le0n Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Jeg fikk ca 217 km/t med min 740 med B230F... Riktignok på speedoen da, men var ikke heeeelt maks heller da... Feilmarginen i 100 km/t er ca. minus 7-8 km/t... Greit nok det:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilgal86 Skrevet Juni 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Er man fartsgal så er man fartsgal :) Å følge fartsgrensen for meg er som om jeg skulle sittet ned og lest bibelen, det skjer bare ikke ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=VoLvO=-740=Tic=- Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 har det på film.viss noen har enn plass jeg kan legge den ut Siter Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst Volvo V70 AWD R 99mod vrak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Når jeg er ute i trafikkerte strøk, står det i blant utplassert slike greier med "Din fart er...". Hvis disse måler rett, ligger min fart ca 10 under hva jeg har på speedometeret - i vanlig lovlig fart - det blir sikkert en del mer nærmere 200... Det er sikkert ikke alle som har like stort avvik som dette, men det er noe som kan tas i betraktning. De eldre Volvoene uten turbo hadde vel vanligvis toppfart 170-190 da de var nye, og det vel tvilsomt om de som fortsatt har original motor har blitt så mye raskere med årene. Som allerede påpekt, er det ikke bare utveksling og motoren turtallsvilje som avgjør toppfarten. Motorens krefter må i høyere hastigheter overvinne en stadig sterkere motvirkende kraft, nemlig luftmotstanden. Som et konkret eksempel husker jeg at jeg leste en test av MB 300E for mange år siden (80-tallet). Den hadde en toppfart på et sted rundt 230, men til tross for femtrinns girkasse, kunne toppfarten visstnok bare oppnås i fjerde gir. Utvekslingene på den bilen var slik at farten ble omtrent 37-38 pr 1000 i fjerde og 47-48 pr 1000 i femte. Poenget er vel at ved en slik formidabel luftmotstand som man utsettes for i over 200, kan motoren rett og slett bli for svak hvis giringen er "lang" nok. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Er man fartsgal så er man fartsgal :) Å følge fartsgrensen for meg er som om jeg skulle sittet ned og lest bibelen, det skjer bare ikke ;) Gammel er du egentlig? Tåpelige innspill du kommer med. Det tar ikke lang tid før du ser det samme :) Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilgal86 Skrevet Juni 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Gammel er du egentlig? Tåpelige innspill du kommer med. Det tar ikke lang tid før du ser det samme :) Gammel nok :) Var det bibelen du tenkte på eller var det en skriveleif du så :) Har add, eller va d dda? Husker ikke, så jeg har lov til å skrive litt feil :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 har hatt 220 på speedoen på en 740 mange ganger!! uten problemer..eneste var at den var chippet og justert turbotrykk da... gikk enkelt opp dit! og dere tapere som klager over oss normale som innrømmer å ha kjørt fort! gå å skrik til morra deres! jeg gir faen i at dere er livredd når jeg passerer dere kjærringkjørere i laaangt over 200kmt...hallo...er jo nesten daglidags å kjøre det...kanskje ikke men bilen jeg har nå men med cossien var 220-240 daglidags...i dont care...mistet lappen en gang har jeg å... Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T O N Y Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 ja du er så tøff når du kjører fort!^^ toppfart er bare oppskryt:=) "oo bilen min går 220" D er hvor fort du kommer opp i fart som teller:) Siter kvifor gå når man kan sykkla Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evolve Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Hvorfor er alle så utrolig opptatt av at bilen skal gå fort, i Norge så er jo veistandaren dårlig i motsetning til andre land. Så klart enkelte steder er det jo "fine" nok veier til å kjøre fort, men hva er egentlig vitsen? Mye gøyere å ha en bil som akser som bare faen og går kanskje i 200. Det er ihvertfall min mening! Siter "95 VW Golf III (grevlingbil) "84 Volvo 240 - B230FK + [X] "00 BMW 520 m-sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tohola Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Kjører selv litt for fort ganske ofte, men prøver å holde meg unna ekstreme hastigheter. Har fått mer og mer respekt for fart etterhvert som kompiser i nærmiljøet har blitt drept grunnet for høy fart. Slik endte en kappkjøring hjemme for noen år sia, 2 ungdommer drept, dem ble bare 17 og 21år. Dette finnes nok utallige eksempler på slike situasjoner. Er morsomt å kjøre fort, men gjør det på trygge plasser, en gammel Volvo er ikke skapt for høye hastigheter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 huff... tørr jeg spørre hva de traff for noe THolandsli? Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode740R Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Bilen min Ble i fjor målt til over 230 kmt med gps måler... siden mitt speedometer ikke gikk lenger enn til 220... hadde enda mer å gi... Min fart da var ca 240 pga at eg passerte han som holdt 230 i følge gps målerene.. de skal visst være ganske nøyaktige.... Siter Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T O N Y Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 men mener draget er viktigs:) så klar alle kjører jo 150-160. har bare vert over 200 en gang. 220 men d var med en audi a8. litt bedre komfort en en volvo:P Siter kvifor gå når man kan sykkla Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tohola Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 huff... tørr jeg spørre hva de traff for noe THolandsli? Dem felte et ganske kraftig tre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Juni 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2006 Mange tøyer fartsgrensene litt. Men det er en høyst rimelig grunn til at de er der. Med en "sikker" bil, kan du klare deg greit ved en smell i 50-60, kanskje 80. Hvis farten er 100, er overlevelsesmulighetene radikalt forverret. Ved en smell i 150-200 finnes ikke snev av kontrollert deformasjon - da står man igjen med små, spredte vrakrester. Har du litt vett i hodet, ta risikoen med i betraktningen. Hvis du fortsatt er villig til å ta en så høy risiko med eget liv, vurder da om det er riktig å gjøre det samme med andres. For en tid siden så jeg (i en sikkerhetsdiskusjon på 240-forumet) en videobit med en "uvitenskapelig" kollisjonstest med en BMW og en Volvo 940 front mot front i 90-100. Utfallet bør få en til å tenke. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.