Gå til innhold

6.2 - 6.5 Diesel

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Dette er en spennende tråd for en dieselnovise som meg.

Jeg ser at dårlige dyser kan gi et forbrenningsforløp som gir store belastninger på veiva via stempler og råder. Så store belastninger at veiva brytes løs fra sine innfestinger i veivhuset. Men vil ikke dette synes på råde- og rammelager? Det er jo nærliggende å anta at så store belastninger fra oven burde gi oljefilmen mellom veivtapp og lagerskåler så mye å bryne seg på at det blir kontakt metall mot metall. Dermed påstår jeg at veivakselhavarier som skyldes defekte dyser eller dårlig timing kan påvises gjennom overbelastningsslitasje i lagerskålene. Hva sier dieselekspertisen om en såpass frekk påstand fra min side? :)

Reodor F

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,antagelig så breie flater i lagrene at oljefilmen holder.Lagrene ryker sjelden hvis man bare passer på oljen.Har dog opplevd flere ganger at motorer får rådebank ca et år etter at toppakningene har vært skiftet.Lageret har fått seg en smell pga væskelås men det viser seg først lenge etterpå. Jeg sjekker alltid stempelhøyden grundig når jeg skifter defekte toppakninger.

Jeg har sett flere ganger at 6,5ene som har oljespyling (kom vel 97 eller98) sprekker igjennom borringene til oljespylingen.Men om det er fordi borringene svekker nedre delen av blokken skal jeg ikke si sikkert.Sprekkte blokker var vel et større problem på de første årgangene av 6,5'en?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en spennende tråd for en dieselnovise som meg.

Jeg ser at dårlige dyser kan gi et forbrenningsforløp som gir store belastninger på veiva via stempler og råder. Så store belastninger at veiva brytes løs fra sine innfestinger i veivhuset. Men vil ikke dette synes på råde- og rammelager? Det er jo nærliggende å anta at så store belastninger fra oven burde gi oljefilmen mellom veivtapp og lagerskåler så mye å bryne seg på at det blir kontakt metall mot metall. Dermed påstår jeg at veivakselhavarier som skyldes defekte dyser eller dårlig timing kan påvises gjennom overbelastningsslitasje i lagerskålene. Hva sier dieselekspertisen om en såpass frekk påstand fra min side? :)

Reodor F

Slitasje på lager kan forekomme.

MEN....

Hvem tar opp en motor, bare for å ta den opp.

Følgende utspant seg for noen år siden.

Eier av en 6.2 Sub jobbet på anlegg på fjellet.

Da dem skulle ned, så kom han på at det var nesten tomt for diesel.

Han kjører bort til noen 200 liters fat, tanker 25 liter, så han kommer på første stasjon.

På vei hjem, så merker han at bilen ikke er seg selv.

Den drar dårlig.

Går ugjamt på tomgang.

Dette fortsetter i to uker.

Så kobler han på campingvogna og drar avgårde med fam.

12 mil hjemmefra og i 90 km/t kom det store smellet.

Han kom til meg med motoren.

Den hadde da 170 000 km. på meteret.

4 av 8 dyser hadde noenlunde normal forstøving, resten var defekte.

Knekt veiv, stemplene på 1 og 2 syl. traff ventilene på respektive sylindre.

Så fort kan det gå.

Han var overbevist om at det var dritt / vann på det dieselfatet.

Dieslfilter originalt er en stor skam.

Sett på et ekstra filter.

En bekjent kjøpte pumpe og dyser av meg, satte på 2 ekstra filter.

Kona kjørte den (G 20 Van ) med 6.2 helt ned i 0,92 pr. mil

Nå har den passert 500 000 km. og går som en klokke.

Så velikehold er det som skal til, om de motorene skal trives.

Kjør diesel, bensin lukter python!

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant å lese dette her!

Om man skulle fått tak i en med 6.2 motor, som har gått langt så lønner det seg vel med dysesjekk, bare kjøre ned på ett diesel verksted, eller vanlige verksted kan vel gjøre det og?

Litt utenom topic dette:

Hjullager til Silverado, foran (K2500). Er dette dyre deler?

Går fint å bytte selv?

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene bør sjekkes ved 175 000 KM

Bosch garanterer 150 000 km. ved normalt filterskift.

Har kontrolert dyser som har passert 194 000 km.

Dem var fine.

Den bilen tilhørte en reisende motor reperatør.

Han byttet 4 stk. dieselfilter pr. år.

Som du ser er det ikke noen standard for når dem skal byttes.

Finner jeg boka, så lager jeg en side ang. dyser.

Liker å kunne dokumentere det jeg beskriver.

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du bedømme kvaliteten og renseegenskapene til den nyere typen dieselfilter (som sitter bl.a. på min 90-modell G30) i forhold til den eldre typen?

Reodor F

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at det ikke er uvanlig med utslitte løftere.Det gir dårlig kraft, av og til litt tikking og raslelyder når du ruser motoren.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du bedømme kvaliteten og renseegenskapene til den nyere typen dieselfilter (som sitter bl.a. på min 90-modell G30) i forhold til den eldre typen?

Reodor F

Du har vel samme typen filter som alle 6.2 motorer mellom 1984 til dem slutta å levere dem.

Har den samme gamle boksen i vår 91 G20 Van.

Der skal det inn ny pumpe, dyser og et ekstra filter.

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at det ikke er uvanlig med utslitte løftere.Det gir dårlig kraft, av og til litt tikking og raslelyder når du ruser motoren.

Hva er det som indikerer slitte løftere?

Når de løfterne tar kvelden, da høres det godt.

Det banker noe vederstyggelig.

Den tikkingen og rasslingen du hører, når du ruser motoren, er sannsynligvis fordi at motoren går ekstremt mager.

Mange tror det er cam-kjeden som rasler.

Nå har jeg aldrig målt presset på stengt ventil.

Vil tippe det ligger ved ca. 10 - 15 kg

Åpen ventil ved 35,5 mm fjærhøyde har ca 130 kg press.

Måler opp alle ventil fjærer til samme åpningstrykk.

Altså alle fjærer måler likt ved 35,5 mm

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bare i Haynes at det opererer med early models og later models. Hvor tidlige modeller hadde adskilt primær og sekundærfilter av mer konvensjonell type, mens de senere har en sånn pussig "alt i ett" boks som er festet med etpar låseklips.

Jeg har problemer med røykutvikling ved start (ikke nødvendigvis kaldstart) på containeren min, men utslippet var åpenbart ok på eu-kontrollen forleden (ikke at den ble godkjent av den grunn med sine 5 toerfeil riktignok...) og jeg synes den trekker godt og starter lett. Har lyst til å koste på den nyoverhalt innsprøytningspumpe, byttedyser og ekstra filter, sånn bortsett fra at det koster mer enn jeg ga for hele vogna...

Reodor F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1982 da dem kom, så hadde dem et stort rundt grov filter og et lite rundt fin filter.

Det var det beste systemet.

Så i 83 på Van, kom dem ut med det store grov filteret og et lite boks som fin filter.

I 84 kom den store boksen. Det som alle kjenner som dieselfilter og som etter min mening er en stor skam.

Røykutvikling?

Hvor mye har den rulla?

Har du tatt lekarsjetest på pumpa?

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har gått 206000 km. Antar at pumpa slipper gjennom litt forbi stempelet, Minge antydet det hvertfall. Med røykutvikling mente jeg gråhvit eksos ved oppstart. Ikke lett å holde tunga rett i munnen når man egentlig burde ha hoppet i loppekassa for lengst...

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider