Gå til innhold

Hyling fra venstre hjul foran.

Ranger emnet

sMatthiesen

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med at det hyler fra venstre hjulet foran. Det er så konstant og så høyt at jeg nå begynner å tvile på om det er bremsene som gjør dette. Lyden forekommer likevel i hovedsak ved bremsing og ved høyresvinging. Hva kan dette være? Noe som ligger inntil? Rust? Hjullagere? Jeg har nettopp byttet klosser, uten at det hjalp noe, og sett at det som er synlig, er bare littegranne overflaterust.

Mazda 626 2.0 GLXi 12V med 14" felger. 1993modell. Gått 185 000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Jeg rengjorde skikkelig godt hin dagen. Med høytrykkspyler og kompressor.. Men det gikk ikke bedre med hylingen..

Det som er så rart er at lyden kommer når jeg har kjørt i 5 min, har bremset litt, og alt forsvinner ved en hard brems og ved venstresving. Hvorfor forsvinner lyden i venstresving?

Du begynner vel ikke å få slitte klosser framme?

Opplevde det samme selv en gang, og da var klossene framme nesten helt nedslitte. Det sitter en "bremsevarsler" på klossene som vil komme i kontakt med bremseskiva og lage en jævla irriterende lyd. Jeg erfarte også at en liten sving til venstre med rattet, og lyden forsvant. For en stund.

-02 A6 1.8T AVANT

-98 PASSAT

-97 INDY 700SKS

X-91 mod 626

X -01 Skoda Octavia TDI (kjerringbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Nå bare pumpet jeg ut stempelet i kalipereren (heter det kaliper eller kalibter, som alfen sa) og rengjorde der samt pusset godt med 1200papir. Så monterte jeg det hele sammen, puttet på nyinnkjøpte bremseskiver og luftet bremsene.

Så tok jeg en kjøretur for å høre om dritet var vekke. Men neida. Lydene er like gale som alltid. Her er en forklaring av hva som skjer.

- Lyden kommer bare først når jeg har bremset mye og kjørt i en liten stund.

- Lyden begynner med at den bare kommer ved bremsing, så går det videre til at den kommer i høyresving.

- Lyden kommer i alle volumer, fra lav skriking når jeg bremser sakte nedover en bakke, til kjempehøyt når jeg tar et hardt brems i høy hastighet.

- Det virker som om lyden har sammenheng mellom varmen på bremsene.

Oversikt over hva jeg har gjort:

- Jeg kjøpte bilen i november, og pipingen merket jeg først i februar.

- Jeg byttet så bremseklosser

- Så tok jeg en runde med demontering og rengjøring av alt i over 3 timer.

- Neste var at jeg kjøpte nytt stangeringsjern og byttet det.

- Siste jeg gjorde var å pusse kaliperstempelet, smøre den opp, samt kjøpe ny bremseskive.

PS: Jeg så litt pittkorrosjon på kaliperstempelet, men ikke mye.

Signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider