Gå til innhold

What to do når man har en trailer i ræva?

Ranger emnet


Nytern

Anbefalte innlegg

Og at lastebiler er sperra på 85-90km/t tar jeg med en klype salt når jeg ligger i 110 på E6 til svinesund og blir forbikjørt av lastebiler ...

 

Vel, det er faktisk sant. Det står i EU regelverket og har vært slik i mange år. Man får ikke registrert lastebiler uten denne fartssperra. Egentlig er denne sperra på 80km/t, men er satt til ca 90km/t for at det skal være mulig å kjøre forbi et annet kjøretøy i 70 sone uten å skape unødvendige situasjoner (f.eks mopeder). Men nok om det.

 

Uansett, på eldre lastebiler var det somregel bare å nappe ut en sikring så forsvant sperra. På nye biler (da snakker vi rundt 1994 og oppover) er det så og si umulig tilogmed på verksted å få fjernet disse sperrene. Det er ikke akkurat mange igjen av disse gamle bilene nå, så hvis det er vanlig at du får vogntog i rævva på E6 når du ligger i 110km/t på speedometeret ditt, så tror jeg desverre at speedometeret ditt viser kraftig feil..:crazysant

 

Turbusser derimot (mange ihvertfall) har lov til å kjøre i 100-110km/t pga de kjører mye på motorveier i rare land (eller no sånt, hehe)

 

Kan jo hende det er vogntog fra uzbekistan eller noe uten sperre du har i rævva også da selvfølgelig, men.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 257
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Saklig... Hva hadde du selv gjort om du hadde en trailer i ræva di et sted du vet det er umulig å ta en forbikjøring uten at traileren som kjører forbi risikerer en dødsulykke? Bremse i oppoverbakken hvor det er et busstopp?

 

Hadde en mer irriterende "ligge-bak-trailer"-opplevelse i går kveld. Det går i 70-80 på slettene. Opptil 90 i oppoverbakkene, men 50-60 i nedoverbakkene! Det var 70-grense hele veien.

 

hadde du vært litt opplyst hadde du visst hvorfor, ham må gi på oppover for å ha skyv over toppen av bakken, på flata holdt han nok riktig fart, i nedoverbakke må man bruke eksosbremsen og ikke bremsene da de ellers overoppheter slik at det ikke er noe skrubb igjen i bunnen av bakken, bremsesystemet på en trailer så sykelig mye dårligere enn på en bil. (skremmende ja)

 

kjøre forbi trailer/vogntog i motorsvak bil suger ja, men bare å spare litt så får nok du noe med motor og, da er alt slikt mye lettere og mindre "dramatisk"

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde du vært litt opplyst hadde du visst hvorfor, ham må gi på oppover for å ha skyv over toppen av bakken, på flata holdt han nok riktig fart, i nedoverbakke må man bruke eksosbremsen og ikke bremsene da de ellers overoppheter slik at det ikke er noe skrubb igjen i bunnen av bakken, bremsesystemet på en trailer så sykelig mye dårligere enn på en bil. (skremmende ja)

 

kjøre forbi trailer/vogntog i motorsvak bil suger ja, men bare å spare litt så får nok du noe med motor og, da er alt slikt mye lettere og mindre "dramatisk"

Opplyst og opplyst... Burde heller vært slik at man lærte om dette når man tar bil-lappen. For da hadde det egentlig blitt mye tryggere i trafikken. Jeg vil tippe at under halvparten som kjører bil vet om påløpstiden på trailere, og denne eksosbremsen. Om det er flere ting vi billister burde vite om sånne ting, blir jeg veldig glad om dette kommer ut i denne tråden :)

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med GnarKiLL!

 

Aller som tar billappen i dag, burde hatt en dags kjøring med både lastebil og motorsykkel for å se hvordan det faktisk fungerer i trafikken! Særlig angående blindsoner og bremselengde på et vogntog. Da hadde man som bilist fått mer forståelse for både motorsykler og lastebiler i trafikken.

 

+1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda en ting.. kun nyeste vogntogene som har skivebremser, resten av gamle har tromler, selges også endel nye med tromler, men heldigvis mest skivebremser.. så kan du selv tenke deg hvor horrible saker dette er.

 

sperre trailer i nedoverbakke, da er du greit suicidal.

 

Japp..bremsene er gode i forhold til vekten de bremser ned, særlig skivebremser, men desverre blir de altfor fort varme, tromler eller ei. Det jobbes med elektromagnetiske bremser o.l. i framtidens lastebiler, da blir det nok kraftig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda en ting.. kun nyeste vogntogene som har skivebremser, resten av gamle har tromler, selges også endel nye med tromler, men heldigvis mest skivebremser.. så kan du selv tenke deg hvor horrible saker dette er.

 

sperre trailer i nedoverbakke, da er du greit suicidal.

Så om man har en trailer forran seg, bør man gi den litt plass. Har man en trailer bak seg, bør faktisk den og gi litt plass, med mindre den signaliserer at den vil forbi OG at det er forhold til det :)

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er faktisk sant. Det står i EU regelverket og har vært slik i mange år. Man får ikke registrert lastebiler uten denne fartssperra. Egentlig er denne sperra på 80km/t, men er satt til ca 90km/t for at det skal være mulig å kjøre forbi et annet kjøretøy i 70 sone uten å skape unødvendige situasjoner (f.eks mopeder). Men nok om det.

 

Uansett, på eldre lastebiler var det somregel bare å nappe ut en sikring så forsvant sperra. På nye biler (da snakker vi rundt 1994 og oppover) er det så og si umulig tilogmed på verksted å få fjernet disse sperrene. Det er ikke akkurat mange igjen av disse gamle bilene nå, så hvis det er vanlig at du får vogntog i rævva på E6 når du ligger i 110km/t på speedometeret ditt, så tror jeg desverre at speedometeret ditt viser kraftig feil..:crazysant

 

Turbusser derimot (mange ihvertfall) har lov til å kjøre i 100-110km/t pga de kjører mye på motorveier i rare land (eller no sånt, hehe)

 

Kan jo hende det er vogntog fra uzbekistan eller noe uten sperre du har i rævva også da selvfølgelig, men.. :)

 

Speedometeret på bilen jeg bruker mest viser 4 km/t feil i følge NAF sine tester så jeg tror nok ikke det er det største feilen. Men hvis du ikke tror på meg så kan du jo begynne å kjøre litt på disse veien med 100km/t så kanskje du også blir litt opplyst ? :P

 

 

..og jo, de har norske skilter..

(x)97' Ford Escort - "bil himmelen"

(x)92' Ford Escort - Solgt

(x)87' Nissan Bluebird - Solgt

(x)Honda accord - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så whiner jeg ikke, jeg klarer bare ikke å skjønne at mange lastebilsjåfører her (ikke deg virker deg som) ikke forstår at bilen dems ikke stopper på en 5'er og at det faktisk er greit å holde avstand..

 

Jeg kjører faktisk ikke som en sinke, holder fartsgrensa, eller greit driv.. men jeg holder ikke fartsgrensa eller kjører over hvis forholdene tilsier noe annet..(regnvær, snø og is, eller fotobokser).. og jeg har ingen problemer med å slippe forbi folk, men da får de vente til jeg har mulighet uten å møtte kjøre offroad med bilen og leke terrengbil...

Og at lastebiler er sperra på 85-90km/t tar jeg med en klype salt når jeg ligger i 110 på E6 til svinesund og blir forbikjørt av lastebiler ...

 

Jeg tror nok alle her har opplevd å få personbiler opp i ræva, men det å sammenligne personbil mot lastebil er vei å bomme på en del tonn, og bremselengde, og jeg vil tippe qat det er derfor folk ikke liker å la lastebiler klint oppi ræva... :wonder

Lastebiler i norge har fartsperre på 93kmt. Når du blir forbi kjørt av lastebiler i 110kmt på e18 så betyr det at ditt speedometer er litt feil?

 

Liten historie. Fotoboksen blinket i 70 sona, jeg hadde 110kmt. fikk bot på 87kmt eller 88.

Så sorry pus, men når du ligger i dine 80kmt å lager kø og faen for oss andre så husk at ikke alle har 80kmt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometeret på bilen jeg bruker mest viser 4 km/t feil i følge NAF sine tester så jeg tror nok ikke det er det største feilen. Men hvis du ikke tror på meg så kan du jo begynne å kjøre litt på disse veien med 100km/t så kanskje du også blir litt opplyst ? :P

 

 

..og jo, de har norske skilter..

Jeg må bare gratulere deg med et fablaktig speedometer!

Så vil jeg bare si at naftesten på min 142 viste at ene bakhjulet bremset litt mer en det andre og jeg måtte bytte klosser! Ikke ofte dette skjer på biler med aga diff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ReVolvolution

Har til stadighet merket dette jeg og i det siste, og jeg føler fartsgrensen..

Lastebiler som ligger oppi ræva mi i 70 sonen, når jeg holder 70-75 er irriterende. Slipper jeg dem forbi, tar det ikke lange tiden før det er en ny en der.. Lastebilnorge altså.. Huff og huff..

 

 

Lastebiler på sotra får seg sjokk om dagene, takket være ryggelysene mine :D

 

(Takk for tipset Colli ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebiler i norge har fartsperre på 93kmt. Når du blir forbi kjørt av lastebiler i 110kmt på e18 så betyr det at ditt speedometer er litt feil?

 

Liten historie. Fotoboksen blinket i 70 sona, jeg hadde 110kmt. fikk bot på 87kmt eller 88.

Så sorry pus, men når du ligger i dine 80kmt å lager kø og faen for oss andre så husk at ikke alle har 80kmt ;)

 

Jeg er fullstendig klar over at lastebilene skal ha sperre, men jeg lurer på hvor de er når ikke bare jeg, men mange andre også blir forbi kjørt.. Men du kan som sagt til andre her, ta deg en tur på motorveien f.x. nedover mot moss og se etter så kan du også se at disse lastebilene faktisk finnes på veien og ikke oppi hodet mitt...

 

og lille venn, hvis du tror jeg ligger i 80 og putrer der hvor det er vei til å kjøre fortere kan jeg fortelle deg at det ikke er tilfellet..og hvis du tviler kan du bli med meg på en tur etterhvert kanskje ? :P

Ikke at jeg skjønner hvor du har fått det fra at jeg er sinke bare fordi jeg ikke liker å la lastebiler oppi ræva mi i tide og utide...

(x)97' Ford Escort - "bil himmelen"

(x)92' Ford Escort - Solgt

(x)87' Nissan Bluebird - Solgt

(x)Honda accord - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ReVolvolution
Jeg er fullstendig klar over at lastebilene skal ha sperre, men jeg lurer på hvor de er når ikke bare jeg, men mange andre også blir forbi kjørt.. Men du kan som sagt til andre her, ta deg en tur på motorveien f.x. nedover mot moss og se etter så kan du også se at disse lastebilene faktisk finnes på veien og ikke oppi hodet mitt...

 

og lille venn, hvis du tror jeg ligger i 80 og putrer der hvor det er vei til å kjøre fortere kan jeg fortelle deg at det ikke er tilfellet..og hvis du tviler kan du bli med meg på en tur etterhvert kanskje ? :P

Ikke at jeg skjønner hvor du har fått det fra at jeg er sinke bare fordi jeg ikke liker å la lastebiler oppi ræva mi i tide og utide...

 

Her har du et poeng.. Sist jeg var i Sverige cruiste jeg i 90/100 hele veien fra Oslo, og ble forbikjørt av lastebiler i feks. Moss området... Noe er feil her en plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og hvis du tviler kan du bli med meg på en tur etterhvert kanskje ? :P...

Hey, får han date for å være uenig?!

hehe..

 

nei, men jeg støtter deg, puz.

 

Det finnes triks for å komme seg rundt sperrer og en del folk bruker de triksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår