Gå til innhold

Innsug, litt spm om volum, lengder og dim!

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

Har jo lurt litt på tidligere om ikke akkurat den coanda saken vil skje i noen av diverse innsug man har sett.

 

Selv om det er bare luft i disse innsuga(i motsetning til forgasser), er det like viktig å få lik mengde luft til hver sylinder. Å i visse tilfeller ser ikke det like lett ut.

Er mer enn et par innsug som har vært igjennom en test på flowbenken og er "fantastisk javne" som folk hadde fått sjokk av hvis de hadde laget en lang kon med blåsespiss i en ende og satt den store enden på konen mot spjellhusflensen...for så å kjenne foran hver innsugsflens med blåsespissen på full tilt. Om det fløder likt i hver runner når man suger igjennom en og en av de blir ikke det samme som når alle suger om hverandre og lufta kommer igjennom som en "søyle" av luft ut av spjellhuset... det er jo enorme mengder luft det er snakk om,selv på en 1.1-liters med 60 hester så går det rundt 40 liter luft per sekund inn i mølla,så gasshastighetene er ganske store.. Litt trange rør,så snakker vi fort 300+ km/t. Og vi som har kjørt fort,vet at depotsvingen på Rudskogen er lei i bare 150 km/t uten å hoppe over hvitstripa i ytterkant med god margin.. :op: :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det innsuget ditt minner meg om noen av de innsugene Audi har brukt i motorsport.

er det der du har hentet ideen?

Joel hadde engang et bilde av et Audi innsug som lignet eksternt (Lehmann-type)... så jeg lagde noe tilsvarende til hans,og etter å ha hørt resultatet og lest meg opp skikkelig på teorien så innså jeg at de plenumdesignene fjerner så godt som alle plenum-relaterte problemer,være seg fordeling,fløde,"standing waves"...alt som er. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du plenum?

 

Så engang en sin hadde laget en "headders" til innsug. Altså 4 runnere, som gikk ihop til en collector, på samme måte som en headders gjør. Så var spjellhuset da montert før collectoren. Seff er runnerne like lange.

 

Vil noe slikt funke?

 

Evt. med et plenum foran collectoren.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du plenum?

 

Så engang en sin hadde laget en "headders" til innsug. Altså 4 runnere, som gikk ihop til en collector, på samme måte som en headders gjør. Så var spjellhuset da montert før collectoren. Seff er runnerne like lange.

 

Vil noe slikt funke?

 

Evt. med et plenum foran collectoren.

Problemet med det designet er at de blir alt for lange for å gi noe krutt... jeg så en sånn engang,og det burde gi maks effekt rundt 2200 rpm med de lengdene jeg så.. Seff,hvis man skal bygge motor som kan dra ned en utedass på tomgang.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: jeg må bare beklage at jeg er så treig, men jeg har fortsatt ikke helt forstått hvordan man regner ut lengden på runnere... Sjekket ut en nettkalkulator, og der stod det blandt annet at man skulle taste inn "arealet på runner-flensen" eller noe i den dur... Er dette veldig avansert matte man burde bruke ferdige kalkulatorer, eller går dette faktisk an og regne seg frem til selv? :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: jeg må bare beklage at jeg er så treig, men jeg har fortsatt ikke helt forstått hvordan man regner ut lengden på runnere... Sjekket ut en nettkalkulator, og der stod det blandt annet at man skulle taste inn "arealet på runner-flensen" eller noe i den dur... Er dette veldig avansert matte man burde bruke ferdige kalkulatorer, eller går dette faktisk an og regne seg frem til selv? :)
Finnes noen enkle formler man kan ta på lommekalkisen,men de er ikke spot on,siden de ikke får tatt hensyn til alt (temp,blant annet). Dog,mye bedre enn vill gjetting.. Skal se om jeg finner en av de bedre.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei formel er denne: innsugslengden beregnes med formelen:

 

Innsugslengden = Lydhastigheten i innsugskanalen x innsugspulsfaktoren / turtallet.

 

Innsugspulsfaktorene for andre, tredje, fjerde og femte pulsen er: 8900, 6600, 5150 och 4150.

Lydhastigheten er i meter per sekund og beregnes i forhold til innsugslufttemperaturen. Lydhastigheten i meter / sekund fås av formelen:

 

331.4 + 0.6 x Temperaturen i C.

 

Innsugslengden er i mm och er fra ventilsetet ut til traktkanten. IKKE for innsuget alene,man må trekke av portlengden.

Om man eksempelvis skal beregne lengden på innsuget for tredje pulsen med en innsugstemperatur på 25° C vid 11000 RPM så ser formelen ut sånn her:

 

346.4 x 6600 / 11000 = 207.84 mm

 

For å beregne på hvilket turtall fjerde pulsen blir avstemt:

 

RPM = 346.4 x 5150 / 207.84 RPM = 8583.33

 

Femte pulsen blir avstemt på 6917 RPM och andre pulsen ved 14833 RPM. De fleste normale motorer som snurrer under 10K rpm tuner maks hk til tredje puls.

 

Denne formelen er ikke så langt unna det jeg får ut når pc'en jobber fram tallene for meg. Kamtiming og lokal temperatursenking i porten pga økningen i gasshastigheten blant annet er ikke tatt hensyn til i nevneverdig grad i formelen,men pc'en fikser det. I de fleste tilfellene (med kammer à là meg,riktignok) viser denne formelen en tanke for lange runnere i forhold til hva pc'en regner ut. Greit nære på en relativt enkel måte,da... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

innsug.jpg

Turboed1: Her er en liten utfordring :D

Som du (kanskje, er litt tidlig på morgenen her) ser på nr. 1, er hele plenumet og runnerene proposjonale, så de det er lik spredning mellom runnerene. Men på nummer to er de på en måte paret 2 og 2, slik at det blir ett stort åperom midt på plenumet. Og noe sier meg at det typiske designet ikke er fordelaktige på slike innsug..?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye større sjanse for "charge pull",altså at en aktiv runner henter luft ut av naboen med slike innsug... De stjeler fra hverandre,såfremt ikke tenningsrekkefølgen er veldig langt fra hverandre. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang splittvegg. Dvs,mellom de to naboene.. Porten "leser" bare arealøkningen når den kommer ut i plenum tuningmessig,så en plate som bare stikker ut som en forlengelse av midtveggen kan brukes,forutsatt at plenum er stort nok til at dette ikke blir en restriksjon for lufta til de "borteste" runnerene sett fra plenuminngang. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så, noe sånt som dette med andre ord?

 

Innsug2.jpg

:)

 

EDIT:

Når jeg faktisk leste det ett par ganger, kom jeg til denne konklusjonen :)

Innsug3.jpg

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janei, du skrev bare mellom naboene, så jeg begynte nesten og lure litt på om du mente midt på :D Men denne kan bare være nesten en random lengde, bare den ikke blir for lang så er det greit?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår