Gå til innhold

momentforsterker

Ranger emnet


Shonsa

Anbefalte innlegg

Brukes til og trekke bolter, muttrer osv.. som er tung og løste eller sette fast!

brukes mest på hjulboltene til busser og slikt som er tunge..

 

den fungerer slik at kraften blir giret om, til kortere rotasjon men større kraft.. slik som et lite tannhjul som driver ett stort!

vanlig nedgiring er 1:4

Så det er en egen enhet som må settes/holdes fast mot og rotore og monteres mellom kraft arma og det du skrur på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Automatkassene har "torqueconverter" (hvis det er det du tenker på). Der er det en turbin fra motoren. Denne turbinen er festet til hele huset og driver rundt olje med et enormt trykk, og i dette "huset" er alt konstruert slik at olja flytter på seg mest mulig effektivt, og kommer man over et visst turtall så er trykket så stort at turbinen koblet til girkassa begynner å gå rundt (derfor man ikke har clutch på automatkasser, eller kløtsj fra motor til girkasse, for kløtsjer er det jo mange av inne i kassa). Derfor trengs det mer gass jo tyngre bilen er... Veldig grovt forklart, men jeg tror dette stemmer.

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok klar over at det kalles momentomvandler, momentomformer og torque converter, men hva består denne omformingen av momentet av? Jo, jeg hevder bestemt at denne omformingen må forstås som en forsterkning. Altså er automatgirkassens momentomvandler det samme som en momentforsterker ifølge mine overbevisninger.

 

I min fantastiske bok "TH 9-2350-25/203-10 Teknisk håndbok Stridsvogn, helbelte, Leopard 1 A5 NO, Kjøretøydelen, Del I, Beskrivelse, behandling og brukerens vedlikhold" står det å lese følgende under punkt 1.3.7.2 Dreiemomentomformer med låseclutch:

"Dreiemomentomformeren forsterker motorens dreiemoment. Den kobles inn eller ut ved en låseclutch avhengig av gir, girhastighet og fartsretning. Se 1.3.7.3"

 

Dette underbygger mine påstander om at de to begrepene er det samme. Samtidig tror jeg faktisk det var det Shonsa egentlig lurte på da han(?) stilte spørsmålet...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moment omformeren (converteren) forsterker dreiemomentet fra motoren med opptill 300%. Den bruker olje fra girkassen som drives av et pumpehjul ut fra motoren, oljestrømmen brytes av mot et statorhjul og driver turbinhjulet som sitter på girkassen.

Men den har et enormt effektap, derfor har man låseklutch som gir direktedrift.

 

torque-cutaway.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den har et enormt effektap, derfor har man på noen kasser låseklutch som gir direktedrift.

 

Retta litegranne, jeg...langtfra alle kasser som har lockup

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er langt fra alle automatkasser som har låseclutch, men dess nyere kassa er dess vanligere er det vil jeg tro. Låseclutchen er etter hva jeg har bragt på det rene i hovedsak en vanlig tørrplateclutch som sitter i tilknytning til momentomformeren, men den kobles selvsagt ikke inn og ut med fotpedal som i manuelt girede kjøretøy.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg sannelig du har rett i VCE. Jeg baserte påstanden min om tørrplate på et vagt minne om et bilde i årets katalog fra Steinar Stolen, men etter å ha bladd igjennom hele (!!!) katalogen fant jeg bildet jeg lette etter på side 750 og da ser jeg at det må være en våt clutch det er snakk om.

 

Jeg legger meg derfor helt flat og erkjenner at jeg har tatt feil for første gang siden 1976. Det er tøft, men det er slike slag livet gir innimellom :cool:

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår