Gå til innhold

tenning chevrolet 305

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått et problem med motoren min nå!

 

Tok ut fordeleren for å bytte innsugsmanifold pakning, men da jeg monterte den igjen ville ikke motoren gå helt rent og pent.

Tomgangen klarer jeg bla ikke å justere ned lavere enn rundt 1200rpm.

 

Hva er tenningsrekkefølgen, og hvilken sylinder er nr 1??

Finnes det et kart over pluggkablene fra fordeler til pluggene??

 

Takk for svar!

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

 

Da må jeg nok ut og gjøre noen store endringer i tenninga..

Den er nå justert til at sylinder bak på høyre side er nr1, men det blir jo feil... Derfor den går ujevnt kanskje??

 

Noen som vet hvor på fordelerlokket rotoren skal være på når sylinder 1 tennes??

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Lurer på et par ting ang justering av tenning og korrekt montering av fordeler/rotor.

 

Jeg tok ut fordeleren, og merket senere at jeg hadde montert den igjen slik at rotoren peker ett hakk for langt til venstre. Hvis jeg nå skal rette på rotoren vil ikke hakket passe nedi oljepumpa.

På linken over leste jeg at jeg da skulle plassere fordeleren nedi hullet slik at rotoren pekte riktig, men at fordeleren ikke går helt ned pga oljepumpa. Kan man da la fordeleren stå slik, mens man kakker på starteren helt til fordeleren treffer sporet på pumpa, og går helt ned??

 

Er dette skadelig for motoren på noen måte, eller skaper det feil timing på pumpa eller noe annet??

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt 100% sikker på hvordan det er på SBC men på AMC motoren min gjorde jeg følende: fikk tak i en gammel fordeler som jeg fjernet drevet i fra. Uten drev kan man jo rotere fordeler og oljepumpe uavhengig av kammen(veldig kjekt når man skal prime olje pumpa før oppstart av nymontert motor) kan nok muligens bruke en lang skrutrekker hvis du er forsiktig og hvis du kommer til baki der.

er ikke noe spes position som olje pumpa skal stå i, bare den går i inngrep i sporet på fordeler

Du jan jo prøve å turne motor for hånd sklik at fordeler roterer og glir ned i sporet på oljepumpa også, bedre det enn å "kakke" på starteren mener jeg hvertfall..

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nå har jeg fått plassert rotoren riktig, men har problemer med å justere tenningen riktig..

Når fordeleren står rett framover med merket er tenningen helt feil, men motoren starter greit for det.

Jeg vridde fordeleren med klokka, og så at makeringsmerket kom nærmere der det skal være. Mens jeg vridde videre på fordeleren slo det noe jævelig, og det kom flamme opp fra forgasseren..

 

Har jeg gjort noe feil?? Når merket er ganske nærme er fordeleren helt vridd, og det ser helt unaturlig ut - i forhold til sånn det var før...

 

Kan jeg ha montert fordelerlokket i feil spor??

 

Hva skal jeg gjøre?

Er takknemlig for svar...

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår