Gå til innhold

Hvor mye utgjør utvekslingskifte?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg litt mer fres i Chargeren. Snill 440 i 1800 kilos bil med 2,73 utveksling og 275/60-15 blir litt slapt. Bruker ca 7 sek 0-100 og kjører 201m på 9,7. Et sekund raskere på 201 og den hadde passet ypperlig i Street.Gidder ikke gå i gang med store inngrep nå midt i sesongen.Noen som har erfaring med hvor stor forskjell et bytte til 3,23 3,55 eller 3,73 hadde utgjort? Finnes det formler for dette noe sted? Bytte til 3,73 hadde jo gitt ca 25% mer vrid på hjulene i 1.gear. Noen som har målt hvor mye en converter med 500 rpm mer i stallspeed hadde utgjort? Den bruker ca 1,7 på milen nå, tror ikke 25% mer rpm hadde utgjort så veldig mye.Har kjørt andre b-bodyer med 440 3,23 og 14" hjul på 1,7 også.

Motoren min er 71 modell men toppene er 75 modeller med store kammer og mindre ventiler.Toppene er vel hovedproblemet mitt. Nye topper til vinteren hadde vært supert.Gjerne alu mens jeg først er i gang.Ellers er det lett trimkam,Edelprock RPM, orginale Magnum manifolder og dobbel 2,5. Den forrige B-bodyen jeg hadde hadde også snill 440 men klarte 0-100 på såvidt over 5 sek med 3,23 og 14"dekk.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro at 3.50-3.73 passer kombinsjonen din...

4.10 er skikkelig slitsomt, har en her nede som har 4.10 på sin le-mans cab...

Kun for å slure.....

men han fundrer på å ytte til 3.50 fordi det er skikkelig masete å kjøre...

morsomt, men kjører du endel lange avstander der på vestlanndet, ja da tror jeg du vil angre på 4.10....

 

Men skal det bare kjøres lokalt og slures masse, jo da er det helt toppers....:wave

 

Meningen vits å bytte lit høyere stall på konverteren.... når du har 2.75 bak...

Da vil jo conv. slure hele tiden når du kjører sakte.... å det blir det liten økonomi av...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare bytte topper og kam da? Er jo fort gjort.

 

I transamen min har jeg hele tiden kjørt med 2.53 utveksling. PSant da løs i nermest uansett fart jeg hadde med 275/55/15 dekk. Mopar 440 er jo også kjent for å være momentsterk, så hvorfor ikke trime motor istede for utveksling?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda blir nok topper,header osv senere.Må jo lakkere og stelle også, da går tiden fort=vinterarbeid. Skulle få med en 3,73 med bilen skjønner du, lurte bare på hvor mye det ville utgjøre i praksis.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rpm i en viss fart er jo enkelt å regne ut.Det jeg lurte på er hva det vil utgjøre for 0-100 og i tid på 201 meteren.Noen som har erfaring? Bytte fra 2,73 til 3,73 gir jo nesten 25% mer vrid på hjulene i førstegear, men samtidig så varer jo 1 gearet 25 % kortere. Hvis utveksling bytte hadde kappet 1 sekund av tiden hadde det vært vel verdt å gjøre før neste SL. Kan selvfølgelig sette på bittesmå hjul på streetlegal men det ser jo ikke særlig kult ut akkurat.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår