Gå til innhold

Hvordan fikse kantkjørte alu. felger?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Trenger noen tips her. Har akkuratt kjøpt meg bil og det fulgte et sett med alu. felger med som ser skikkelig kantkjørte ut. Så mitt spørsmål er: Hvordan kan jeg fikse disse på best mulig måte? Pusse, sparkle og lakkere? Hva trenger jeg av utstyr for å få gjort dette, helst så billig som mulig.

Noen bilder av felgene:

th_DSC01700.jpgth_DSC01699.jpgth_DSC01698.jpgth_DSC01697.jpg

th_DSC01696.jpgth_DSC01695.jpgth_DSC01694.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gjøre det billig, så må du jukse.. Kanten mot dekket kan du nok ikke gjøre så mye med. Ikke annet enn å pusse vekk de værste skrapene og hakka.

På flatene derimot kan du jo spraysparkle og pusse, for deretter å spraye felgene på nytt. Sølv + klarlakk.

Det vil nok ikke akkurat bli så veldig holdbart, men mye penere enn nå..

Det er billigste måte å få det til å se bedre ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel en artikkel om det i siste max power vel? .. hvordan kvaliteten på arbeide dems veit jeg ikke.

Det stemmer..leste det innlegget dems i gårkveld, tror det ble veldig bra, så bra ut hvertfall, men de brukte jo lakkboks til herding osv.. sparkel på felg høres litt brutalt ut jah..men....:well

06 Toyota Hiace 2.5 D4D RWD

96 Bmw 523iA E39

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gjøre det billig, så må du jukse.. Kanten mot dekket kan du nok ikke gjøre så mye med. Ikke annet enn å pusse vekk de værste skrapene og hakka.

På flatene derimot kan du jo spraysparkle og pusse, for deretter å spraye felgene på nytt. Sølv + klarlakk.

Det vil nok ikke akkurat bli så veldig holdbart, men mye penere enn nå..

Det er billigste måte å få det til å se bedre ut..

OK! Hvilken type pussepapir skal jeg bruke, begynne med noe grovt å gå over til noe finere etterhvert? Så fattigmans løsningen er enkelt og greit bare spraye felgene på nytt slik at ripene ikke blir så synlige lenger?

Sparkel funker helt fint på felg! gjorde det på mine og de holder enda:)

Hvilken type sparkel brukte du? Hva annet gjorde du, før etter sparkling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langs kanten kan du ikke sparkle.. Ikke med håp om holdbarhet ihvertfall.

Så langs kanten pusser du vekk stygge hakk med en fil, og deretter pussepapir, så de blir så jevnt som mulig.

På flatene rengjør du med silikonfjerner, bruk en pussekloss med noe våtslipepapir i grad 180/240 til å pusse vekk aluminium som stikker opp fra felgen først. Deretter legger du helt vanlig 2komponent stålsparkel på i TYNNE strøk. Aldri tykkere enn 1mm ..

La det herde, og puss ned med 400 vått og 800 vått som avslutning.

Legg gjerne på et strøk med grunning (biltema zinkspray f.eks.)

vask med silikonfjerner. og spray felgene med felglakk i sølv.

Avslutt med et tynt strøk med klarlakk som er støvete, og et lag med klarlakk som er tykt.. Like før det renner-tykt.

Masker langs dekket, hvis du skal bruke dekka .. Og bruk en litt stor papplate å legge på selve dekket utenfor maskeringen.. Kan jo ikke maskere hele dekket heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

pulverlakkering av felgene!! ca2000,- for sandblåsing og lakkering av 4 felger. myye harderer lakk, tåler mer juling. klarlakk + steinsprut = flassing...

men hva slags sparkel tåler mest og er best egnet? glassfiber? skal gå over et par hakk på compo felgene mine.

...prrrrrtt...

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk glassfibersparkel. Er ganske solid. Det skal vel holde så lenge den som tar av/på dekket ikke er hardhent.

Beste hadde vært å lagt på en alu liten stripe med TIG sveis, for så file ned og deretter pulverlakkere. Hadde blitt som nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider