KRÅVL Skrevet Juni 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2006 Hei, Har gått i anskaffelse av en 1989 Lancia Thema V6 (med ZF 3P-kasse, visstnok), vel vitende om diverse girkasseproblemer. Jeg ble fortalt at bilen, etter en tilfeldig parkering, ikke ville gå i revers, men fint forover. Etter denne insidenten ble den sendt bort til et automatkassefirma, der den sto i ca. 6 måneder før jeg til slutt dro får å besikte den. Etter litt klussing med å få start (autochoke som kødda?), begynte jeg å prøve diverse gir, fremogtilbake med stikka, osv. (trodde problemet kanskje lå i overføringen). Det som da skjedde var at bilen nå funket i revers, motsatt av de tidligere symptomene. Oljenivået var relativt lavt, så det ble fylt på litt over en liter - fremdeles ingen endring. Det som skjedde, var at fra P/N - R kom det en høy klunkelyd og kraftig risting i bilen. Etter noen minutter med prøving og feiling, uten resultater, kom det en hvinelyd, jeg gjetter at dette kanskje hadde noe med at girkassen ble varm (arbeidstemperatur) å gjøre? Jeg ble fortalt av en fyr jeg møtte, som hadde hatt lik bil, at det definitivt var slitte lameller i konverteren som var feilen (da ville den vel ikke gått i revers?). Men dette synes jeg ville vært rart, ettersom bilen har vært i familien i mange år, og olje- og serviceintervaller har vært punktlig fulgt opp. Den har nå rullet i overkant av 170000 km. Oljetrykk? (hva?) Oljefilter? (hvor?) Forslag? En annen ting, bilen har jo transaksel med V6'r snudd på langs. Deler girkassa og differensialen da samme olje? Regner med at det da fylles gjennom hullet på girkassa? Det er to tappeplugger. Har nemlig enda et problem med at det, i den senere tid, har begynt å lekke (mye) girolje fra der flensen til stikkakselen, og dette entrer differensialhuset. Er det bare en gåen pakning? Skal det være olje i dette nivået? Så, forslag til hva disse feilene kan komme av? Er det en omfattende jobb å utbedre de, hvordan ville dere evnt. angripe dette? :thanks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRÅVL Skrevet Juni 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Ingen med litt teknisk innsikt her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 Har ingen kjennskap til den aktuelle bilen og kassa du har,men.... Slitte lameller i coverteren?? Det finns ingen lameller i converteren!! Converteren består av pumpehjul,momentforsterker og turbinhjul(stator/rotor). Lamellene ligger inne i sjølve kassen,ofte kalla bremsebånd eller bremselameller/clutcher. Forsto ikkje alt du skreiv,men den gikk en vei før rep og den andre etter rep?? Har du snakka med dei som overhalte kassa om dei har målt arbeidstrykket,trottletrykket osv i kassa for avvik? Kan virke som lagerslakk(gir lavt trykk og sluring) eventuelt om dei sjekka lamellane for slitasje og spon i kasse?! Har overhalt endel kasser men er ikkje så enkelt å forlkare ettersom det er mangen system i slike :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRÅVL Skrevet Juni 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Se der, ja, endelig noen som sitter på litt kunnskap. :) Det med slitte lameller i konverteren var bare noe en tilfeldig forbipasserende (som hadde hatt lik bil/problem) foreslo, om han mente lamellene i selve kassa, eller skovlene i konverteren, vet jeg ikke. Hva er mest sannsynlig? Synes jeg forklarte situasjonen ganske godt, les en gang til for å se om du forstår. Girkassa har aldri vært på reparasjon. Bilen ble stående i ett-halvt-års-tid, og ville kun gå i en (forskjellig av den andre) retning før og etter denne perioden. Utifra symptomene som beskrevet, hva vil du si problemet kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Howdy again! Når du fikk den i gir(enten forover eller bakover),gikk den normalt da under køyring eller slura den mykje? Når den gikk forover,virka alle gira forover(1,2,3,4) normalt både på giring og sluring? Lukter det brent/svidd av oljen? Misfarga? Aut.kassene eg har vært borti er de til Mercedes,derfor ingen med diff i kassa. Det er oljeavtapping både på konverter og på bunnpanna på kassa.Men sjølvsagt felles påfylling i peilepinne.Oljen skal peiles varm og på tomgang. Har vært borti at filteret(som en finner ved å ta ned bunnpanna) har blitt "sugd opp" av kassa og deler av dette har havnet i kanalane og tetta desse delvis og ført til ujamn og uregelmessig funksjon. Kan nesten garantere at feilen ikkje ligger i konverteren,men et sted i kassa. Vil anbefale deg å få målt arbeidstrykket osv på et verksted (etter å ha sjekka filter) før en event demonterer,kan gi en indikasjon på feilårsak. At den virker av og til framover og bakover kan være ventilheng,rusk i kanaler,lagerslakk etc. Må nesten prøve å høyre sjøl for å stille noen spesifikk diagnose.Men håper at noe av dette var til hjelp :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRÅVL Skrevet Juni 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 Jeg har kun fått den til å gå bakover, men den tidligere eieren sa at den fungerte fint fremover i alle (3) girene, også etter at reversen sluttet og funke etter en tilfeldig parkering. I revers fungerte den også helt som den skulle, ingen sluring. Når du setter den i f.eks. "drive" skjer det absolutt ingenting, ingen lyder, ingenting. Motoren går akkurat som ved å stå i "neutral". Vel, det kom en slurelyd etter mange minutter med testing, men fremdeles ingen trekkraft fremover. Ingen spesiell lukt. Tappet aldri av noe olje, men olja som lekker ut av flensen på transakselen (hvis vi går utifra at de deler olje) ser helt normal ut, når jeg tenker over det var den kanskje litt vel svart? Jeg trodde filteret var eksternt, mao. montert på utsiden av kassa på en eller annen måte. Men det forklarer kanskje hvorfor jeg ikke har funnet et (uten å lete så alt for godt)? Det ser dessuten heller ikke ut som noe ordinær girkasse med bunnpanne plassert under, osv, alt er så kompakt og merkverdig. Hm, måle arbeidstrykk - hvordan gjøres dette? Er dette noe man kan få en indikasjon på ved hjelp av elementære (vel, viderekomne) verktøy? Bilen er fra 1989, ZF, 3-trinns kasse - er den mest sannsynlig hydraulisk, eller elektrisk styrt? Hvordan finner jeg dette best ut? Ventilheng? Er dette ventilen som styrer "båndene" som flytter på tannhjulsettene, hvis jeg har forstått det riktig? Og lagerslakk, dette er rett og slett et dårlig lager, ikkesant? Men hvilket, og hvor er det lokalisert? Er det noe flere triks jeg kan foreta meg før det evnt. blir full demontering? Det er jo en relativt stor jobb, er egentlig ikke helt sikker på hvordan jeg skal angripe den heller. Skru av konverterhuset på motoren, samt demontere hele foraksel/understell, for så å senke dette nedenunder bilen med motoren fremdeles stående i? Dine belærte gjetninger et absolutt til stor hjelp for feilsøkingen, setter stor pris på det. Igjen, takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 Jeg har kun fått den til å gå bakover, men den tidligere eieren sa at den fungerte fint fremover i alle (3) girene, også etter at reversen sluttet og funke etter en tilfeldig parkering. I revers fungerte den også helt som den skulle, ingen sluring. Når du setter den i f.eks. "drive" skjer det absolutt ingenting, ingen lyder, ingenting. Motoren går akkurat som ved å stå i "neutral". Vel, det kom en slurelyd etter mange minutter med testing, men fremdeles ingen trekkraft fremover. Ingen spesiell lukt. Tappet aldri av noe olje, men olja som lekker ut av flensen på transakselen (hvis vi går utifra at de deler olje) ser helt normal ut, når jeg tenker over det var den kanskje litt vel svart? Jeg trodde filteret var eksternt, mao. montert på utsiden av kassa på en eller annen måte. Men det forklarer kanskje hvorfor jeg ikke har funnet et (uten å lete så alt for godt)? Det ser dessuten heller ikke ut som noe ordinær girkasse med bunnpanne plassert under, osv, alt er så kompakt og merkverdig. Hm, måle arbeidstrykk - hvordan gjøres dette? Er dette noe man kan få en indikasjon på ved hjelp av elementære (vel, viderekomne) verktøy? Bilen er fra 1989, ZF, 3-trinns kasse - er den mest sannsynlig hydraulisk, eller elektrisk styrt? Hvordan finner jeg dette best ut? Ventilheng? Er dette ventilen som styrer "båndene" som flytter på tannhjulsettene, hvis jeg har forstått det riktig? Og lagerslakk, dette er rett og slett et dårlig lager, ikkesant? Men hvilket, og hvor er det lokalisert? Er det noe flere triks jeg kan foreta meg før det evnt. blir full demontering? Det er jo en relativt stor jobb, er egentlig ikke helt sikker på hvordan jeg skal angripe den heller. Skru av konverterhuset på motoren, samt demontere hele foraksel/understell, for så å senke dette nedenunder bilen med motoren fremdeles stående i? Dine belærte gjetninger et absolutt til stor hjelp for feilsøkingen, setter stor pris på det. Igjen, takk! Hei Som sagt,kjenner ikkje til bilen eller kassa so blir litt gjetninger om korleis den er bygd opp mht filter,overføring(mekanisk eller elektrisk) osv osv... :) Men kan no skrive noen linjer fordiom,hehe... Viss eg har forstått deg rett er dette en tverrstilt motor med FWD,stemmer? Etter årsmodell å dømme vil eg tro du har mekanisk overføring(stag/vaier) mellom girspak og kasse,men viss du har FWD so kan det hende du har elektrisk,dvs elektronisk opererte ventiler som sjalter og styrer den i gir. Dette ser du ved å sjå om det enten kun går ledninger bort på kassa(elektrisk) eller om det går stag eller vaiere(mekanisk). Viss elektrisk,bruk koblingsskjema og feilsøk om den får spenning til ventilene i de ulike posisjonene(mål med kontakten tilkobla også i tilfelle du blir lurt av spenningsfall).Ved mekanisk,kontroller at den sjaltes helt over i gir,eventuelt kobl frå stag/vaier og sjalt for hånd på kassa for å være sikker på at den er helt sjalta. Skift all girolje+filter. Lukt og se på olje(skal være rødligt farge på den).Svidd lukt/misfarging tyder på brent olje,gjerne lamellene som har fått juling i kassa. Viss det er så at du har aut.olje+vanlig girolje i diffen(viss FWD),kjenner jo ikkje kassa,vil den oljen ødelegge funksjonen til aut kassa viss den oljen kommer inn i kassa. Men eg tviler......... Spør et merkeverksted om korleis dette er tillaget på din bil! At den ikkje reagerer på å sette den i gir tyder på at lamellene ikkje kobler inn pga enten totalt utslitt(litt tvilsomt) eller at styringstrykket for innkobling er dårligt/fraværendes. Kan skyldes ting eg har skrevet om før(elektrisk feil,blokkering i kanaler,ventil er dårlig/defekt osv osv).Dei forskjellige trykka måles ved hjelp av manometer som kobles til på prøveuttak på kassa. Er ventiler som styrer og forandrer oljestrømmen ja,for å koble inn og ut dei ulike funksjonane. Lagerslakk er slark i lager ja,som kan føre til utetthet som gjer at trykket minsker,kiling/dårlig glidning av komponentar,spon som tetter og ødelegger osv. Då tenker eg på akslinger inne i kassa hovedsakligt. Viss du skal demontere kassa sjøl,er det lurt å begynne med å tappe av oljen av kassa+converter(viss egen avtapping der),deretter ta av hjul og løsne bærekuler slik at en får tatt ut drivaksler. Kobl ifrå alt av elektriske og mekaniske osv osv tilkoblinger til kassa som er nødvendig for å fjerne den fra motorrommet.Så blir det alt etter ka motor og gir du har og kor god plass. Noen tar alt ut komplett(motor+gear),noen tar ut motoren og noen kun gir. Mest vanlige er vel å ta ut kun gir. Viss nødvendig,fest opp motor i talje eller noe,løsne traversen(under motor/gear) og løsn converter ifrå svinghjulet(bolter på baksiden av hjulet).Kan også demonteres med converter,alt ettersom. Derette ta ned girkassa :thumb Lykke til :hello: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRÅVL Skrevet Juni 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2006 Jepp, tverrstilt V-sekser og forhjulstrekk. Overføringen er mekanisk via faste stag frem til skifter’n - så feilen ligger neppe i denne. Det er en vaier som entrer toppen av kassa og kommer fra gassvaier/trinse-opplegget, regner med at dette er kickdown-funksjonen - men denne kan på ingen måte være feilårsaken, vel? Jeg dobbeltsjekket faktisk nå nylig den olja som hadde kommet til spille, og gjett hva - joda, den lukter faktisk litt svidd av den. Den har et svakt rødlig skjær, men er definitivt mer svart/brun-preget enn rød (og dette selvom det ble helt på en del ny). Spørre merkeverksted, ja - det viste seg og ikke være helt lett. Skulle gjerne hatt en manual med detaljerte tekniske illustrasjoner. Men utifra det lille jeg har sett, gjetter jeg på at differensialen i transakselen også operers på ATF-olje, har nemlig ikke funnet noe egen påfylling til den. Men det faktum at overføringen er mekanisk og at olja lukta svidd må jo minke mulige feilfaktorer betraktelig? Men uansett hva problemet kommer av, er vel årsaken oljemangel? Sjekket opp diverse tidligere serviser (bl.a. på 100000 km.), og det ser faktisk ut som at girolja har vært minimalt kontrollert/byttet. cheers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juni 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2006 har det vært slurva med olje/filterskift får du fort problem.Mercedes prøvde seg en periode på at det ikkje skulle skiftes olje når nye kassa i W210 serien kom og det gjekk åt skogen. Vart mykje havari der ja..... So det spørs om kassa di bør plukkes..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRÅVL Skrevet Juni 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2006 Jepp, det er nok det som blir planen - men jeg lurer på om det er lurt å ha en "ny" kasse liggende før man begynner og herje inni der, i tilfelle rottefelle? Men, med det faktum at overføringen er mekanisk og at olja lukter svidd - er det ikke noe helt konkret og spesifikt som er feil, da? Noe jeg kan gå rett inn i kassa og (evnt.) fikse opp? Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRÅVL Skrevet Juli 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2006 En annen ting som kanskje kan hjelpe oss å komme enda litt nærmere løsningen, er at under skifting (til revers, som er det eneste giret som funker) er det akkurat som om når man kveler en bil med manuell kasse (i tillegg til det vilkårlige smellet/røkket). Motoren mister turtall (nesten kveles) og det føles nesten som om det skraper/slurer under der. Bakover, i revers, funker det bokstavelig talt knirkefritt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juli 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2006 Litt vanskeligt å komme med noe spesifikt uten å ha prøvd bilen sjøl,men det virker som om at den må overhales. Det finns firmaer som gjør kun dette,og eventuelt byttekasse å få tak i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRÅVL Skrevet August 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2006 Jeg har bestemt meg for å ta ned kassa og plukke den fra hverandre. I den anledning lurer jeg på om feilen, som antydet gjennom denne tråden, er noe som er opplagt og lett å registrere når ting ligger i biter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.