Gå til innhold

testing at toppfart på 740 ticen

Ranger emnet


bilgal86

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg er ute i trafikkerte strøk, står det i blant utplassert slike greier med "Din fart er...". Hvis disse måler rett, ligger min fart ca 10 under hva jeg har på speedometeret - i vanlig lovlig fart - det blir sikkert en del mer nærmere 200... Det er sikkert ikke alle som har like stort avvik som dette, men det er noe som kan tas i betraktning. De eldre Volvoene uten turbo hadde vel vanligvis toppfart 170-190 da de var nye, og det vel tvilsomt om de som fortsatt har original motor har blitt så mye raskere med årene.

 

Som allerede påpekt, er det ikke bare utveksling og motoren turtallsvilje som avgjør toppfarten. Motorens krefter må i høyere hastigheter overvinne en stadig sterkere motvirkende kraft, nemlig luftmotstanden. Som et konkret eksempel husker jeg at jeg leste en test av MB 300E for mange år siden (80-tallet). Den hadde en toppfart på et sted rundt 230, men til tross for femtrinns girkasse, kunne toppfarten visstnok bare oppnås i fjerde gir. Utvekslingene på den bilen var slik at farten ble omtrent 37-38 pr 1000 i fjerde og 47-48 pr 1000 i femte. Poenget er vel at ved en slik formidabel luftmotstand som man utsettes for i over 200, kan motoren rett og slett bli for svak hvis giringen er "lang" nok.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man fartsgal så er man fartsgal :)

 

Å følge fartsgrensen for meg er som om jeg skulle sittet ned og lest bibelen, det skjer bare ikke ;)

 

Gammel er du egentlig?

 

Tåpelige innspill du kommer med.

 

Det tar ikke lang tid før du ser det samme :)

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt 220 på speedoen på en 740 mange ganger!! uten problemer..eneste var at den var chippet og justert turbotrykk da... gikk enkelt opp dit!

 

og dere tapere som klager over oss normale som innrømmer å ha kjørt fort! gå å skrik til morra deres! jeg gir faen i at dere er livredd når jeg passerer dere kjærringkjørere i laaangt over 200kmt...hallo...er jo nesten daglidags å kjøre det...kanskje ikke men bilen jeg har nå men med cossien var 220-240 daglidags...i dont care...mistet lappen en gang har jeg å...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er alle så utrolig opptatt av at bilen skal gå fort, i Norge så er jo veistandaren dårlig i motsetning til andre land. Så klart enkelte steder er det jo "fine" nok veier til å kjøre fort, men hva er egentlig vitsen? Mye gøyere å ha en bil som akser som bare faen og går kanskje i 200. Det er ihvertfall min mening!

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv litt for fort ganske ofte, men prøver å holde meg unna ekstreme hastigheter. Har fått mer og mer respekt for fart etterhvert som kompiser i nærmiljøet har blitt drept grunnet for høy fart.

 

Slik endte en kappkjøring hjemme for noen år sia, 2 ungdommer drept, dem ble bare 17 og 21år.

celica.jpg

 

Dette finnes nok utallige eksempler på slike situasjoner.

 

Er morsomt å kjøre fort, men gjør det på trygge plasser, en gammel Volvo er ikke skapt for høye hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff... tørr jeg spørre hva de traff for noe THolandsli?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min Ble i fjor målt til over 230 kmt med gps måler... siden mitt speedometer ikke gikk lenger enn til 220... hadde enda mer å gi... Min fart da var ca 240 pga at eg passerte han som holdt 230 i følge gps målerene.. de skal visst være ganske nøyaktige....

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tøyer fartsgrensene litt. Men det er en høyst rimelig grunn til at de er der. Med en "sikker" bil, kan du klare deg greit ved en smell i 50-60, kanskje 80. Hvis farten er 100, er overlevelsesmulighetene radikalt forverret. Ved en smell i 150-200 finnes ikke snev av kontrollert deformasjon - da står man igjen med små, spredte vrakrester. Har du litt vett i hodet, ta risikoen med i betraktningen. Hvis du fortsatt er villig til å ta en så høy risiko med eget liv, vurder da om det er riktig å gjøre det samme med andres. For en tid siden så jeg (i en sikkerhetsdiskusjon på 240-forumet) en videobit med en "uvitenskapelig" kollisjonstest med en BMW og en Volvo 940 front mot front i 90-100. Utfallet bør få en til å tenke.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår