Gå til innhold

What to do når man har en trailer i ræva?

Ranger emnet


Nytern

Anbefalte innlegg

ja det kan jeg være enig i. men burde også være bot for å ligge for nærme bilen forran.

 

du følger virkelig ikke med i regelverket

 

det er bøter for å ligge for nærme for både bil og lastebil

ligger du for nærme mister du lappen, både i bil og lastebil

 

avstand og bøter er forskjellig på lastebil og bil da lastebil jo har mye lengre bremselengde.

 

sjekk regelverket du guuuuut!

 

jeg har fått bot for dette, men det var så mange andre forseelser samtidig, ble totalt 60 euro for 5 brudd i tyskland :D grupperabatt

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 257
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok..etter dette innlegget gidder jeg ikke diskutere mer.

 

Som nevnt tidligere så er ikke reglementet og veinettet særlig tilpasset tungtransport i Norge, mao går det ikke an å følge de reglene dere med BILlappen har lært til alle tider.

 

slik jeg forstår denne setningen virker det som at du mener at lastebilsjåfører burde ha fritak fra avstandsregelen.. Selvfølgelig ser jeg at veinettet er et problem for lastebiler, de er jo det for de fleste andre også, men likevel så skjønner jeg ikke hvorfor det skal tillate dere å ligge oppi rumpa på andre...

 

 

Alle burde hatt en dag i opplæringsfasen til Klasse B hvor de fikk lov å øvelseskjøre med vogntog (og mc, som nevnt tidligere) for å se hvordan ting fungerer. Det er mange som skjønner dette ute på veien, men det er altfor mange som ikke skjønner det også. De er ikke dumme (ingen er dumme!), men de vet rett og slett ikke bedre! Så enkelt er det.. =)

 

Men det finnes selvfølgelig folk som ikke burde hatt lastebillappen også, selvfølgelig! Mennesker er mennesker.

 

Helt enig med deg at alle burde lære om lastebiler og virkemåten når man tar billappen, men på den andre siden, det kan gjøre de allerede hysteriske menneskene enda mere hysteriske når de får en lastebil bak seg, (samme hvor mange meter bak han ligger)..

Jeg klager ikke på lastebilsjåfører generelt, jeg vet de gjør en strålende jobb, men jeg tviler på at jeg husker på det hvis jeg får en i ræva fordi jeg måtte bråbremse fordi bilene forran bråbremset.. det er flere ganger jeg har ligget i rekke og lastebilen driver å "dytter" på meg, og da hjelper det ikke akkurat at jeg flytter meg, det er er 5-6-7 biler forran meg igjen også... og da tror jeg nok lunta mi er en del hakk kortere enn normalt....

(x)97' Ford Escort - "bil himmelen"

(x)92' Ford Escort - Solgt

(x)87' Nissan Bluebird - Solgt

(x)Honda accord - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg prøvd å bortforklare meg?

Jeg sutrer ikke. jeg gir f om små folk slipper forbi lett eller ikke.

 

blir vel det samme som at jeg gir f om storfolk slipper forbi lett eller ikke?

...

ord mot ord. *nynne på king of the roooad*

 

om det så er trailere/lastebiler/"små lettbiler"/andre ting som er betydelig større enn meg, så er det vel de som sitter med mye av kontrollen over mitt liv når de ligger klin i rævva på meg? kan nok si med stor sikkerhet at jeg har minimalt lyst til å legge mitt liv i andres hender på veien..

 

dere sjåfører for litt større transport kan vel ikke mene det er forsvarlig å sette andres liv i fare ved å ligge på bakfangern til bilen foran, fordi speedometeret deres er litt mer nøyaktig enn bilen forans? (selvfølgelig fordi dere skal forbi da... "doh".)

spretter det èn eneste elg utti veien før meg, så har _jeg_ plutselig en elg i frontruta og et tungtransportmiddel i rævva.. kje sandwich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir vel det samme som at jeg gir f om storfolk slipper forbi lett eller ikke?

...

ord mot ord. *nynne på king of the roooad*

 

om det så er trailere/lastebiler/"små lettbiler"/andre ting som er betydelig større enn meg, så er det vel de som sitter med mye av kontrollen over mitt liv når de ligger klin i rævva på meg? kan nok si med stor sikkerhet at jeg har minimalt lyst til å legge mitt liv i andres hender på veien..

 

dere sjåfører for litt større transport kan vel ikke mene det er forsvarlig å sette andres liv i fare ved å ligge på bakfangern til bilen foran, fordi speedometeret deres er litt mer nøyaktig enn bilen forans? (selvfølgelig fordi dere skal forbi da... "doh".)

spretter det èn eneste elg utti veien før meg, så har _jeg_ plutselig en elg i frontruta og et tungtransportmiddel i rævva.. kje sandwich.

 

Hadde du sluppet forbi lastebilen hadde den fått en ripe i fangern sin og du kunne kjørt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget her er vel som nevnt at de gir på det bilen har i nedoverbakker for å få med seg farten i oppoverbakkene som kommer. Og når folk da ligger foran og SINKER dem så de må bremse bruker de for det første MYE drivstoff og for det andre klarer de ikke mere en 30-40 km/t. Har aldri det problemet pga at jeg har lappen på CE DE selv så jeg tenker litt på hvordan det er. Kommer jeg i en nedoverbakke og har vogntog bak meg gir jeg på så de skal få fart inn i bakken som møter. Hender også jeg slipper de frem i kryss selv om jeg har forkjørs rett så de slipper å stoppe. For igangkjøring med 40tonn suger suppe og det er dyrt. Så istede for å være sinna på de som kjører mat bensin innbo etc som du trenger for å leve så synes jeg dere heller skal bruke hode og sette dere i dems sko. Tror dere virkelig de har lyst til å krabbe opp en bakke i 30? Er ikke sikkert de hadde trenkt det hvis ikke DU sto i veien når de prøvde å ta fart.

 

(og med DU og DEG og DERE mener jeg ingen spesiell men generelt)

 

eusa_clap.gif Endelig et innlegg med litt "vett" i.. Jeg kjører selv lastebil og vet hvor "ille" det er å komme igang igjen etter et lyskryss eller rundkjøring. Derfor gjør jeg som du gjør, slippe dem frem, selv om jeg har forkjørsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du følger virkelig ikke med i regelverket

 

det er bøter for å ligge for nærme for både bil og lastebil

ligger du for nærme mister du lappen, både i bil og lastebil

 

avstand og bøter er forskjellig på lastebil og bil da lastebil jo har mye lengre bremselengde.

 

sjekk regelverket du guuuuut!

 

jeg har fått bot for dette, men det var så mange andre forseelser samtidig, ble totalt 60 euro for 5 brudd i tyskland :D grupperabatt

 

nei jeg kan nok ikke alle lover og regler som finnes her i verden så du får ha meg unnskyldt. trodde det var normalt å ligge med en viss avstand til bilen forran. syns det er logisk.

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener at jeg skal kjøre i 100 da på speedometeret mitt i 80sona ?

Hvis du er klar over det, JA! Og for opplysningens skyld gjelder det uansett feilmargin.. Må si eg lurer litt på koffor du ikkje bryr deg om ka fart du egentlig holder når du er ute og kjører, selv om det er uvesentlig i denne diskusjonen..

 

dere sjåfører for litt større transport kan vel ikke mene det er forsvarlig å sette andres liv i fare ved å ligge på bakfangern til bilen foran,

Eg har oftere problem med at "dere" sjåfører av mindre biler ligger i ræven på meg, det være seg om eg kjører moped, bil eller lastebil, enn at eg har problem med store biler som ligger kuk i ræv.. Forskjellen er at jo større kjøretøy som ligger bak, lagt sammen med jo mindre kjøretøy eg fører, jo større er faren for meg.. Faren er jo minimal når folk ligger rett i ræven på meg når eg kjører 18 tonn og de kjører 0,9, men eg tenker mer på de enn på baklysene mine då, for å si det sånn.. Det eg vil fram til er at det er en stor ukultur i hele Norge, der utrolig mange ligger for nærmt kjøretøyet foran..

 

Mine teorier på grunner til det:

-Folk tror det viser at de er flinke å kjøre bil når de ligger rett bak bilen foran, selv om mye av "ansvaret" då ligger på bilen foran for å legge til rette for bilen bak

-Folk tror de kommer fortere fram når de ligger tett inntil bilen foran

 

For min del så kjører jeg som om alle andre på veien rundt meg skulle vært gale, fulle, desorienterte selvmordskandidater. Tror ikke det er så dumt, egentlig

Kjører forresten som om alle andre er blåst i hodet eg og, men eg kjører ikkje "som en kjerring" liksom.. Det burde jo flere lastebilsjåfører gjøre og, plutselig skal junior svinge av veien og han bruker ikkje blinklys, pang..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er klar over det, JA! Og for opplysningens skyld gjelder det uansett feilmargin.. Må si eg lurer litt på koffor du ikkje bryr deg om ka fart du egentlig holder når du er ute og kjører, selv om det er uvesentlig i denne diskusjonen..

 

nei. jeg har ingen gps-måler i hodet som regner ut eksakt fart jeg holder. så jeg holder den farten som står på speedometeret. faen klarer du ikke skjønne det ? jeg kan da faen ikke vite hva den eksakte farta mi er ? vet du??

du kan jo heller ta å fikse speedometert ditt til å vise litt mer som vanlige personbiler så har vi jo ingen problem. doh

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. jeg har ingen gps-måler i hodet som regner ut eksakt fart jeg holder. så jeg holder den farten som står på speedometeret. faen klarer du ikke skjønne det ? jeg kan da faen ikke vite hva den eksakte farta mi er ? vet du??

du kan jo heller ta å fikse speedometert ditt til å vise litt mer som vanlige personbiler så har vi jo ingen problem. doh

Jeg har ikke ord.....:hvaskjera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja wtf til dere også. sitte å klage på at jeg kjører for sakte når jeg og alle andre kjører i 80 i 80 sonen. jaja ble litt for barnslig dette her folkens.

 

ta dere å ligg litt lengre unna så er vi alle fornøyd. selvsagt unntatt dere lastebilsjåfører for dere blir jo aldri fornøyd før vi i vanlige personbiler kjører i 100 i 80 sona.

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..etter dette innlegget gidder jeg ikke diskutere mer.

 

For det første må dere tenke på at veinettet i Norge er elendig, og det er få sletter som er det dere kaller "velegnet for forbikjøring med vogntog". Derfor må man ofte gripe en sjangse mange ganger, for å ikke bli stående i en oppoverbakke med sving, og kanskje forursake kjedekollisjon så ENDA flere hadde blitt drept fordi de ikke så meg rundt svingen når de kom i 80.

 

For det andre så VET en lastebilsjåfør godt hva han driver med når han kjører og når han ligger bak dere. At man sier at "yrkessjåfører må lære seg ditt og datt i trafikken fordi det sier reglene" er bare pisspreik. Uten å mene dette som noe selvskryt om oss som yrkessjåfører, så er vi faktisk de mest erfarne individene som ferdes på veiene rundt omkring. Det er ingen som tilbringer mer tid på veien, og det er ingen som har sett flere situasjoner på veien, og det vi har ofte de beste løsningene på å forebygge evt. ulykker i trafikken. La meg ta et eksempel:

 

Den ene fila på firefelten i oslo stenges. ALLE skal forbi vogntoget og inn i den åpne fila før sperringa av en eller annen grunn. Resultatet er at jeg må bremse, bremse, bråbremse...bilene ber omtrent om at jeg skal vandre inn i rævva på dem. Med sånn kjøring er det ikke den som kommer bak som har ansvaret heller. Hva gjør jeg? Jo jeg SPERRER filene mens jeg kjører ved å legge vogntoget i midten mellom filene så ingen kommer forbi mens jeg kjører mot sperringen, og alt går knirkefritt! Det viser typisk uvitenhet av bilister. Noen skjønner det selvfølgelig, men mange gjør det ikke. Tar ikke alle over en kappe her. Uansett, de fleste som holder akkurat fartsgrensa på veien (det er faktisk veldig få som gjør det) er også usikre bilister som kan plutselig finne på å bråbremse fordi han skulle ha tatt av et sted eller noe lignende. Jeg sier ikke at du er en usikker sjåfør, men 8 av 10 tilfeller så er det altså slik. Derfor, kommer jeg bak en sånn èn, legger jeg meg nærmere bak han og bygger opp akslerasjon for så å komme forbi han. Tro meg, det hjelper ikke om jeg er 30 meter bak han eller 3 meter bak han hvis han bråbremser på motorveien. Slikt skjer som oftest på motorveien. Kjører jeg på uoversiktlig landevei så tar jeg det selvfølgelig med ro. Men det hender man må foreta forbikjørsler der og, men da er det somregel folk som ligger i 65 i 80`n o.l. Noe annet dere også må huske på er at vi sitter en god del høyere enn dere, så selvom dere ikke klarer å få oversikt og mener det er utrygt, kan det hende vi allerede har den oversikten vi trenger.

 

Tar en pause og minner om at dette ikke er ment personlig mot noen som har svart her, men prøver bare å få dere til å forstå litt hvordan det er å kjøre vogntog.

 

Som nevnt tidligere så er ikke reglementet og veinettet særlig tilpasset tungtransport i Norge, mao går det ikke an å følge de reglene dere med BILlappen har lært til alle tider.

 

Det finnes unntak for større biler som dere sikkert ikke vet om. Og dere må bare finne dere i og respektere at dette er noe stort som tar mye plass, veier mye, og krever en viss flyt i forhold til vanlig bilkjøring. Uten lastebilen, stopper Norge og verden for den saks skyld uansett. Det smarteste dere kan gjøre er å gi plass til vogntogene hvis dere ser at dere kan gjøre noe som kan gjøre jobben for sjåføren lettere ute i trafikken. Det er ikke oss som sjåfører som er overlegne, "farlige" eller hva dere vil kalle det, det er selve lastebilen og måten den fungerer på og må håndteres..hvis noen skjønte den.. :)

 

Alle burde hatt en dag i opplæringsfasen til Klasse B hvor de fikk lov å øvelseskjøre med vogntog (og mc, som nevnt tidligere) for å se hvordan ting fungerer. Det er mange som skjønner dette ute på veien, men det er altfor mange som ikke skjønner det også. De er ikke dumme (ingen er dumme!), men de vet rett og slett ikke bedre! Så enkelt er det.. =)

 

Men det finnes selvfølgelig folk som ikke burde hatt lastebillappen også, selvfølgelig! Mennesker er mennesker.

 

Må bare si at jeg er helt enig, nå kjører jeg ikke lastebil selv, men vet åssen det er... Hadde vært moro å se folk som klager så mye kjøre feks 160 hk lastebil med 7,5 tonn på :)

 

Mvh Magnus Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja wtf til dere også. sitte å klage på at jeg kjører for sakte når jeg og alle andre kjører i 80 i 80 sonen. jaja ble litt for barnslig dette her folkens.

 

ta dere å ligg litt lengre unna så er vi alle fornøyd. selvsagt unntatt dere lastebilsjåfører for dere blir jo aldri fornøyd før vi i vanlige personbiler kjører i 100 i 80 sona.

Ligger langt nok unna..

 

nei. jeg har ingen gps-måler i hodet som regner ut eksakt fart jeg holder. så jeg holder den farten som står på speedometeret. faen klarer du ikke skjønne det ? jeg kan da faen ikke vite hva den eksakte farta mi er ? vet du??

du kan jo heller ta å fikse speedometert ditt til å vise litt mer som vanlige personbiler så har vi jo ingen problem.

 

Speedometeret i "min" bil er faktisk feil, i 80 er feilmarginen nesten like stor som på en personbil. Dette er noe som har oppstått etter at førerhuset på bilen ble byttet. Likevel kjører eg forbi de fleste når eg holder 80 på speedometeret..

 

Eg bruker "Din fart er"-skiltene til å de sånn ca ka eg kan holde på speedometeret, blir eg tatt då, kommer eg aldri til å betale boten.. Regner med at det fins sånne skilt der du bor og, derfor trenger du ikkje en "gps-måler i hodet som regner ut eksakt fart du holder". Hadde faktisk aldri trodd at det fantes et normalt, oppegående menneske som kjørte i 74 i 80-sonen og var klar over det..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. jeg har ingen gps-måler i hodet som regner ut eksakt fart jeg holder. så jeg holder den farten som står på speedometeret. faen klarer du ikke skjønne det ? jeg kan da faen ikke vite hva den eksakte farta mi er ? vet du??

du kan jo heller ta å fikse speedometert ditt til å vise litt mer som vanlige personbiler så har vi jo ingen problem. doh

 

IDIOTISK utsagn.

 

Men tror denne diskusjonen er mer eller mindre ferdig nå og de fleste har fått fram poengene sine. Nå kan vi kose og klemme og ha sex med hverandre osv igjen.....:phatyo yodude Fri meg Silje Christine eller hva ho het ho hørtes digg ut aneglsmili

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår