Gå til innhold

What to do når man har en trailer i ræva?

Ranger emnet


Nytern

Anbefalte innlegg

Jeg er fullstendig klar over at lastebilene skal ha sperre, men jeg lurer på hvor de er når ikke bare jeg, men mange andre også blir forbi kjørt.. Men du kan som sagt til andre her, ta deg en tur på motorveien f.x. nedover mot moss og se etter så kan du også se at disse lastebilene faktisk finnes på veien og ikke oppi hodet mitt...

 

og lille venn, hvis du tror jeg ligger i 80 og putrer der hvor det er vei til å kjøre fortere kan jeg fortelle deg at det ikke er tilfellet..og hvis du tviler kan du bli med meg på en tur etterhvert kanskje ? :P

Ikke at jeg skjønner hvor du har fått det fra at jeg er sinke bare fordi jeg ikke liker å la lastebiler oppi ræva mi i tide og utide...

 

Grunnen til at fler enn deg også merker det er at feilvisning på personbiler er et problem.

 

det er særlig i farten 80 og oppover at analoge (digitale og, men de er littegrann mer stabile, forstatt noe analogt som måler farten) speedometer får problemer. I gjennomsnintt viser en bil som ligger i 100km/t på nåla, 10-15km/t feil i forhold til reell hastighet. (Kilde: Bladet Motor (NAF))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 257
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette svaret kan inneholde sarkasme og ironi. Forstår du ikke slikt, gå videre til neste innlegg

 

Har lest hele tråden nå, og føler nesten det sporer av..

- Vogntog har ræva bremser. Ok

- Vogntog må motor/eksosbremse i stor grad. Ok

- Vogntog må ha god fart i bunnen av en bakke for å holde farten opp i en påfølgende oppeverbakke. Ok

- Det norske veinettet er elendig med tanke på tilrettelegging for tungtransport. Ok

Jeg kan fortsette med å argumentere for "stakkars sjåførene", men ingen av argumentene i denne tråden fritar tungtransportsjåfører fra norsk trafikklovgivning.

Høres "kjør etter forholdene" kjent ut? Om du med 15 tonn på bakken ligger å fantaserer om rumpesex med fiestaen 4 meter forran deg i en nedoverbakke i 80 km/t +-, og fiestan plutselig bråbremser... (og grunnen for nedbremsingen er her totalt likegyldig, du ligger bak! Trafikkregel-basics, selv om du er diger)

Om du er sjåfør av yrke, og det i ettertid kan bevises at du var ved dine fulle fem ved kollisjonen, så har jeg bare to ord: Overlagt Drap

Men med de lave straffeutmålingene norge har, kan jeg jo nesten forstå at noen sjåfører velger å kjøre på dette viset.

 

Enig, du får frem det jeg og sikkert flere her tenker.. at samme hva slags unnskyldninger så er resultatet det samme ved ulykke..

Jeg er også enig i at straffeutmålingene her i landet er lave, men klarer man selv å vite at man har drept et annet menneske "fordi atte <insert dumb excuses>" ? Jeg vet med meg selv at jeg hadde slitt værre med å leve med menneskemord på samvittigheten...

(x)97' Ford Escort - "bil himmelen"

(x)92' Ford Escort - Solgt

(x)87' Nissan Bluebird - Solgt

(x)Honda accord - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at fler enn deg også merker det er at feilvisning på personbiler er et problem.

 

det er særlig i farten 80 og oppover at analoge (digitale og, men de er littegrann mer stabile, forstatt noe analogt som måler farten) speedometer får problemer. I gjennomsnintt viser en bil som ligger i 100km/t på nåla, 10-15km/t feil i forhold til reell hastighet. (Kilde: Bladet Motor (NAF))

 

Ser fremdeles ikke på det som en god grunn til å ligge tett oppi rumpa på en annen bil og evt drepe de i den bilen ved bråbrems..

(x)97' Ford Escort - "bil himmelen"

(x)92' Ford Escort - Solgt

(x)87' Nissan Bluebird - Solgt

(x)Honda accord - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..etter dette innlegget gidder jeg ikke diskutere mer.

 

For det første må dere tenke på at veinettet i Norge er elendig, og det er få sletter som er det dere kaller "velegnet for forbikjøring med vogntog". Derfor må man ofte gripe en sjangse mange ganger, for å ikke bli stående i en oppoverbakke med sving, og kanskje forursake kjedekollisjon så ENDA flere hadde blitt drept fordi de ikke så meg rundt svingen når de kom i 80.

 

For det andre så VET en lastebilsjåfør godt hva han driver med når han kjører og når han ligger bak dere. At man sier at "yrkessjåfører må lære seg ditt og datt i trafikken fordi det sier reglene" er bare pisspreik. Uten å mene dette som noe selvskryt om oss som yrkessjåfører, så er vi faktisk de mest erfarne individene som ferdes på veiene rundt omkring. Det er ingen som tilbringer mer tid på veien, og det er ingen som har sett flere situasjoner på veien, og det vi har ofte de beste løsningene på å forebygge evt. ulykker i trafikken. La meg ta et eksempel:

 

Den ene fila på firefelten i oslo stenges. ALLE skal forbi vogntoget og inn i den åpne fila før sperringa av en eller annen grunn. Resultatet er at jeg må bremse, bremse, bråbremse...bilene ber omtrent om at jeg skal vandre inn i rævva på dem. Med sånn kjøring er det ikke den som kommer bak som har ansvaret heller. Hva gjør jeg? Jo jeg SPERRER filene mens jeg kjører ved å legge vogntoget i midten mellom filene så ingen kommer forbi mens jeg kjører mot sperringen, og alt går knirkefritt! Det viser typisk uvitenhet av bilister. Noen skjønner det selvfølgelig, men mange gjør det ikke. Tar ikke alle over en kappe her. Uansett, de fleste som holder akkurat fartsgrensa på veien (det er faktisk veldig få som gjør det) er også usikre bilister som kan plutselig finne på å bråbremse fordi han skulle ha tatt av et sted eller noe lignende. Jeg sier ikke at du er en usikker sjåfør, men 8 av 10 tilfeller så er det altså slik. Derfor, kommer jeg bak en sånn èn, legger jeg meg nærmere bak han og bygger opp akslerasjon for så å komme forbi han. Tro meg, det hjelper ikke om jeg er 30 meter bak han eller 3 meter bak han hvis han bråbremser på motorveien. Slikt skjer som oftest på motorveien. Kjører jeg på uoversiktlig landevei så tar jeg det selvfølgelig med ro. Men det hender man må foreta forbikjørsler der og, men da er det somregel folk som ligger i 65 i 80`n o.l. Noe annet dere også må huske på er at vi sitter en god del høyere enn dere, så selvom dere ikke klarer å få oversikt og mener det er utrygt, kan det hende vi allerede har den oversikten vi trenger.

 

Tar en pause og minner om at dette ikke er ment personlig mot noen som har svart her, men prøver bare å få dere til å forstå litt hvordan det er å kjøre vogntog.

 

Som nevnt tidligere så er ikke reglementet og veinettet særlig tilpasset tungtransport i Norge, mao går det ikke an å følge de reglene dere med BILlappen har lært til alle tider.

 

Det finnes unntak for større biler som dere sikkert ikke vet om. Og dere må bare finne dere i og respektere at dette er noe stort som tar mye plass, veier mye, og krever en viss flyt i forhold til vanlig bilkjøring. Uten lastebilen, stopper Norge og verden for den saks skyld uansett. Det smarteste dere kan gjøre er å gi plass til vogntogene hvis dere ser at dere kan gjøre noe som kan gjøre jobben for sjåføren lettere ute i trafikken. Det er ikke oss som sjåfører som er overlegne, "farlige" eller hva dere vil kalle det, det er selve lastebilen og måten den fungerer på og må håndteres..hvis noen skjønte den.. :)

 

Alle burde hatt en dag i opplæringsfasen til Klasse B hvor de fikk lov å øvelseskjøre med vogntog (og mc, som nevnt tidligere) for å se hvordan ting fungerer. Det er mange som skjønner dette ute på veien, men det er altfor mange som ikke skjønner det også. De er ikke dumme (ingen er dumme!), men de vet rett og slett ikke bedre! Så enkelt er det.. =)

 

Men det finnes selvfølgelig folk som ikke burde hatt lastebillappen også, selvfølgelig! Mennesker er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med vi så mener du dere lastebilsjåfører? jaja dere kan jo prøve å kjøre forbi.

 

+

 

om min og alle andres speedometer ligger i 80 og ditt i 60 så er det jo værst for deg

 

Endelig fant eg deg, har lenge lurt på kor i helvete de som ligger langt under fartsgrensen, men nekter å la lastebiler kjøre forbi kommer fra! Hurra for deg, slipp forbi de som kjører fortere enn deg..

 

Det er kun politiet som er politi, alle andre må bare prøve å leve med hverandre..

 

Kjørte forresten en sånn bil som det er bilde av i et bakspeil her i tråden, en Renault Midlum, "min" var regget for 7,5 tonn.. Disse har mindre påløpstid, og "min" fra 2004 har ikkje fartssperre. Toppfart er nok over det speedometeret går i.. En identisk fra 2005 har fartssperre.. Kan vel ikkje tenkes at enkelte oppfatter små lettbiler som trailere? Folk sier jo trailer om ka som helst..

 

Men eg oppfordrer til politikontroller av avstandsholding, i første omgang med store avisoppslag som varsler, og oppfølging på nyhetene på tv, og første gang med kun tilsnakk.. Kanskje folk våkner litt? Så en semitrailer som ikkje akkurat holdt avstand før helgen.. Fatter ikkje at folk tør, folk skulle heller vært hardere med sjefen..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp det jeg også prøver å si til mange av disse.. men hvis lastebilen hadde signalisert på en hyggelig måte at han ville forbi så hadde jeg sluppet han frem...

Si meg kordan eg kan gjøre det, så lover eg å gjøre det så fort eg sitter bak rattet igjen ;) Utenom blålys, så er det mest effektive å ligge nærmt og langt mot midten av veien, noe eg IKKJE benytter meg av for eg er redd for å gjøre folk til krøpling..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, til deg som skrev om en sur far som fløytet i 140 med fingen ut vinduet: Hvis en lastebil faktisk sliter med å holde mer enn 20 opp en bakke, tror du han har nok kraftoverskudd til å stoppe og komme seg i gang igjen då? NEI! Ka skjer då, når han har stoppet og sluppet forbi 20 biler? Han må kjøre på første giret opp resten av bakken! Kor fort går en så tung bil på første? Tja, 5 km/t? Farten er 4 ganger lavere enn utgangspunktet.. Derfor må sjåføren vurdere om det er verdt det, tenk køen han hadde samlet med å kjøre 4 ganger saktere opp bakken, i tillegg til at han sikkert "aldri" hadde fått en luke stor nok til å dra bilen i gang igjen i.. Men, han skal stoppe når han har en reell mulighet for å slippe forbi køen.. Og, dette eksempelet er generelt og halvveis selvopplevd, tok lappen i en undermotorisert og tung militærutgave av en Scania 113..

 

Eg har forresten opplevd å bli presset av semitrailer på vei med litt sørpe på, når eg kjørte 7,5t bil og var nødt til å stoppe.. Sleit som faen med å stoppe, var mørkt og busstoppene kom for fort, turde ikkje ha han i ræven så eg "måtte" holde fart.. Innså i ettertid at eg bare burde sinket han og kjørt fra han eller noe, men han hadde nok klikket og kalt meg nybegynner hvis eg så han igjen, greit at eg var nybegynner men klikking funker ikkje.. Bilen min hadde kjettinger på som måtte av..

 

Skal aldri begynne å kjøre øst-vest fast, hadde aldri orket det stresset de folkene blir utsatt for..

 

Edit, håper ikkje noen tror eg forsvarer å ligge kloss i ræven på kjøretøyet foran, eg kommenterer alltid det til føreren når eg sitter på, og gjør så godt eg kan for å ikkje gjøre det sjøl.. Det være seg en 240 som ligger i ræven på en trailer, det er stressende for trailersjåføren, for 240en forsvinner i speilene og han vet aldri om noen ligger alvorlig skadet bak han hvis han må fokusere på noe annet og 240en er vekke ved neste blikk i speilet.. Du merker fint lite eller ingenting til om noen smeller i ræven på deg når du veier 50 tonn og er 17 meter lang..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne signaliseringen dere har lært om på kjøreskolen når dere var 18 og tok lappen funker ræv, blinker du med "lyshorn" på bilen forran før du kjører forbi får du stortsett en finger i speilet og mens du kjører forbi, gjerne mens nepa drar på.

 

dette er ikke noe problem da daily drivern har 230HK og båt-trekkern har 345.. men når jeg har lånt motorsvake biler er forbikjøringer sånn evighetsgreie! :|

 

skulle vært billigere motorsterke biler.. tenk så trafikksikkert :D

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. har ikkno søster.

2. slutt å bortforklar deg, du vet at du driter deg ut.

3. du er IKKE kongen på veien, selv om du kjøre lastebil

4. slutt å sutre og gjøre denne tråden til det omvendte enn det den var!

Når har jeg prøvd å bortforklare meg?

Jeg sutrer ikke. jeg gir f om små folk slipper forbi lett eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fant eg deg, har lenge lurt på kor i helvete de som ligger langt under fartsgrensen, men nekter å la lastebiler kjøre forbi kommer fra! Hurra for deg, slipp forbi de som kjører fortere enn deg..

 

så du mener at jeg skal kjøre i 100 da på speedometeret mitt i 80sona ?

 

og for opplysningen skyld. det at jeg tar 20km/t mindre er bare et eksempel. aner ikke min reelle fart når jeg ligger i feks 100. og jeg bryr meg ikke heller.

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår