Gå til innhold

Jonarv: Opel Calibra - Stereo og interiør-prosjektet

Ranger emnet

jonarv

Anbefalte innlegg

Da var det klart for et calibraprosjekt! Som topic sier så skal det bygges om en del med stor stereo og interørmodifikasjoner. Mye er allerede er gjort, og mye gjenstår. Kan starte med å si litt om bilen:

Bilen er en 1990-modell med 2,0 16v(c20xe) og 150 hester originalt. Felgene er 17" titanium, med slitte dekk(skal kjøpe nye dekk i morgen faktisk). Importbil(derfor ingen sideblinklys) og 94-panser. Blir sikkert stylingkit om ei lita stund, men må skifte begge hjulbuene bak først. Speedometeret står på 19000km.

Ellera er alt originalt med unntak av et litt slitent sportsratt og en litt dårlig tilpassa frontfanger. Vil nok skifte til en rød originalfanger i løpet av sommeren.

DSCN0141.jpg

DSCN0142.jpg

DSCN0140.jpg

DSCN0144.jpg

DSCN0145.jpg

Anlegget: Anlegget skal bestå av to 12" Rockford Punch Hx2 som drives av hver sinRF punch 500.2 forsterker. Begge forsterkerene brokobles selvfølgelig, og dem yter ca.850 watt RMS hver, så håper dette skal spille høyt. Har kjøpt inn fire mellomtoner og fire diskanter fra den nye power-serien fra rockford for 5000,- til sammen, som skal drives av en RF 300x firekanaler. Skal ha en mellomtone og en diskant i hver dør, og to mellomtoner og to diskanter i bakluka.

Noen bilder:

To stk RF 12" punch Hx2 skal flytte på lufta baki bilen... Her ser dere dem i den gamle kassen(er bygget ny nå, se lenger nede)

DSCN0097.jpg

Alle komponentene som skal sørge for bass og effekt... Tre oldschool-forsterkere linket sammen i en del. Skal sitte på tvers inni bilen i egen kasse med plexiglass og neonlys over.

c8df0c18.jpg

Byggeprosessen så langt forklart med bilder:

DSCN0219.jpg

DSCN0225.jpg

DSCN0224.jpg

DSCN0223.jpg

DSCN0222.jpg

05c70015.jpg

ce5247f9.jpg

d657d6d3.jpg

DSCN0263.jpg

DSCN0291.jpg

DSCN0290.jpg

ecfad71f.jpg

DSCN0261.jpg

DSCN0283.jpg

DSCN0287.jpg

Har gjort en del mere etter disse bildene, men skal oppdatere med nye bilder så fort jeg får tid. Over hele anlegget skal det ligge en dekselplate som skal trekkes om i sort skinn. Plata har selvfølgelig hull til alle komponentene(basselementer og forsterkere. Håper å ha denne plata ferdig i løpet av neste uke en gang...)

Skiftet til ny dynamo med 15v regulator og maxima-batteri for en måned siden så jeg er sikker på å levere nok strøm. Må kjøpe to 1fahrads kondensatorer samtidig som kabler skal trekkes. Kondensatorene skal sitte på hver sin side av forsterker-rekken.

Skjermen som dere ser på det siste bildet skal monteres under basselementene(har bygget et lite "hus" til skjermen som er trukket i sort skinn). Det som gjenstår å er å tilpasse dekselplata og legge kabler. Frontsett og mellomtoner må også tilpasses bakluke og dører. Har kjøpt meg en 7" dvd indash touchscreen spiller som skal fungere som head-unit. Nye bilder komer snart!

Interiør: Skal trekke om en del av interiøret i rødt(får rødt sparco-stoff i løpet av uka). Noe skal også bli trukket om i sort skinn. Dekselet i bakluka og bagasjeromsdekselet som sitter ved baklyktene blir trukket om i sort skinn av denne typen:

fc5ac78f.jpg

Videre blir det montert sorte recarostoler. Disse har jeg tatt ut midtdelene av(rygg og sete) for å trekke dem om i rødt stoff. Slik ser stolene ut:

DSCN2405.jpg

Dørpanelene skal også bli røde(kun der det er stoff fra før).

Har en del å gjøre med andre ord, og gikk ut i sommerferie fra studiene nå på mandagen, så her skal det jobbes hver dag! Noe er allerede gjort men ikke dokumentert. Bilder kommer fortløpende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Aah! Clean Calibra. Ser bra ut dette. Har du skillevegg i subwoofer-kassa?

Takker! Er ikke kammer i kassen nei. Fikk høre av proffesjonelle at ett kammer ikke ville gi noen dårligere lydkvalitet enn to hvis man bygger volumet helt korrekt.

I mitt tilfelle er det ideelt med 55 liter pr.element. For å være nøyaktig så ble kassen 115 liter. Minus 2 liter pr magnet og en liter med sikaflex blir dette akkurat 110, som er 55 liter på hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Bilstereoprosjektet har stagnert litt på grunn av penger og litt tekniske problemer, men håper på å være ferdig med alt før 1.juli. ble en del tull med en dvd touch-screen spiller jeg kjøpte på ebay, så må vente på at pengene fra denne kommer tilbake. Mulig resten kobles opp og spilles inn med vanlig mp3 spiller mens jeg venter på godsakene.

Derimot har jeg starta litt med omtrekkinga av interiøret... Fikk inn 1,5*4meter med rødt stoff fra Sparco, så har jobba litt med å ta av dørtrekkene for omtrekkint til rødt. Er ferdig med veggpanelene bak, og rekner med å være ferdig med dørene i morra. Bilder:

Ser litt jalla ut nå, men blir bedre når jeg får kjøpt skinnseter. Håper å kjøpe med meg noen godbiter når jeg skal på biltur til Tyskland i juli.

DSCN0319.jpg

DSCN0320.jpg

Framdøra ser ikke akkurat kul ut i kveld:

DSCN0318.jpg

På operasjonsbenken i dag ligger ett styk dørpanel. Fikk av stoffdelen og lirka av tøyet med en kniv:

DSCN0317.jpg

DSCN0316.jpg

I morra skal alt dette være ferdig. Er en del jobbing med å få de sorte recarostolene jeg har liggende til å passe, så må stå på hver dag fram mot helgen.

:driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått bagasje rom, har lyst på slik jeg å =) Vet du om en internett side der man kan vite hva slags forsterker man trenger og hvor stort volum kassen man bygger skal være? jeg har en 13"-15" sub jeg har fått tak i, men har ikke peeeeeiling på hvordan jeg skal bygge den. En lur fyr fortalte meg det blei bra vist høytaleren pekte innover i kassen, stemmer dette? Litt OT nå men :P Beklager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått bagasje rom, har lyst på slik jeg å =) Vet du om en internett side der man kan vite hva slags forsterker man trenger og hvor stort volum kassen man bygger skal være? jeg har en 13"-15" sub jeg har fått tak i, men har ikke peeeeeiling på hvordan jeg skal bygge den. En lur fyr fortalte meg det blei bra vist høytaleren pekte innover i kassen, stemmer dette? Litt OT nå men :P Beklager...

Om subben peker innover eller utover i kassa har ingen ting å si på hvordan den spiller. eneste er at det blir litt liter forskjell på kassa. men som regel er dette så lite så har ikke verdens største betydning.

Når du skal bygge kasse rundt en sub bør du vite hvor stort volum i kassa den respektive subben trenger... detta er forskjellig fra sub til sub...

enkleste i ditt tilfelle hvis du ikke har peiling på gud eller fisk er å kjøpe en kasse på torshov som er lukka... da hører du fort åssen det spiller...

Rått prosjekt forresten! kjipt med pengemangel ass... har det sjæl... hehe

05' VW Caddy 1,9TDI

99' Vectra 1.8i 16V STV

95' Vectra 2.0i 16V - Spiker

91' Vectra 1.8i 8V - Spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å spørre dem som forhandler basselemente om riktig volum også... Jeg måtte dobbeltsjekke med bilradiospesialisten om riktig kassevolum før jeg satte i gang. Like viktig som kassevolumet er jo også å sørge for at alt blir tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort update:

Da er det ene dørpanelet også ferdig:

DSCN0328.jpg

DSCN0329.jpg

DSCN0331.jpg

Skal være ferdig med det andre dørpanelet i løpet av helgen. Er ikke fornøyd med interiøret før jeg får inn recarostolene som vises lenger oppe i tråden. Blir en skikkelig møkkajobb å få disse til å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var penere å se på det på bildene tatt utafor bilen, for da ble det ikke så hardt... ble liksom litt tona ned... men blir sikkert tøft til slutt når ting nærmer seg ferdig...!

Blir samme fargen i stolene også...

I morgen blir det mere jobbing med anlegget! Bilder kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider