Gå til innhold

Slissede bremseskiver

Ranger emnet


MacSi

Anbefalte innlegg

Jeg tuslet rundt på streetshow i skien i helgen og kikket på biler som stod utstillt der...

Flere av bilene hadde slisser i bremseskivene..

Ikke at det er noe veldig unormalt med det, men jeg la tilfeldigvis merke til at slissene gikk forskjellig vei på forskjellige biler..

Jeg har alltid trodd at slike skiver hadde en høyere og en venstre skive.. og har trodd at jeg viste hvilken vei disse slissene skulle gå.. Og at hvis man monterte de feil vei så ville mann slite ut klosser mye fortere..

 

Så spørsmålet er da:

Hvordan ser en korrekt montert slisset bremseskive ut?(bilder?)

Og spiller det egentlig noen rolle hvilken vei den står?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en Brembo skive er den riktig montert, her er ett klipp fra Brembos FAQ:

"It is a popular misconception that the slots or drillings in a disc determine the direction of rotation. In truth, for an internally vented disc, the geometry of the vanes dictates the direction of rotation. There are three vane types in use:

 

Straight

Pillar vane (comprised of many small posts)

Curved vane

 

The first two vane types are non-directional, and can be used on either side of the vehicle. The curved vane disc, however, is directional. A curved vane disc must be installed with the vanes running back from the inside to outside diameters in the direction of rotation. Please see figure. Orienting the disc in the manner creates a centrifugal pump. The rotation of the disc causes air to be pumped from the center of the disc, through the vanes, and out through the outside diameter of the disc. This greatly enhances the disc's ability to dissipate heat.

 

Additionally, all of Brembo's slotted discs are directional as well, regardless of the vane geometry. The discs should be installed such that the end of the slot nearest the outer edge of the disc contacts the pad first. Please see figure."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår