Gå til innhold

6.2 - 6.5 Diesel

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann, har noen spørsmål angående 6.2 liter og 6.5 D motorene.

 

Har hørt mye dårlig og bra om 6.2 literen, finnes det flere modeller? ser på en 91mod, hvordan er disse når de får 300-400 000 på telleren?

 

Er det stor forskjell fra 6.2 til 6.5(ikke TD)?

 

Takker for svar!

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-400 000 km er mye for de aller fleste motorer.

6,5'en har bla forbedret veivaksling og de senere har også oljespyling under stemplene.Ellers er de i bunn og grunn samme motoren.Gamle 6,2'er sliter litt med knekkete veivakslinger mens 6,5'ene har en tendens til å sprekke i blokken.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mårnings!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en 1990 Chevy Van med 6,2 diesel og har prøvd å lese meg opp litt på denne motortypen selv, uten at jeg dermed tør påstå at jeg har kommet så langt...

Jag har også hørt om de samme svakhetene ved de respektive motorene som V8power referer til, men jeg tror likevel det er å generalisere vel mye å hevde at alle 6,2-litere når som helst kan få et veivakselbrudd eller at alle 6,5-litere får sprekk i blokka før eller siden.

Jeg antar at 6,2-literens rykte som veivakseldødare stammer fra de første årene hvor motorene hadde for dårlige svingningsdempere montert. Den dårlige svingningsdemperen gjorde at veiva ble utsatt for mye større vibrasjoner og belastninger enn den er konstruert for. Problemer med svingningsdemperen kan også føre til at veivas innfesting i blokka får sprekker. Disse problemene bør være en saga blott etter at evolusjonen gikk sin gang og motoren fikk bedre svingingsdemper.

Likeledes antar jeg at 6,5-literen fikk rykte på seg for å få sprekker i blokka i begynnelsen av sin karriere hvor 6,5-literen trolig bare var en oppborret 6,2-liter og dermed hadde ganske tynne sylindervegger. Etterhvert ble blokka støpt som 6,5-liter med tilstrekkelig tykkelse i veggene.

Dermed hevder jeg som en konklusjon at de tidligste utgavene av de respektive motorene er dårligere enn de senere utgavene. Nå er jeg altså ingenlunde ekspert på amerikansk diesel, men det skulle ikke forundre meg om at jeg har ganske rett likevel...

Sånn avslutningsvis må jeg tilføye at jeg ikke er spesielt imponert over kvaliteten på amerikanske biler, men denslags bør jeg vel holde for meg selv i et forum som dette :cool:

Et annet problem som oppstår i slike motorer som har gått langt er at dieselinnsprøytningspumpa etter hvert blir sliten og moden for overhaling. Slitt innsprøtningspumpe gir seg utslag i røykfyllt eksos og lavere effekt. Det er mulig å justere pumpa for å gi motoren tilbake noe av sin fordums glans, men det fører til hardere gange og er ikke en god erstatning for en overhaling av pumpa.

 

For mer informasjon om GMs dieselmotorer kan jeg anbefale dette forumet:

http://www.thedieselpageforums.com/tdpforum/

Der står det litt av hvert for oss med amerikansk diesel under huven.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig utfyllende og bra svar, når begynte de å produsere 6.2? og når kom de siste? og når forbedret de svingningsdemperene?

 

Hvordan er forskjellen i effekt mellom 6.2 og 6.5?

Eneste forskjellen er motorvolum? (mere dieseltrykk og?)

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn avslutningsvis må jeg tilføye at jeg ikke er spesielt imponert over kvaliteten på amerikanske biler, men denslags bør jeg vel holde for meg selv i et forum som dette

 

Reodor F

 

Det trenger du ikke. Selv vi entusiaster må innse fakta, i alle fall av og til.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intresante sider du hadde GMC.Jeg har flere ganger vurdert å bare vri litt ekstra fortenning på slitne 6,2 er som går dårlig.Skader sannsynligvis ikke å prøve. Er motoren urørt er tenningen garantert blitt forsinket pga slark i registeret i årenes løp. Så 3-4 mm i forhold til det orginale merket mener du er passe og prøve med? Og den forferdelige raslelyden på kald motor er tegn på for mye fortenning?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bare vri pumpen over litt av gangen.

Se på bilde "Worn Cam Chain"

Det er min egen bil.

Jeg har ca. 6 grader med mye overfyll til dysene.

Får Dere en metalisk lyd, ved kaldstart og dieselpumpen er tett og god.

Ja, da er Dere på rett vei.

Når Cold Advanced er inne så har pumpa 8 grader.

Når Cold Advaced slipper ved ca. 42 grader i kjølevann, så SKAL den være på min 4 grader.

Raklelyd i 6.2 / 6.5 er også om den går for magert.

Jeg skal lage en beskrivelse, for å sette opp pumpa riktig.

Leste en plass her på nett, en beskrivelse.

Den har noen momenter, som faktisk kan forverre pumpa istedenfor å bedre den.

Så har Dere litt tolmodighet, så kommer det.

Det som også er viktig.

Er det byttet pumpe, ja da må man bruke senter av den øvre bolten som 0

Ta av den øvre mutteren som holder pumpa, skjekk at merket på pumpa er i senter av det ovale hullet.

Så kan man justere etter dette.

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "fortenning", eller tidligerelegging av innsprøytningstidspunktet hører jeg Minges Universalservice fortelle at man kan vri 1 mm mot førersiden pr 100 000 km for å kompensere for slitasje. Jeg fikk inntrykk av at det var for å kompensere for slitasje i selve innsprøytningspumpa, men kamkjeden slites også skjønner jeg, og bortsett fra å bytte ut den slitne kjeden/drevene bør pumpevridning også avhjelpe slitt kjede. Selv om kamakselen fortsatt vil åpne/lukke for sent på grunn av den slitte kjeden velogmerke.

 

Jeg har prøvd å lese litt mer om de dårlige svingningsdemperne på tidlige 6,2-litere, men finner ingen entydige uttalelser som fastslår at veivakselhavarier kommer av dårlige dempere. Det antydes riktignok på forumet jeg linket til her forleden at det er en sammenheng, men... Det samme forumet antydet også at 6,2/6,5 er noe underdimensjonert konstruert i veivhuset, noe som kan føre til sprekkdannelser rundt rammelagerene i blokka dersom forutsetningene forøvrig er tilstede.

 

Vil tro at en slik motor fungerer bra dersom den får jevnlig service og sålenge innsprøytningssystemet er timet skikkelig og har dyser med jevnt og korrekt innsprøytningsforløp.

 

6,2-literen ble produsert i tidsrommet 1982-1993.

6,5-literen ble produsert fra 1992-2000. Senere ble støpeformene til 6,5 kjøpt av AM General for fortsatt bruk i "feltvogna" Hummer H1.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig utfyllende og bra svar, når begynte de å produsere 6.2? og når kom de siste? og når forbedret de svingningsdemperene?

 

Hvordan er forskjellen i effekt mellom 6.2 og 6.5?

Eneste forskjellen er motorvolum? (mere dieseltrykk og?)

 

 

6.2 L Diesel kom i 1982 den såkaldte rød blocken.

Den ble da levert i C / K utgavene.

Den såkalte evalueringsmotoren.

Da hadde dem grov gjenga lange dyser.

Hadde ca. 135 HK i LD utgaven og 145 HK i HD utgaven.

Kan ikke huske noen foskjeld på svingningsdemperene.

Forskjellen i effekt mellom 6.2 og 6.5 er omtrent 15 - 20 HK.

Faktisk høyere dysetrykk og mere pr "stroke"

Eller som det heter på fagspråket cc / stroke.

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "fortenning", eller tidligerelegging av innsprøytningstidspunktet hører jeg Minges Universalservice fortelle at man kan vri 1 mm mot førersiden pr 100 000 km for å kompensere for slitasje. Jeg fikk inntrykk av at det var for å kompensere for slitasje i selve innsprøytningspumpa, men kamkjeden slites også skjønner jeg, og bortsett fra å bytte ut den slitne kjeden/drevene bør pumpevridning også avhjelpe slitt kjede. Selv om kamakselen fortsatt vil åpne/lukke for sent på grunn av den slitte kjeden velogmerke.

 

Jeg har prøvd å lese litt mer om de dårlige svingningsdemperne på tidlige 6,2-litere, men finner ingen entydige uttalelser som fastslår at veivakselhavarier kommer av dårlige dempere. Det antydes riktignok på forumet jeg linket til her forleden at det er en sammenheng, men... Det samme forumet antydet også at 6,2/6,5 er noe underdimensjonert konstruert i veivhuset, noe som kan føre til sprekkdannelser rundt rammelagerene i blokka dersom forutsetningene forøvrig er tilstede.

 

Vil tro at en slik motor fungerer bra dersom den får jevnlig service og sålenge innsprøytningssystemet er timet skikkelig og har dyser med jevnt og korrekt innsprøytningsforløp.

 

6,2-literen ble produsert i tidsrommet 1982-1993.

6,5-literen ble produsert fra 1992-2000. Senere ble støpeformene til 6,5 kjøpt av AM General for fortsatt bruk i "feltvogna" Hummer H1.

 

Reodor F

 

 

Flytte pumpa ca. 1 mm pr. 100 000 km. er en fin regel.

Det vil kompansere for cam-kjedestrekk.

Cammen skal du ikke tenke på, den har så lang durasjon, så det er ikke noe problem.

 

Det har desverre vært noen som har opplevd at vulkingen som holer indre og ytre del av svingningsdempern har løsnet.

At den er årsak til de utallige mange veivbrudd, tror jeg ingenting på.

Ingen av de motorene jeg har åpnet med veivbrudd, har hatt dyser som fungerte riktig.

Samtlige hadde mellom 3 - 5 dyser som var totelt defekte.

Bare en stråle med diesel, ingen forstøving.

Noen forstøver og noen stråler, hva med forbrenningen??

 

Rammelager_1.jpg

 

Stempel_2.jpg

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant tråd, må studere nærmere senere, jeg skal bytte dieselpumpa mi nå, har en brukt en som jeg skal prøve, sikkert ikke særlig lurt å sette inn en brukt en men.. Jeg har lenge sliti med å starte når motoren er varm, når den er kald har den alltid starta lett, kald betyr at den må stå i 4 timer + for å starte lett etter en tur. så derfor har jeg ressonert meg fram til at glødinga sikkert er ok fordi den starter så lett når den er kald. startmotoren tok kvelden pga alle startforsøkene, satt inn ebay highperformance ett eller annet starter, og den har starta lettere lenge nå, pga høy starterhastighet, fulgte med testpapirer med startern som viser at den har 1500 rpm med load på 6.5.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungstarta 6.2 er en indikasjon på godt slitt dieselsystem.

Sliten pumpe og dårlig forstøving på dysene.

Min starter etter 5 - 6 timer, uten gløding.

Har manuel gløding.

Ta en lekasjetest først, før du bytter dieselpumpa.

Gi meg nr. på den pumpa du skal sette inn.

Øverst linje på pumpemerket. DB 2829 4xxx ???

 

Gearings-starter er mye kraftigere, den gir godt turtall.

Den står høyte på min ønskeliste.

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår