.. :)

edit, fiksa gjenstridige 'er :P

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette var på tide synes jeg...

Du har prata om anleggs bygginga di, men har aldri sett noen bilder før nå. Skal følge med på projectet ditt fremover. Husk å ta bilder av ampene dine osv.

Lykke til !!!

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja.. ting tar tid hehe. Men nå er det ikke lenge igjen til jeg vertfall får litt lyd ;).

Har ikke troen på at det blir låtende spess knall med midbass i bakdører, ingen demping osv men det ordner jeg på litt sikt. Mål 1 nå er å få ting på plass :).

Får vel køye, har en del kabler som må trekkes i morgen før jeg stikker til Dag. Blir kjapt litt kjipt å trekke ting bakover med kasse og nytt gulv på plass ;).

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kunne fått plass men hadde blitt veeeldig tight fordi kassa måtte ha vært større. Skal prøve å få lagt inn litt bilder i morgen fra dagens events, så ser man at det er relativt trangt med 3 x amp'er, dsp'en, kabler og div. ræl bak :).

Kassen er nå på plass, undereste delen av gulvet ligger der og amp'er mm. ligger oppå dette igjen.

Toppen av gulvet trengte litt flere justeringer så det får jeg i løpet av uka, blir nok knallbra :D. Så bra ut så langt.

Må også få festet gulplater skikkelig, har en god plan som innvolverer patentbånd og originalbolter ;). Løsner det da er det ikke vært å holde på plass uansett :p.

SubZero'en ja.. Vet ikke helt hva som er rammest jeg, men med kassestørelsen jeg til slutt fant ut at var nødvendig vil vertfall SubZero'en fungere bedre enn focalen. Var mest det som gjorde at jeg gav den opp, elementet er for rått til å inngå kompromisser som gjør at det ikke yter så knall som det kan :).

Kommer tilbake med mer senere, må gi dama litt oppmerksomhet også :D.

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor separerer man display/deksel fra selve spillern?

Dette er noe jeg også har lurt på, men jeg fikk spilleren billig ferdig modifisert og jeg mangler der jeg trenger for å få den sammen.

Ergo blir det separat installasjon :p

Tror det har noe med at du får poeng i EMMA om du flytter display eller noe.. Ikke sikker dog :)

Neste post blir bilder fra i dag! :)

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg også har lurt på, men jeg fikk spilleren billig ferdig modifisert og jeg mangler der jeg trenger for å få den sammen.

Ergo blir det separat installasjon :p

Tror det har noe med at du får poeng i EMMA om du flytter display eller noe.. Ikke sikker dog :)

Neste post blir bilder fra i dag! :)

Det der er genialt om en ikke har plass til selve headuinten der du ønsker å ha controll panelet. Vil anta at det er en bra grunn til å gjøre dette.

Men El-Loco, Hvor blir det av bildene av ampene og høytalerne dine!!!!

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, da var bildene klare for i dag.

Dette var det jeg startet med som skulle inn:

stuffsomskalinn.jpg

Dette er amp'ene, kabler (dog litt mer enn hva som skulle inn), ipod greier osv..

Kabler foran, høyre side:

speakerremote.jpg

Her ser man remote, remotecontrol til Helixen (må nesten bare montere det opp når jeg først har den.. er jo søt med lys og greier), 2 x høytaler. Ser du godt etter ser du kanskje 50mm2 strømmen også.

Her har vi litt mer kabler, iso->pioneer, antenne og display:

routingavkablertilhanskerom.jpg

Generellt kabelkaos i bagasjen:

kablerbagasje2.jpg

kablerbagasje3.jpg

kablerbagasje1.jpg

Så fikk jeg prøvemontert fronten:

spillerprvemontert.jpg

Fant ut at den catcher på noe dritt inni der, så har noen ny trestykker jeg skal teste i morgen. De er 6mm tynnere som betyr at fronten vil stikke mer ut, men det får bare være. Fungerer liksom ikke når hele dekselet er løst ;).

Så var vi hos Dag for å hente basskassen, ai ai ai dette ble bra saker!!

kasseamp2.jpg

Ikke støvsuget den enda, ble jobbet litt med gulvet også når vi stod der for å få passformen på plass så derfor den har litt støv på seg :P.

Litt bedre oversikt over sånn ca hvordan det blir:

kasseampergulv.jpg

Som man ser er det faen ikke mye plass til overs. Funderer på å demontere ene siden av bagasjen der for å få ut den originale sub/amp løsningen. Kan så kanskje få montert inn DSP'en der. Men får se, spillte mye tetris i min tid så kan hende det ordner seg :D.

Er kun Helix'en som skal være synlig gjennom gulvet når jeg er ferdig, derfor blir det prioritet å få området rundt den pent med fine, rette kabler osv mens resten nok fort kan bli litt mer.... jah. hehe. Så lenge illusjonen er på plass blir det nok bra ;).

Ellers må jeg finne på noe lurt ang. kjøling av dette her. Kan jo fort bli litt hot bak her, får se om jeg finner på noe lurt.

Ble ikke tid til en del ting i dag, så det som gjenstår foreløpig:

* demontere dører, montere nye elementer og trekke inn kablene

* fullføre ipbus/optisk trekket fra dsp <-> spiller (må gjennom dashbordet også gitt)

* fullføre installasjon av spiller. Her gjenstår det litt smådill, men tar sikkert tid det og

* fullføre bagasjerom. Dette innebærer en del arbeid som festing av gulvet, montering av amp'er, ruting av kabler (signal, strøm), få satt opp remote-nettverket mitt (fancy navn på enkle ting er bra!)

* montere iPod systemet. Display, hjerne, kabler, kontroller.. Litt pes dette også gitt.

Sikkert mer jeg har glemt men.. Får se når jeg snubler over det ;).

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte kameraet i dag :(

Måtte slutte litt tidligere enn planlagt også, fikk så sinnsvakt vondt i hodet. Har kanskje en samenheng med at jeg klarte å mokke hodet i dashbordet et par ganger når jeg dro opp den optiske & ipbus kabelen.

Fikk ikke gjort så mye fordi ting gikk i sirupfart når jeg først hadde fått vondt i hodet, men følgende ble tatt:

* montert skjermen til ipod'en, den står nå på førersiden, bunn av a-stolpen.

* trukket ipbuss og optisk helt frem

* fått inn kabler til høytalere i venstre dør

* montert 5" og diskant venstre dør

* fikset fronten på spilleren og limt den inn på nytt. Nå catcher den ikke på noe dritt lenger :)

* rotet masse i garasjen

Satser på bot og bedring i morgen. Skal fullføre dørene, og få ferdig spiller / ipod sakene. Kanskje tid til å begynne skikkelig i bagasjerommet, men får se hvor tidlig jeg kommer igang. I dag ble det alt for sent... (kanskje ikke så rart når jeg satt og prata piss med deleted på irc til 0500 igår :P).

Ellers har jeg fått en ide for mer permanent høytaler installasjon, fant plutselig masse ledig plass som skal være plenty til en 4", men det innebærer også montering av en høytaler i hanskerommet. Vi får se, men tror det kunne blitt litt kult om det ble gjenomført skikkelig :D. Hadde vært litt unikt vertfall. Er ikke keen på den "normale" løsningen med å stappe alt i a-stople. Vet ikke helt hvorfor, men det appelerer liksom ikke så mye.

Jaja, kommer tilbake sterkere i morgen tenker jeg. Da skal jeg huske kameraet også :D.

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge! Jeg digger raske oppdateringer! Det motiverer mer til å kikke innom oftere. Jeg er spent på å se hvordan du løser høytalerplasseringen, spesielt etter hva du sa nå. Du må slutte å prate piss med Deleted. Ikke bare sløser du bort din dyrebare tid, du sløser også bort hans dyrebare tid! :P Siden begge har konge prosjekttråder får det fatale følger for oppdateringen.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!

Glemte å sende med ei plate som skal sitte uten på spilleren. Har sent den i dag så da kommer den!!!

Håper du blir fornøyd.

Displayet er vel loddet ut fordi det gir stil poeng i emma!!

Spilleren har blitt brukt av jan roger grøtbekklien å tore jønsberg før meg!!

Begge har stilt i emma!!!

komplett soundstream stereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider