Gå til innhold

What to do når man har en trailer i ræva?

Ranger emnet


Nytern

Anbefalte innlegg

Rart ikke purken ved laserkontrollen tok han inn for å holde for liten avstand.. Politiet her er veldig obs på avstands holding.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 257
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det du skulle gjort etter og ha vært litt på bremsen og han reagerte på den måten var og holdt inne tuta i 1 min, vist fingen, små bremsa litt til og stoppa opp i første bakke for så og gi gass igjen og kjøre fra han når an må slite med og få bilen i gang igjen:)

 

Dette kan fort koste deg lappen hvis du treffer på en sjåfør som gidder å ringe purken.

En kompis av meg var plaget med med en BMW med masse ungdommer i som dreiv å bremsa han i bakkene, for så gi på igjen.

Han tok et par telefoner, purken satte opp sperring noen mil lengre frem....

En idiot mindre på vegen... Vel fortjent spør du meg.

 

Jeg er en av dem som ringer purken, så bare prøv dere...

 

Ha respekt for trailersjåfører og den jobben de gjør.

De er på veien for deg...

 

Selvfølgelig finnes det idioter her, som i alle andre yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig å utfordre skjebnen ;)

 

lol1.jpg

 

Sånn så bilen til kameraten min ut etter å ha blitt klemt mellom to trailere. Den siste traileren (altså den som ikke klarte å stoppe) hadde vel kanskje rundt 25-30km/t da det smalt...

 

 

Det bildet er jo allerede postet her...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget her er vel som nevnt at de gir på det bilen har i nedoverbakker for å få med seg farten i oppoverbakkene som kommer. Og når folk da ligger foran og SINKER dem så de må bremse bruker de for det første MYE drivstoff og for det andre klarer de ikke mere en 30-40 km/t. Har aldri det problemet pga at jeg har lappen på CE DE selv så jeg tenker litt på hvordan det er. Kommer jeg i en nedoverbakke og har vogntog bak meg gir jeg på så de skal få fart inn i bakken som møter. Hender også jeg slipper de frem i kryss selv om jeg har forkjørs rett så de slipper å stoppe. For igangkjøring med 40tonn suger suppe og det er dyrt. Så istede for å være sinna på de som kjører mat bensin innbo etc som du trenger for å leve så synes jeg dere heller skal bruke hode og sette dere i dems sko. Tror dere virkelig de har lyst til å krabbe opp en bakke i 30? Er ikke sikkert de hadde trenkt det hvis ikke DU sto i veien når de prøvde å ta fart.

 

(og med DU og DEG og DERE mener jeg ingen spesiell men generelt)

 

 

Kunne ikke sagt det bedre selv :D

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt det bedre selv :D

 

Faen så usakelig. Du mener at det er riktig å sette andres liv i fare for å kunne spare noen kroner? Folk som deg som tar menneskeliv.

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen så usakelig. Du mener at det er riktig å sette andres liv i fare for å kunne spare noen kroner? Folk som deg som tar menneskeliv.

 

Skulle vært påbudt med ti timer i lastebil når man tar klasse B så skulle dere sett hvordan det er selv. Når man veier 50 tonn må man utnytte alle bakker man kan, og ikke minst samarbeide med alle andre rundt deg for at man skal stoppe så lite som mulig. Som sagt tidligere i posten her. Hvordan trur du den lange bakken blir for oss når vi ikke får fart ? Og da når vi ligger i 30 km/t opp bakken ligger dere bak og tuter.

 

Men skjønner om du ligger på en vei som er ganske rett og traileren ligger på fangeren. Ikke mye forsvalig! Noe av det henger sammen med kjøre og hviletid.

 

En sjåfør kan kjøre "maks" 9 timer pr. dag. Og hvor kjipt er det ikke om man må ligge over i bilen fre - lør 5 mil unna hjemme? Det er billigere og bli tatt i fartskontroll enn å kjøre for lenge om dagen.

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett prøver jeg å hjelpe biler som av en eller annen grunn trenger lenger tid, større plass eller har andre spessielle behov i traffikken.. selv om jeg har forskjørsrett, eller ligger først..

Når jeg ser det står en lastebil, eller bil med henger og skal krysse veien og det er veldig tett traffikk så pleier jeg bestandig å blinke med lysa og redusere farten for å slippe den over veien..

Sikkert noen bak meg som kan finne på å bli hissige av slik.. noe de aldeles ikke har grunn til.. så det driter jeg i.. den store bilen og de som stod i kø bak den store bilen blir sikkert veldig glade.. Så da kan jeg med god samvittighet fortsette kjøreturen hjemmover.. hehe

 

Holdningen hos slike lastebilsjåfører har jeg inntrykk av at er veldig forskjellig om de kjører på store traffikerte veier som feks e6, e18 eller om de kjører på mindre traffikerte og mindre sentrale veier som for eksempel e134 ("over haukeli") disse er veier jeg har kjørt mye på og det er ganske vanelig å møte/ta igjen lastebiler der..

 

Har aldri hatt noen dårlig erfaring med tungtransport på e134, men mange på e18.. De som kjører på e18 virker mye mer stressa og lite villige til å slippe folk forbi.. Mens mange av de gangene jeg tar igjen en lastebil på e134 så pleier de å sette på blinklys å slippe forbi med en gang det er mulighet for det..

 

Jeg setter veldig stor pris på våkene lastebilsjåfører som slipper forbi når de ser at du kommer i høyere fart bakfra.. og pleier hilse høffelig med et vink ut vinduet eller ved å blinke med varselblink etter at jeg har kommet forbi..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ettertanke: Vis du kjører langt og du merker en lastebil/vogntog begynner å ta deg igjen. Vis da lastebilen/vogntoget etterhvert tar deg igjen uavhengig av bakker og svinger, vil det ikke være sannsynlig at denne da også kjører ifra deg etterhvert vis du ikke endrer kjøremønsteret?

 

Min mening som yrkessjåfør er: Alle må hjelpe hverandre i trafikken. Merker at mange bilister ikke har forståelse for hvordan det er å kjøre tungbiltransport. Hvorfor kan ikke lastebilen som tar deg igjen få lov til å kjøre sitt løp? Det er bare å slippe den forbi. Etter en bakke eller et par svinger vil ikke denne lastebilen hefte deg noe lengre.. Og ja. Har sett noen idioter i lastebil å ja..

1987 Volvo 244 2.3 16V-T

2001 VW Transporter 2,5TDI

2007 Tysse Bilfrakter

Ja jeg frakter billi! =P

Viking redningstjeneste Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse historiene minner meg om en film jeg så på NRK2 for ca. en måned siden...

 

den heter "road terror", "mind terror", "terror on the road" eller noe i den duren.. noen som vet hvilken film jeg snakker om? (det er en gammel fil)

 

Den handlet om at det var en lastebilsjåfør som var helt sinnsyk å fulgte etter en billist under hele filmen

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse historiene minner meg om en film jeg så på NRK2 for ca. en måned siden...

 

den heter "road terror", "mind terror", "terror on the road" eller noe i den duren.. noen som vet hvilken film jeg snakker om? (det er en gammel fil)

 

Den handlet om at det var en lastebilsjåfør som var helt sinnsyk å fulgte etter en billist under hele filmen

 

Hahaha...den så jeg også. Elendig film igrunnen. Gadd ikke se hele.

 

Men on topic her...for de fleste lastebilsjåfører er tid penger. Svært mange av dem har en meget stram tidsplan og følge, og da forstår jeg frustrasjonen av å ligge bak en som skal ligge å kjitle like under fartsgrensen. Men en forbikjøring må jo såklart skje på et oversiktlig strekk, uten at liv og verdier settes i fare.

 

Og ligger du i 80 km/t og en trailer ligger og snuser deg i ræva, så koster det deg utrolig lite å blinke seg ut på veiskulderen og sakke ned til 50 km/t for å slippe traileren forbi. Så er problemet løst cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett den filmen jeg også.. ikke noe særlig bra. Men anyway, fartsgrensene er det samme på flatmarka som en nedoverbakke. Hjelper lite om trailerfolka "trenger farten" til neste oppoverbakke for å spare drivstoff osv. Men alle med litt grå masse mellom ørene vet at speedoen på bilene varierer kansje 10-12%. Skal man følge nåla på bilen din eller nåla til bilen bak/foran seg? Har seff gps i bilen og kjører bestemt etter målingene fra den. UTROLIG kjedelig å ligge bak noe i 79 km/t i 90 sonen!!!

brumm brumm... ptchiii..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mcbanan: Alt som er registrert som buss har forkjørsrett der "vanlige" busser har det.. Men i teoriboken for lastebil og buss oppfordres det til å være forsiktig med sånn, for de fleste er ikkje klar over at de i følge loven må vike for en caravelle med 10 seter..

 

valrun: Vet ikkje akkurat ka som skjedde med deg, men du har mye bedre oversikt fra førersetet i en høy lastebilhytte enn du har når du ligger bak den samme lastebilen, så hvis en stor bil "sperrer" deg litt inne kan det ha med å gjøre at han ser at det er farlig å kjøre forbi. Eg kjørte en liten lastebil fram til eg mistet lappen, selv om eg holdt 80 på mitt speedometer, så skulle alle på død og liv forbi, og når de lå foran meg skulle de bremse ned for det gikk visst i over 90 på speedometerene i deres biler.. Så då måtte eg kjører forbi igjen, dette skjedde DAGLIG! Sier litt om mentaliteten til folk, ALT som ser ut som moped, lastebil og ka som helst med en rød L på, SKAL passeres.. Sier ikkje noe om deg, for eg husker ikkje ka din situasjon var..

EDIT: Leste på førstesiden igjen, virker faktisk som om han er irritert på at du brukte en hel time på å slippe han forbi.. Hvis han vil bli tatt i fotoboks, så får du bare slippe han forbi og smile når han blir blitzet ;) For i følge forklaringen din var jo han tydeligvis kjent i området, og hadde kjørt godt i fra deg på den timen så du ikkje hadde blitt hindret i motbakkene..

 

 

KennethA sin metode var bra, men den krever jo litt konsing evt en passasjer i bilen ;)

 

Ole-H: Lastebilopplæring til kl.B har eg og tenkt på, mange folk som oppfører seg som tullinger og sinker større biler unødvendig, gjerne for å slippe å ligge bak selv.. Kaster seg ut i veien til lyden av låste trailerhjul, for å slippe å ligge bak.. Tipper de sier til seg sjøl i det de jager Poloen opp i 80 på speedoen og lastebilen må gire ned 8 gir og begynne fra 20 at "se der ja, han kjører jo mye saktere enn meg, eg hadde rett.."

 

Håper ikkje folk begynner å ta helt av i det de får et tungt kjøretøy i ræven, hender jo faktisk at det skjer pga folk kjører dritsakte, og når tungbilføreren merker det, så slipper han gassen (men bremser ikkje).. Eg ville gitt tungbilen noen sekunder på å skjerpe seg før eg hadde gitt et blink med bremselys, og så sluppet han forbi eller evt holdt fartsgrensen, alt ettersom.. For lastebilsjåføren har ansvar og skal ha fått opplæring i å forstå at bråstopper bilen som ligger 2-3 sekunder foran deg, kjører du gjennom han og stopper en god vogntoglengde lenger framme..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så lurt å leke seg med vogntog (CE) som veier opp mot 50 tonn. Vanlige lastebiler © veier opp mot 26 tonn og de stopper ikke så lett. Det er deg det går ut over om det skjer noe

 

Jeg var på glattkjøring på tirsdag og da fikk vi se noen eksempel på bremsetester som de viste oss. Vi måtte vise hvor lang avstand vi vanligvis holder i 80 sonen også skulle de holde 80 og avstanden vi sa i hvert sitt felt samtidig og bråbremse. I det ene feltet lå en polo og i det andre lå det en Scania trekkvogn uten henger med 480 hk eller noe sånt. Med full bremsing var bremselengden med poloen 12,5 meter og trekkvognen stoppet på 25 meter. Bremsene reagerte nesten ikke på det første sekundet og hadde det vært en ulykke hadde poloen vært knust og du hadde sikkert ikke overlevd smellet om du hadde vært uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår