Gå til innhold

Brukroa-garadge: Dino - turbocart...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Men det gjør jo saken mye enklere! Mange gamp er'e i maskina orginalt da?

Forresten så er jeg fortsatt intr. i hvor du får tak i så billige deler hen!

Nattjobber eller?

 

Hehe... Jeg kjøpte en av de gamle cartene fra Valhall i Moelv som er ei innendørsbane :) De skulle vekk, så jeg kjøpte meg en 1 seter, og en kompis av meg som er med å bygger, kjøpte seg to seter... Så vi ska bygge hver vår cart... Han kjøpte foresten den CBR 600 ccm motoren som var her på mc-forumet i dag for å putte i carten sin... Motoren min er ifra et tidligere prosjekt jeg var på med (en Honda CB100) , og turboen fikk jeg i bytte med at han jeg fikk den av fikk prøve carten hvis det fungerer :) Sånn skaffer jeg meg deler... hehe... Motoren har vel rundt 15 hk orginalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I 1 sylindra CB125-motorer er det 9kW.

 

Trådstarter: Disse motorene er strupet i innsuget, så du kan hente litt ekstra effekt ut av den ved å borre opp innsuget/lage nytt og sette på en større forgasser.

 

Skal bli interessant å se hvordan dette blir. Hvis du bruker ett cb-125 eksosanlegg er du sikret verdens fineste 125ccm lyd.

 

Takk for tips :) Bare for å være helt klar her så er det motor ifra en Honda CB100... Altså ikke ifra en av de nye Honda CBR 125... Men min blir 125 ccm siden jeg kommer til å bruke en trimsylinder... Han jeg kjøper av har ikke orginal, hehe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thenkt på åssen du skal gi den bensin eller . montere gasseren før eller etter turboen??

 

Hmmm... Har såvidt tenkt på det... Det jeg tenkte på var å bruke org. gasser etter turbo med evt. ei pumpe og regulator... Har som sagt ikke tenkt skikkelig gjennom det enda... Kunne vel også borra opp dysa, men jeg må nesten prøve litt for å se om motoren får nok bensin osv... Kommer nok antagelig til å skifte pakninger i gasseren også så den ikke fiser... :)

 

Edit: Driver jo med detta Volvo gasser-turbo prosjektet mitt i tilegg... Hadde tenkt å bygge med to enkle der, men kunne jo "lånt" en gasser derifra å prøvd.. Er jo også en mulighet... Kom på nå at jeg kan få tak i en billig trykk gasser... Sjekker ut det i morra... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil eksospulsen være kraftig nok til å spole opp turboen slik at du i det hele tatt får no lade trykk som vil gi no merkbar effekt? jeg tviler litt. turboen er tross alt ment på en motor med 10 ganger så stort volum. men "creds" til deg for at du holder på med et spennende prosjekt:-)

 

Tja, jeg vil jo si at motoren er så å si kraftig og eksoshuset på turboen er vel ikke langt ifra 10 cm i diameter med ei vifte på 4 cm... Dreiv å stussa litt på det sjøl, men jeg tar sjansen på at det funker... Finner ikke ut av det før jeg har prøvd, og prøver jeg ikke så kommer jeg garantert til å angre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får kjøpt oljepumpe som går på 12v fra pace i england! lykke til! har trua på dette jeg!:)

 

Takker for det, og takk for tips... :) Er såklart en mulighet, men vil bruke minst mulig penger på det siden jeg har et Volvo prosjekt ved siden av... Veit ikke hvor vanskelig det er å få tak i jeg, men hadde vert fint å fått tak i noe brukt her i Norge hvis det er mulighet for det... Mulighet for det tror du?

 

Mvh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Bare for å være helt klar her så er det motor ifra en Honda CB100... Altså ikke ifra en av de nye Honda CBR 125... Men min blir 125 ccm siden jeg kommer til å bruke en trimsylinder... Han jeg kjøper av har ikke orginal, hehe... :)

 

Da får vel jeg gjøre klart at det var ekte Honda CB jeg snakka om. :)

Hadde en 78 mod som var originalt 125 for ett par år siden.

 

Opprinnelig skrevet av toyofan

får kjøpt oljepumpe som går på 12v fra pace i england! lykke til! har trua på dette jeg!

 

CB motorene har 6V elanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vel jeg gjøre klart at det var ekte Honda CB jeg snakka om. :)

Hadde en 78 mod som var originalt 125 for ett par år siden.

 

Da snakker vi samme sak... :) Liker at du kaller det EKTE Honda CB, for det er akkurat det det er... Trodde 125 ccm var en trim for disse sykla jeg, men da lerte jeg noe nytt.. :) Det er egentlig bil som er mi greie, så fint du gir fra deg litt info...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker vi samme sak... :) Liker at du kaller det EKTE Honda CB, for det er akkurat det det er... Trodde 125 ccm var en trim for disse sykla jeg, men da lerte jeg noe nytt.. :) Det er egentlig bil som er mi greie, så fint du gir fra deg litt info...

 

I den tiden var det mange land som hadde lett-mc grense på 100ccm og noen som hadde grense på 125ccm.

 

Norge var ett av landene hvor CB måtte leveres med 100ccm motor for å bli godkjent. Senere når regelverket ble endret, ble det lov å montere 125ccm sylinder på dem.

CB100 og CB125 har akuratt samme motoren bortsett fra sylinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den tiden var det mange land som hadde lett-mc grense på 100ccm og noen som hadde grense på 125ccm.

 

Norge var ett av landene hvor CB måtte leveres med 100ccm motor for å bli godkjent. Senere når regelverket ble endret, ble det lov å montere 125ccm sylinder på dem.

CB100 og CB125 har akuratt samme motoren bortsett fra sylinderen.

 

Åja, sånn det henger sammen ja... :) Men vil det si at sylinderene også er like, bare at 125 ccm sylinderen har større borring enn 100 ccm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting. turboen må jo være før gasseren, ellers vil jo ikke dette mesterverket gå i det hele tatt.

 

Begrunn svarene dine med fakta, fordi det du sier er feil!

 

Om du setter den etter turbo vil den sikkert sprute bensin el. Finnes sikkert en tråd på forumet om å klargjøre en gasser for trykk, bruk søkknappen!

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår