Gå til innhold

Innsug, litt spm om volum, lengder og dim!

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

Jøss, her har jo kommet frem så mye nytting info at man nesten kan lage en DIY: Innsug :D

Janei, for saken er (for min del) at jeg sitter på en E28 528i som jeg tenkte jeg skulle prøve og snekre sammen ett innsug til, så jeg tenkte jeg ville ha litt noe som kan backe opp mine fiffige plantegninger; som i utgangspunktet er vanskelige og lage uten vettug kunnskap om emnet :) Men føler jeg har kommet langt på vei nå ja.

 

Hmmm... Det var jo akkurat dette du spurte meg om på PM før jul, og gjett hvem jeg konsulterte med før jeg ga deg svar... Turboed1 ja :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg burde ta betalt som konsulent.. :D ...men det kan man vel bare gjøre hvis man heter Schanche,Godfrey,Hannestad,Schønberg eller ditto.. :(

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1 og Reodor:

Janei, tanken var det og prøve og lage mitt eget innsug, tunet til de turtall der jeg ligger, men tanken var også det og prøve å lage en dugelig DIY om akkurat dette, da jeg ikke finner noe som helst om det på nettet; kun eksos-manifolder. :)

Dessuten ser det ut som jeg har klart og forlegge din PM, noe som var veldig trist da jeg så på den som veldig informasjons-rik :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neineinei det må du nok vente med til motorn min er ferdi ;) hehehe... kan kansje bli lenge til da jag er frykteli treig og trenger et spark.
Konsulent-tjenesten er innregnet i summen du fikk.. :) Så slapp av..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
kommer det er DIY ??

 

hvordan er det med org cosworth innsug ??

 

hvordan bør det bygges om ?

Får se om jeg får tatt meg tid til en liten en..

 

Cossie-innsug: relativt ok lengder,for lite (runner)volum for effekt over 5000 rpm. Plenumet er også litt smått. For å få det skikkelig bra bør hele kneet fjernes,og en diffusor lages. Enkel måte å gjøre det på er å åpne relativt små hull i hele plenumundersidens lengde og skjære en slisse i et rør som sveises på undersiden,og så feste spjellet rett i forkant av dette. Skal se om jeg finner noen bilder av mitt siste rakleverk...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant da noen..

 

Intakebaffle.jpg

Intakebaffle2.jpg

SWRCossieIntake.jpg

SWRCossieinnsug2.jpg

SWRCossieinnsug.jpg

SWRCossieinnsug3.jpg

 

Skulle tatt flere bilder inni,men tenkte ikke så langt... men her ser man hullene som fordeler lufta. Disse har et samlet areal kun en tanke større enn arealet på flensen der spjellet monteres,slik at lufta tvinges til å utnytte alle hullene.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weeee :D Hvor mange liter endte det plenumet der opp på da?

Ikke så mange. Lite plass i bilen... Ble vel rundt 3 liter eller en tanke mer. Fungerte ok nok til å røske løs hjula ukontrollerbart på tredje.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det værste !!!!

 

Det var vel litt mer enn kneet som ble tatt bort på det innsuget, hehe.

 

Min første tanke der var at de hulla måtte bli en restriktor, å sørge for en trykkforskjell mellom spjeld å plenum, men siden arealet var større enn inngangen, så blir vel ikke det et problem.

 

Hadde i utgangspunktet trodd at innsuget som helhet måtte utformes så smooth som mulig i alle retninger, men der lærte man none nytt. Uhyre interessant !

 

Men (jeg tror)jeg skjønner hva du mener.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det værste !!!!

 

Det var vel litt mer enn kneet som ble tatt bort på det innsuget, hehe.

Er sånn ca 0.001% original Ford-alu i det (dyseholdere fra en original Sierra DOHC,de fra fuel-rail-sida er i alu). :D

 

Min første tanke der var at de hulla måtte bli en restriktor, å sørge for en trykkforskjell mellom spjeld å plenum, men siden arealet var større enn inngangen, så blir vel ikke det et problem.
Nei,blir ingen trykkoppbygging før hullene utover det at det øker nok til at det forflytter seg bort og bruker hele lengden for å få javn fordeling. Gjorde ditto på Zzz-Joel's cossieinnsug,men der brukte vi originalt emne.

 

Hadde i utgangspunktet trodd at innsuget som helhet måtte utformes så smooth som mulig i alle retninger, men der lærte man none nytt. Uhyre interessant !

 

Men (jeg tror)jeg skjønner hva du mener.

Hvis du lurer på eller tviler på noe,bare spør.. :) Legg merke til at hullene er mindre mot enden,og det er ikke bare fordi røret under smalner.. Uten det og med bare ei stor slisse eller digert plenum så kan man risikere at Coandaeffekten (som nevnt høyere i tråden) drar med seg gassen til "yttersvingen" i enden og banker dynamisk fylling (ladetrykk + kinetisk trykk pga hastighet på gassen) rett inn i nummer 4...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du lurer på eller tviler på noe,bare spør.. :) Legg merke til at hullene er mindre mot enden,og det er ikke bare fordi røret under smalner.. Uten det og med bare ei stor slisse eller digert plenum så kan man risikere at Coandaeffekten (som nevnt høyere i tråden) drar med seg gassen til "yttersvingen" i enden og banker dynamisk fylling (ladetrykk + kinetisk trykk pga hastighet på gassen) rett inn i nummer 4...

 

Ja jeg så at hulla ble mindre å skjønte hvorfor ja. Det gjelder å fordele flødet å dermed trykket over hele bredden, eller altså alle sylindre.

Har jo lurt litt på tidligere om ikke akkurat den coanda saken vil skje i noen av diverse innsug man har sett.

 

Selv om det er bare luft i disse innsuga(i motstning til forgasser), er det like viktig å få lik mengde luft til hver sylinder. Å i visse tilfeller ser ikke det like lett ut.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår