Shonsa Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 God dagen godtfolk... Kunne noen forklart meg hva en momentforsterker er.. og hvordan den dublingsen virker?? Takk takk.... :wave Siter hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rally Martin Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Brukes til og trekke bolter, muttrer osv.. som er tung og løste eller sette fast! brukes mest på hjulboltene til busser og slikt som er tunge.. den fungerer slik at kraften blir giret om, til kortere rotasjon men større kraft.. slik som et lite tannhjul som driver ett stort! vanlig nedgiring er 1:4 Så det er en egen enhet som må settes/holdes fast mot og rotore og monteres mellom kraft arma og det du skrur på.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Bruker man ikke dette begrepet om momentomvandleren som sitter i automatiske girkasser? Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Nei, det tror jeg ikke. Automatkassene har "torqueconverter" (hvis det er det du tenker på). Der er det en turbin fra motoren. Denne turbinen er festet til hele huset og driver rundt olje med et enormt trykk, og i dette "huset" er alt konstruert slik at olja flytter på seg mest mulig effektivt, og kommer man over et visst turtall så er trykket så stort at turbinen koblet til girkassa begynner å gå rundt (derfor man ikke har clutch på automatkasser, eller kløtsj fra motor til girkasse, for kløtsjer er det jo mange av inne i kassa). Derfor trengs det mer gass jo tyngre bilen er... Veldig grovt forklart, men jeg tror dette stemmer. Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rally Martin Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 å en slik en ja:hello: hehe.. d tenkte ikke jeg på, funsjon av den får noen andre forklare hvis d var momentforsterker i ei kasse han snakka om:thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Men det heter momentomvandler... det er dette, men vet det ikke var det topicen egentlig handler om... men hva mener du med "å en slik en ja"? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rally Martin Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Men det heter momentomvandler... det er dette' date=' men vet det ikke var det topicen egentlig handler om... men hva mener du med "å en slik en ja"?[/quote'] svarte vel egentlig på reodor f sin.. en slik annen moment omvandler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2006 Jeg er nok klar over at det kalles momentomvandler, momentomformer og torque converter, men hva består denne omformingen av momentet av? Jo, jeg hevder bestemt at denne omformingen må forstås som en forsterkning. Altså er automatgirkassens momentomvandler det samme som en momentforsterker ifølge mine overbevisninger. I min fantastiske bok "TH 9-2350-25/203-10 Teknisk håndbok Stridsvogn, helbelte, Leopard 1 A5 NO, Kjøretøydelen, Del I, Beskrivelse, behandling og brukerens vedlikhold" står det å lese følgende under punkt 1.3.7.2 Dreiemomentomformer med låseclutch: "Dreiemomentomformeren forsterker motorens dreiemoment. Den kobles inn eller ut ved en låseclutch avhengig av gir, girhastighet og fartsretning. Se 1.3.7.3" Dette underbygger mine påstander om at de to begrepene er det samme. Samtidig tror jeg faktisk det var det Shonsa egentlig lurte på da han(?) stilte spørsmålet... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gork Skrevet Juni 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2006 Moment omformeren (converteren) forsterker dreiemomentet fra motoren med opptill 300%. Den bruker olje fra girkassen som drives av et pumpehjul ut fra motoren, oljestrømmen brytes av mot et statorhjul og driver turbinhjulet som sitter på girkassen. Men den har et enormt effektap, derfor har man låseklutch som gir direktedrift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2006 SÅ det med låsekløtsj er at man har noe som låser hele saken til girkassa når turtallet er høyt nok? er det slik på automat kasser i dag? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gork Skrevet Juni 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2006 Når farten er høy nok låser klutchen, eller hvis man har en spak/bryter kan man velge selv om man vil ha direktedrift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juni 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2006 Men den har et enormt effektap, derfor har man på noen kasser låseklutch som gir direktedrift. Retta litegranne, jeg...langtfra alle kasser som har lockup Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2006 Nei, det er langt fra alle automatkasser som har låseclutch, men dess nyere kassa er dess vanligere er det vil jeg tro. Låseclutchen er etter hva jeg har bragt på det rene i hovedsak en vanlig tørrplateclutch som sitter i tilknytning til momentomformeren, men den kobles selvsagt ikke inn og ut med fotpedal som i manuelt girede kjøretøy. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juni 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2006 Spikker litt mere fliser jeg da, de 4 kassene med lockup jeg har titta inni har alle hatt våt clutch (2x chevy, en yota og en tysk ford) Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juni 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2006 Det tror jeg sannelig du har rett i VCE. Jeg baserte påstanden min om tørrplate på et vagt minne om et bilde i årets katalog fra Steinar Stolen, men etter å ha bladd igjennom hele (!!!) katalogen fant jeg bildet jeg lette etter på side 750 og da ser jeg at det må være en våt clutch det er snakk om. Jeg legger meg derfor helt flat og erkjenner at jeg har tatt feil for første gang siden 1976. Det er tøft, men det er slike slag livet gir innimellom :cool: Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.