Gå til innhold

Oljeviskositet!

Ranger emnet

Danern

Anbefalte innlegg

Tja..jeg ble ikke så mye smartere..så da blir det vel mobil 1 helsyntetisk 0 * 50 eller hva den heter tenker jeg! Men takker for responsen:wave

Mobil 1 er ihvertfall aldri feil :)

Mine turbobiler får aldri noe annet. Koster litt, men det blir likevel en liiiten del av bilutgiftene i løpet av et år.

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje masse rart, og man får hva man betaler etter stort sett, men det kan være store prisvariasjoner innenfor samme merke/oljetype.

Viskositeten sier om hvordan olja er når den er kald og varm. Tallet 10W sier noe om vinteregenskapene (W=winter), og tallet etter sier viskositeten når olja er varm.

Så er det mineralsk/semi eller delsyntetisk/fullsyntetisk... Der er det forskjellige metoder å lage olja på. Mineralsk er billigst å produsere, og raffinert ut direkte uten å gjøre noe med molekylstrukturen.

Semi eller delsyntetisk er av og til blandet av mineralsk og syntetisk, men ofte er dette crackede oljer. Dvs at det er mineralske oljer der man har gått inn i molekylstrukturen og fikset litt slik at de får egenskaper som ligner på syntetisk.

Syntetiske oljer har en lik molekylstruktur, og er produsert på en annen måte. De har på en måte vært over stigerøret i himkokapparatet, vært innom gass og blitt olje igjen. Disse oljene tåler mest juling for å si det sånn. Tåler langt mer belastning og hardkjør, og er uten tvil best til de fleste motorer spesielt med turbo.

Kvalitetsmessig så er spranget størst mellom mineralsk og del/semisyntetiisk. Semisyntetisk er hvertfall det laveste du bør bruke. På vinteren bør du bruke så lav som mulig foran W. 0W-40 er perfekt for norske forhold.

Selv bruker jeg Mobil1 0W40 fullsyntetisk.

Finland er det landet i Europa som bruker mest syntetisk olje på bilparken, Italia det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider