Gå til innhold

Skruer/bolter og mutrer...

Ranger emnet


HiiP

Anbefalte innlegg

Noen som har noen smarte måter å unngå knekte skruer og bolter. og hva man skal gjøre når dem har knekt. Hvordan unngå å dra dem runde osv...

 

All tips og triks mottas med STORT takk!

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HiiP

Noen som har noen smarte måter å unngå knekte skruer og bolter. og hva man skal gjøre når dem har knekt. Hvordan unngå å dra dem runde osv...

 

All tips og triks mottas med STORT takk!

 

Det jeg vet folk har gjort er å speise på en mutter eller.no å prøve å ta den slik. er vel eneste måten du kan få den ut. Kan jo bruke "grispikk" altså en spes. borr som har tagger slik at du kan få skrudd den ut med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HiiP

Noen som har noen smarte måter å unngå knekte skruer og bolter. og hva man skal gjøre når dem har knekt. Hvordan unngå å dra dem runde osv...

 

All tips og triks mottas med STORT takk!

Først og fremst, bruk skikkelig verkøy. Om boltene sitter fast, hjelper det ofte med CRC 5-56 og lignende. Slagskrujern kan også fungere i visse tilfeller. Varme opp området rundt skruen/kjøle ned skruen er en måte.Om boltene knekker, er det som nevnt tidligere "grisepikk" som fungerer best. Borre ut og gjenge på nytt er vel siste utvei, men det kan være vanskelig i og med at bolten ofte er hardere enn godset rundt.

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HiiP

Hvordan ser en "grisepikk" ut? Hva heter det egentelig... Må kjøpe meg en.

19-2248_l.jpg

 

Sånn ser de ut, de heter skrueutrekkere og litt sånne navn:)

 

Det er nesten som en skrue men med gjengene "feil" vei som du ser på bildet:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

19-2248_l.jpg

 

Sånn ser de ut, de heter skrueutrekkere og litt sånne navn:)

 

Det er nesten som en skrue men med gjengene "feil" vei som du ser på bildet:)

 

Hehe sånne har jeg liggende da... Praktisk å ha garasje full av værktøy man ikke hvet hvordan elle hva man skal bruke dem til.

I have a right and a left brain,

but there is nothing right in the left one

and there is nothing left in the right.

www.hiip-foto.com

www.hiip.deviantart.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off... knekte skruer kan være et mareritt!!!

 

 

Hvis skruen sitter så hardt at skruehodet gikk av når du vridde, så kan du glemme grisepikk. Av masse erfaring: det er ikke sterkt nok..

 

Bruk av all mulig rustløsespray osv er nytteløst så lenge skruen sitter bom fast. Vesken trenger ikke nedi! Har dynket utallige skruer med slike "super" sprayer i dagevis men det har vist seg at sprayen ikke trenger ned mellom gjengene. Hvis du klarer å rikke litt på skruen, så er det greit å bruke. Rikk litt skruen litt fram og tilbake og bad skruen i antirust oljen, da siger det ned.

 

Står du med en skrue som stikker opp av en f.eks blokk, så kan du prøve å sveise på en mutter med strekkfasthet 8.8 eller høyere. Vent med skruingen til den er kald.

 

Har du tilgang til acetylen brenner, så kan du varme opp skruen til den gløder, vent til den er helt kald, så kan du skru. Dette virker ypperlig til skruer som sitter fast i alu. men vær forsiktig! For mye varme kan skade alu, kan slå seg eller smelte.

 

Du kan prøve det samme med vanlig propanbrenner også, men blir skjelden varmt nok. Gjentatte opp-nedvarminger kan gjøre susen.

 

Er skruen knekt i en stållegering helt når du prøvde å skru den ut, så er det lurest å slipe lett over den med vinkelsliper, finne sentrum av skruen og lage et merke med en kjørner. Borr ned med rett gjengeborr og gjeng opp på nytt.

 

For å unngå skrue-helvettet så kan du gjøre følgene: Bruk _litt_ alu. eller kopperpasta på gjengene før du skrur fast skruen. Dette gjelder spesielt for varme gjenstander. Hvis skruen er spesifisert for å trekkes til med et gitt moment og en gitt oljeviskositet, går selvfølgelig ikke dette.

 

Bruk bare verktøy av god kvalitet. Dårlig verktøy ødelegger skruehodene.

 

Sørg for at skruer og skruehull er fri for skitt og metallspon..

 

Bruk rett moment på skruer og mutre gitt ihht fabrikat. Til vanlige skruer av styrkeklasse 8.8 etc er det tabeller for tiltrekkings moment.

 

Slå ALDRI på en aksling med en hammer. Gjør du det, må den betegnes som skeiv..

 

Slå aldri med hammer på et oppgjenget stykke. Gjør du det, så må du regne med å gjenge opp igjen og få en svakhet i metallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår