Gå til innhold

ulyd i venstre bakhjul?

Ranger emnet

doffen23

Anbefalte innlegg

hmmmm tok opp istad.. toki av trommelen og der låg feilen. såg ut som det hadde vært et hjullager en gang, var helt oppsmuldra... er det lager som skal sitte inni trommelen altså fra innsiden.. virket som en gummipakning rundt der... der jeg strammet var det også et lite lager... er ikke rart det har løsnet når det innerste lagret er totalt ødelagt.. sjekka biltema 129 kr pr sett.. da blir det nytt på begge sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kremt skrev:
Sånn som jeg har erfart det er at lageret får kort levetid hvis man strammer det slik at det ikke er slakke i det.

Dere gjør jo selvsagt som dere vil, men jeg gjør det på denne måten.

jeg har erfart det helt motsatte, drar til forlite, def lager på no time.

drar tilfor hardt, det samme som forlite.

2004 Volvo V70

1982 Mercedes G

1998 Opel Astra G 1,4 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bytta ett og to lager på golf før..

og de jeg har bytta har jeg ikke måtte bytta igjen.. og da drar jeg det til sånn at det ikke er slakke, men passer på at hjulet går lett rundt uten hindring..

da byr det ikke på noen problemer!

husk og fett inn lagret med nok og rett type fett

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte hjullager bak er en enkel jobb, tar heller ikke så lang tid, så der er å anbefale hvis etterstramming ikke funker.

Har nettopp bytta alle lagra på min bil både fram og bak, fram krever litt lengre tid og tolmodighet samt en presse, måtte til med 3 tonns trykk for å få ut de gamle på min.

Bak er det bare å dore ut de gamle lagera, ganske simpelt:)

aprilia-sv.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, er det 3 lager på trommelbiler? Hmm, er usikker jeg på det.

På min har jeg 2 lager, har skivebremser bak. Et større et man setter inn bak, og litt mindre ett ytre.

Må vel være noen me haynes bok her som kan si om det er 3.

Hvor bestilte du? Fra VW forhandler? de selger kun komplett, alt man trenger til den siden.

aprilia-sv.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jadda tok bare rett over 3 timer å bytte lagra.. den ringen som lagret på en måte sitter i hadde satt seg noe sykt fast i spindelen... måtte dunke å slå fra innsiden i 3 fra 3 skruehull... når det var ute var alt gjort på 5 min..

godt at ulyden ble borte.. nå venter jg bare på senkingsats 40/60mm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

golftdkgreen skrev:
jadda tok bare rett over 3 timer å bytte lagra.. den ringen som lagret på en måte sitter i hadde satt seg noe sykt fast i spindelen... måtte dunke å slå fra innsiden i 3 fra 3 skruehull... når det var ute var alt gjort på 5 min..

godt at ulyden ble borte.. nå venter jg bare på senkingsats 40/60mm..

3 timer?? Har du sovet i mellomtiden :P

Lageret skal strammes til akkurat slik at det ikke er slakk i det. Ikke mer, ikke mindre. Er du usikker så sett på en stålfelg der du skal stramme lageret (om du ikke alt har stålfelger..) for da kan du stramme og kjenne etter slakk fort uten å skru av hjul, å det er lettere for at det blir strammet riktig. Stram ikke mer enn at slakken er borte, for da blir det varmegang i lageret og ulyd oppstår fort. Forsiktig når du setter inn lagerskålene (bruk gjerne piper eller lagerverktøy) slik at det ikke blir riper i lagerskålene, for da blir lageret fort ødelagt.

2 lagere i forskjellig størrelse, 2 lagerskåler og støvkappe i gummi på innsiden.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider