Gå til innhold

Hva slags VW er dette?

Ranger emnet

xGrape

Anbefalte innlegg

Sånn var det ja.

Kanskje litt OT, men prøver meg likevel hvis noen har peil: når kom egentlig denne? og hva ble den brukt til? og hvordan er historien bak VW i forhold til hitler og sånt? var det føreren selv som tegnet bobla feks? etter at han ikke likte versjonen som porche hadde designet? var det også han som grunnla fabrikken? hvis noen har noe historie rundt VW, og de første bilene dems, så er jeg altså interessert:)

linker til sider med den samme info (norsk eller engelsk) funker også. fant mest tyske sider da jeg googlet på kubel, og det er jo ikke så nyttig for en som ikke kan tysk:)

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en Kübel wagen. Disse heter type 181 og ble produsert fra 1968 til ca 1980. Ble blant annet brukt av det danske forsvaret. Populært kalt "thing" i statene. Har heve spindler og reduksjonsgear. Samme kassene som ble brukt på splitt bussene da de hever litt. Er importert noen av disse etterhvert og de er å finne på f.eks mobile.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det ja.

og hvordan er historien bak VW i forhold til hitler og sånt? var det føreren selv som tegnet bobla feks? etter at han ikke likte versjonen som porche hadde designet?

Hitler tegna den bobla som vi kjenner ja. Porsche lagde et annet design som ikke falt i smak hos hitler, så han tegna bilen på ny, og vips, resultatet ble slik vi kjenner bobla :) Så nettopp et program på discovery der de hadde litt om boble, og kan godt forstå at hitler tegna bilen på ny når jeg så hvordan den egentlig skulle ha blitt! Ikke værst at verdens mest solgte bil er tegnet av en nazist..

Ålgård Gatebilklubb

1970 VW Boble 1302

Lenke til kommentar
Del på andre sider