RusH Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Jeg skal kjøpe ny bil, og fant en til 70,000 på autodb. Ringte eieren og snakket masse med han og dro til Drammen for å prøvekjøre osv. Jeg sa jeg var meget interessert. Men nå sjekket jeg opp heftelser på reg. nr i brønnøysund og der stod det: Heftelser i motorvogn: 125,100,- datert 02.04.2000 Dette sa ikke han fyren noenting om. Er dette lureri eller er det bare noe fra en gammel eier som ikke har blitt slettet fra registerene?? Hvis jeg kjøper bilen blir da disse heftelsene overført på meg? Altså at jeg kjøper bilen for 70,000 og må betale 125,100 i tillegg?? Hvordan kan jeg få en oppklaring i hva dette er forno? Takker for hjelp vil ikke bli lurt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kroz Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Det følger bilen så vidt jeg vet, så hvis du kjøper den overtar du "gjelda". Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt vegvesenet i morgen og hørt angående bilen. Du kan være heldig og at det er som du sier, henger igjen fra tidligere eier, eller det kan være litt mose på uglene. Siter Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxmix Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 er nok ikke noe værre enn at han tok lån på bilen når han kjøpte bilen. den vil IKKE justeres ned etterhvert som lånet betales ned, så i realiteten kan den være nesten nedbetalt, eller mest sannsynligt 70000... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RusH Skrevet Juni 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Det kan vel ikke være 70,000 nå når det er datert i 2001, han må da ha betalt ned en del? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RusH Skrevet Juni 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Men når alt blir nedbetalt, blir heftelsen slettet umiddelbart da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espsko Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Når alt blir nedbetalt tar det nok en uke eller to før heftelsen er sletta i Brønnøysund. Måten det ofte gjøres på er å kontakte finansieringsselskap/bank og finne ut hvor mye som står igjen på lånet, for deretter å gå i banken sammen med selger og overføre spenna direkte til låneyter, og eventuelt restsummen til selger. Dermed er du sikker på at lånet blir innfridd. Siter Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for. PCN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Det er ofte at banker glemmer å sende inn slettinga av heftelser. Det å kjøpe bil med heftelser er ikke et problem så lenge selger fremlegger brev fra bank/panttaker om at kjøpesummen går helt eller delvis inn til å dekke heftelsene. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Det følger bilen så vidt jeg vet, så hvis du kjøper den overtar du "gjelda". Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt vegvesenet i morgen og hørt angående bilen. Du kan være heldig og at det er som du sier, henger igjen fra tidligere eier, eller det kan være litt mose på uglene. Å ringe vegvesenet (Biltilsynet regner jeg med du mener), har absolutt ingenting for seg i denne sammenhengen. Heftelser på motorvogn har ingenting med BT å gjøre, men på finansieringssiden. Ring heller Brønnøysundregisteret, de kan nok fortelle deg mer angående den aktuelle bilen.. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Det du kan ringe vegvesenet for (Trafikkstasjonen) er for å sjekke om den har utestående avgifter (årsavgift etc) for det kommer ikke opp i brønnøysund registeret. Gromits sjekkliste for bilkjøp 1. Finn bilen 2. Sjekk heftelser på br-reg.no (Brønnøysundregistrene) 3. Sjekk evt avgifter er på etterslep hos biltilsynet (trafikkstasjonen eller Oslo og Akershus tolldistrikt) 4. Se på bilen om mulig. 5. Kjøp bilen med en standardkontrakt. NB! Har ikke selger uoppfordret kommet med opplysningen at det er heftelser på den og har bekreftelse fra bank om at det blir slettet ved kjøp så ikke kjøp bilen. Bileier skal ha kontroll på alt slikt fra den dagen han bestemmer seg for å selge den. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RusH Skrevet Juni 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Jeg ringte banken som finansierte det tidligere lånet nå, og de hadde ikke lov til å si hvor mye som utestod på lånet?? Men de sa at lånet var helt i sluttfasen og at det nesten hadde status som ferdig. Åssen skal jeg liksom finne ut det da hvis de ikke gidder å si det og eieren av bilen evnt ikke er helt trygg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sower Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 bli med han til banken ;D tenk om det er et slik lån der lånet blit større etter hvert liksom? :O Siter H-mjølk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 Det du kan ringe vegvesenet for (Trafikkstasjonen) er for å sjekke om den har utestående avgifter (årsavgift etc) for det kommer ikke opp i brønnøysund registeret. Gromits sjekkliste for bilkjøp 1. Finn bilen 2. Sjekk heftelser på br-reg.no (Brønnøysundregistrene) 3. Sjekk evt avgifter er på etterslep hos biltilsynet (trafikkstasjonen eller Oslo og Akershus tolldistrikt) 4. Se på bilen om mulig. 5. Kjøp bilen med en standardkontrakt. NB! Har ikke selger uoppfordret kommet med opplysningen at det er heftelser på den og har bekreftelse fra bank om at det blir slettet ved kjøp så ikke kjøp bilen. Bileier skal ha kontroll på alt slikt fra den dagen han bestemmer seg for å selge den. Noen få ekstra detaljer; - Sørg for å få fyllt ut salgsmeldingen riktig, spesielt all info fra tidligere eier. - Ring Biltilsynet og sjekk hvorvidt bilen har nye typen vognkort. Om så, sørg for at dette blir innlevert på en trafikkstasjon, eller at du får det med deg. Dette gjelder SPESIELT DEN ROSA DELEN, dvs verdipapirer som ikke skal ligge i bilen. Uten dette får du ikke omregistrert bilen. Små detaljer, men gud så mye krøll det kan bli av det.. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Juni 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2006 For å si det slik. Er faktisk selger som skal omregistrere bilen. (Det står på baksiden) og ja. Jeg glemte det med vognkort, men det tok jeg som en selvfølge noe som tydeligvis ikke er i visse tilfeller. Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Juni 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2006 For å si det slik. Er faktisk selger som skal omregistrere bilen. (Det står på baksiden) og ja. Jeg glemte det med vognkort, men det tok jeg som en selvfølge noe som tydeligvis ikke er i visse tilfeller. Selger skal nok ikke omregistrere bilen, nei. Både selger og kjøper plikter å levere salgsmelding på kjøretøyet innen 3 dager, selve omregistreringen er det opp til kjøper å ordne med. Ikke er det sikkert bilen skal omregistreres heller. Stort sett er det slik at 70-80% ikke aner hva den rosa delen er til, så den kan være litt praktisk å få med seg/levert inn ved et kjøp.. :) Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espsko Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Selger skal nok ikke omregistrere bilen, nei.Både selger og kjøper plikter å levere salgsmelding på kjøretøyet innen 3 dager, selve omregistreringen er det opp til kjøper å ordne med. Ikke er det sikkert bilen skal omregistreres heller. Stort sett er det slik at 70-80% ikke aner hva den rosa delen er til, så den kan være litt praktisk å få med seg/levert inn ved et kjøp.. :) Har bilen den nye typen vognkort kan du droppe salgsmeldinga. Gammel eier skriver under på vognkortets del 2, ny eier drar til trafikkstasjon, leverer det inn og får bilen omregistrert. Siter Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for. PCN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg