Gå til innhold

Ny stereo, trenger alt

Ranger emnet

coll24

Anbefalte innlegg

Hei,

tenkte jeg skulle gå til innkjøp av noe som oppgradere lyden i bilen ett hakk, men jeg har ikke peiling på hva jeg trenger.

Jeg har en Ford Scorpio for øyeblikket og baserer mitt kjøp på at annlegget skal stå i denne. Skal snart ha meg ny bil, men får vel plassert det i denne og.

Uansett, har sprengt den orginale høytaleren som står i førerdøra, noe som er utrolig irriterende.

Jeg trenger vel disse nye, er dette 5, 25 og er det noen som har noen gode tips til noen med super lyd?

Trenger vel og noe som skal i hattehylla, vet ikke om disse kanskje kunne stått, men det står Ford på de så de er vel ikke helt i toppen av kvalitet?

Ser at det ikke er så viktig med disse så jeg kunne vel kanskje skippet de, men lurte på om det kunne være en ide med 6x9 av en eller annen type? Vil dette gi bedre lyd.

Subwoofer er vel ikke min hovedprioritet, men kanskje kjøpe det og når jeg først er igang. Hadde kanskje gjort seg med en 12" .

Forsterker lurer jeg på, er den bare til å drive subben? Har ikke greie på dette her.

Jeg er ikke ute etter noe som vekker nabolaget, skal ha noe som spiller fint, men med lyd som kan gå litt i taket likevel.

Cd spiller må jeg ha da den nåværende ikke spiller noe annet enn CD`er .

Tenkte jeg skulle ha en med DAB, er dette noe som er nødvendig, høres veldig greit ut, men hvordan er signalet til disse på bygda i sør norge?

Tenkte på dennehttp://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307281 som kostet 2000kr.

Noen andre å anbefale`?

Er som sagt ute etter noe som spiller fint, men gjerne med litt trykk.

Hvor mye vil jeg bruke, opp imot 5k, men greier meg sikkert med noe til 3-4000kr.

Håper noen har mulighet til å hjelpe en inkompetent fyr, som savner god lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med busjett på 3-4K så er det ikke lett å få til noe som spiller tilfredstillende:)

Fusion EN-AM6004 4-kanals forsterker til kr 2399,-

Fusion EN-CM525 5 1/4" komponentsett til kr 899,-

Fusion EN-SW12ES 12" basselement til kr 899,-

Fusion FCD-135Mp3 Cd-spiller til kr 1999,-

Bilder og mer info om produktene finner du på http://www.fusioncaraudio.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar, strengt tatt trenger jeg vel ikke sub, eller jeg kan kjøpe den senere. Da trenger jeg dørhøytalere og slike små diskant og etter tips i en annen tråd lurer jeg på å kjøpe disse http://www.autocustom.no/product_info.php?cPath=89&products_id=613 . Syns 3000 for dette var mye, men etter hva jeg skjønner så er de litt bra. Nå kan jeg putte mer penger i høytalerne framme.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusion har kommet med en ny forsterkerserie... EN-AM heter den... tror du skal få ganske mye for penga der... ellers har jo saga en 2x75 som visstnok skal være ganske grei til kun 899.... Ville heller brukt 2000 på frontsett og 1000 på forsterker... kjipt å ha et sett til mange tusen som du ikke får utnytta ordentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har planer om å senere oppgradere til skikkelig anlegg, synes jeg du bør legge en del penger i spilleren (kanskje en brukt en?!), og noen greie 5.25 (f.eks Focal Access). Spilleren har MYE å si for senere anlegg bygg, og blir å kaste 2000,- ut av vinduet å kjøpe noe billigskvip nå..

Hvis du ikke har planer om skikkelig anlegg senere, og basicly bare vil ha litt lyd, så kan du se bort fra hele denne kommentaren, og se på hva som står litt lenger oppe her :)

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det kun orginale høyttalere som passer (hvertfall hvis det er snakk om 86-94 Scorpio). Men du får akkurat tettet hullet med 5.25", men må borre skruehull selv, er nok også plass til større hvis du vil skjære litt.

Kvaliteten på høyttalerne avhenger av hvilken modell du har. De ble f.eks levert med komponentsett bak (mulig det bare kom til 95-98 Scorpio Ultima). (Sluttet vel med komponentsett foran når 92 modellen kom)

Vet ikke hvordan bakhøyttalerene i standard 2.0 i CL/GL kupe'n er da jeg aldri har brukt mine, men 5*7" (?) som står i sedan/stasjonsvogn fungerer greit hvis målet bare er å ha litt lyd bak.

Hvis det er snakk om 86-91 Scorpio så er det enkelt å sette komponentsett foran hvertfall, jeg bare tok ut dekslene der orginal diskant monteres, skjærte hull og bare la diskanten inn (diskant for innfelling). La delefilterene over elektronikken til høyre inni dashboardet.

Brukte Cerwin Vega 4.5" coax eller noe i døra på kjerra her, og diskant fra et Phoenix Gold komponent sett (gadd ikke begynne å modifisere på en bil som skulle byttes ut). Montert direkte på spilleren, ble helt kurant det.

Hva du bør velge er vanskelig å si uten å vite hva du er villig til å gi. Har selv valgt Peerless Definition (men så dessverre for sent at det var 300kr billigere fra Ljudia) her, satser på at det blir bra. Har 93' stv nå da, så blir litt mer jobb å montere diskantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pondus--

Grunnen til at jeg skal handle inn er fordi jeg er lei av å høre på sprengte høytalere, og jeg har definitivt ikke behov for noe mer enn hva jeg har satt.

Kunne sikkert erstattet de orginale elementene med samme typen, og kjøpt en spiller som kan lese mp3 plater og jeg hadde vært fornøyd:eek:

Turbojens--

Takker så mye for utfyllende svar, greit å vite. Nå kikker jeg på en Nissan Primera så det spørs om jeg får prøvd de ut i Scorpio`en. Er forøvrig en 1988 Scorpio Gl 2,9 GL.

Blir nok peerless definition om disse passer i en Primera 1997 modell? Eller det gjør de vel, men om det er samme størrelse(5,25").

Takker så mye for svarm'm

Lenke til kommentar
Del på andre sider