240 V8 POWER Skrevet Juni 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2006 esso 10-30 unifarm i 200 liters fat funker fett :D hehe.. Siter 56 chevy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danern Skrevet Juni 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Tja..jeg ble ikke så mye smartere..så da blir det vel mobil 1 helsyntetisk 0 * 50 eller hva den heter tenker jeg! Men takker for responsen:wave Siter -90`modell 240, med FT motor. -95 e34 525tdsa vurderes for salg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230A Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 10w-30 olje er da mer en nok. Trenger da ikke noe annen viskositet her til lands. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 jeg kjører 5-50... "for rallykjøring/campingvogn". Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Tja..jeg ble ikke så mye smartere..så da blir det vel mobil 1 helsyntetisk 0 * 50 eller hva den heter tenker jeg! Men takker for responsen:wave Mobil 1 er ihvertfall aldri feil :) Mine turbobiler får aldri noe annet. Koster litt, men det blir likevel en liiiten del av bilutgiftene i løpet av et år. Erik Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magne850 Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Olje masse rart, og man får hva man betaler etter stort sett, men det kan være store prisvariasjoner innenfor samme merke/oljetype. Viskositeten sier om hvordan olja er når den er kald og varm. Tallet 10W sier noe om vinteregenskapene (W=winter), og tallet etter sier viskositeten når olja er varm. Så er det mineralsk/semi eller delsyntetisk/fullsyntetisk... Der er det forskjellige metoder å lage olja på. Mineralsk er billigst å produsere, og raffinert ut direkte uten å gjøre noe med molekylstrukturen. Semi eller delsyntetisk er av og til blandet av mineralsk og syntetisk, men ofte er dette crackede oljer. Dvs at det er mineralske oljer der man har gått inn i molekylstrukturen og fikset litt slik at de får egenskaper som ligner på syntetisk. Syntetiske oljer har en lik molekylstruktur, og er produsert på en annen måte. De har på en måte vært over stigerøret i himkokapparatet, vært innom gass og blitt olje igjen. Disse oljene tåler mest juling for å si det sånn. Tåler langt mer belastning og hardkjør, og er uten tvil best til de fleste motorer spesielt med turbo. Kvalitetsmessig så er spranget størst mellom mineralsk og del/semisyntetiisk. Semisyntetisk er hvertfall det laveste du bør bruke. På vinteren bør du bruke så lav som mulig foran W. 0W-40 er perfekt for norske forhold. Selv bruker jeg Mobil1 0W40 fullsyntetisk. Finland er det landet i Europa som bruker mest syntetisk olje på bilparken, Italia det motsatte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 såvidt jeg har forstått, er semisyntetisk en blanding mellom syntetisk og mineralolje. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg