Gå til innhold

oppjustere turbotrykk på FK

Ranger emnet


bvg

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen..

 

Jeg har bestillt vikingchip og wg her på forumet i et svakt øyeblikk, og det blir antakelig innstallert om en ukes tid eller to. Men siden jeg ikke har trykkmåler har jeg liten lyst til å skru opp trykket selv. I den anledning ringte jeg til min lokale volvo-forhandler og spurte de på verkstedet der, men de ville ikke gjøre det! Han sa at det ville medføre at toppen gikk, etc etc...og at motoren ikke var konstruert for dette. jeg sa at dette har jo mange gjort før meg, både med org turbo/ic og med modifisert. har ikke tenkt ¨på noe høyt trykk heller, 0,8 hadde jeg i tankene.

 

Jeg refererte til det orginale turbo+ kittet som kunne fås til FK motorene, som ga 170hk eller noe slikt på samme motor, men det var visst så lenge siden at han ikke huska sa han...

 

Er det bull det han sier eller er det skadelig med 0,8 trykk på en 95mod 230FK som har gått 135.000km og er nettopp fått ecomax og wg, men ellers standard? Burde jeg ha mindre trykk, feks 0,5?

 

God helg til alle! cheers

 

Mvh

Bjørn Vegard

74 Escort

81 Ford Capri

95 Volvo 940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbo+ kan monteres på fk og..hva er foskjellen ante? jeg vet ikke hva det skal være, er jo bare ennen wg styring..

 

men hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt en trykkmåler(et par hundrelapper for autogauge) for da har du styring på hva som egentlig skjer, og ikke bare "ser omd et går bra", da jeg ser på det som litt riski hvertfall! hehe

 

men ja da kan du bare juice opp til 0.8 og fremdeles sove godt som det sies, men invester i en måler så du vet hvor du lander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen..

 

Jeg har bestillt vikingchip og wg her på forumet i et svakt øyeblikk, og det blir antakelig innstallert om en ukes tid eller to. Men siden jeg ikke har trykkmåler har jeg liten lyst til å skru opp trykket selv. I den anledning ringte jeg til min lokale volvo-forhandler og spurte de på verkstedet der, men de ville ikke gjøre det! Han sa at det ville medføre at toppen gikk, etc etc...og at motoren ikke var konstruert for dette. jeg sa at dette har jo mange gjort før meg, både med org turbo/ic og med modifisert. har ikke tenkt ¨på noe høyt trykk heller, 0,8 hadde jeg i tankene.

 

Jeg refererte til det orginale turbo+ kittet som kunne fås til FK motorene, som ga 170hk eller noe slikt på samme motor, men det var visst så lenge siden at han ikke huska sa han...

 

Er det bull det han sier eller er det skadelig med 0,8 trykk på en 95mod 230FK som har gått 135.000km og er nettopp fått ecomax og wg, men ellers standard? Burde jeg ha mindre trykk, feks 0,5?

 

God helg til alle! cheers

 

Mvh

Bjørn Vegard

 

hei du..Lader 0,9 m min FK m turbo+ går så fint så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk for svar. Jeg har tenkt å sette inn trykkmåler etter hvert, så det er ingen problem. Ble bare overraska over hvor negativ volvo var, men de vil kanskje ikke anbefale noe slikt tilfelle noe går galt, åsså kommer jeg tilbake og sier at "han kameraten din sa det var greit....!"

 

Men da prøver vi oss på 0,8, tut og kjør. :)

74 Escort

81 Ford Capri

95 Volvo 940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke bytte til Høytykks-turbo... akkurat samme turboen på høy og lavtrykk, bare wastegate-aktuatoren som skiller.

 

til trådstarter kan jeg si at til 0,8 bar ville jeg heller gått for EcoTrim ( Heter den ikke det?).... da sparer du litt bensin, og får ca samme effekten... eco max er for HØYE ladetrykk over 1 bar. Men på en annen side kan jeg bekrefte på min B230FT at det skjer ikke "SÅ" mye mer på 1,1bar som på feks 0,8bar; så kjør på med 0,8 med god samvittighet:)

 

En Volvomekaniker i dag er ikke som for 10 år siden... i dag er de bedre på pc enn skruing får jeg inntrykk av hvertfal.... og forstillings-deler da...hehe... :op

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk for svar. Jeg har tenkt å sette inn trykkmåler etter hvert, så det er ingen problem. Ble bare overraska over hvor negativ volvo var, men de vil kanskje ikke anbefale noe slikt tilfelle noe går galt, åsså kommer jeg tilbake og sier at "han kameraten din sa det var greit....!"

 

Men da prøver vi oss på 0,8, tut og kjør. :)

 

for å si det sånn, volvo her hjemme har hvertall ikke peil på de motorene.. hade en diskusjon med min venn turbojonas her på forumet, og han vill ikke høre "hva han far hadde å si", så det endte opp med at vi spurte alt ifra gamle "goasser" til en rimelig ung som etter hva folk der sa hade veldig roen på ft/fk og hadde trimme en del på de blablaukeblad, og samtlige der var 110%sikkre p åat det var forskjellige hjerner og hele oppsettet på motoren var anderledes, men alikevel var det ingen som ville prøve å forklare når jeg fikk dem til å se i den lille (den er vel) grønne boka, der nr. på de alternative boksene på fk og ft var helt like..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til trådstarter kan jeg si at til 0,8 bar ville jeg heller gått for EcoTrim ( Heter den ikke det?).... da sparer du litt bensin, og får ca samme effekten... eco max er for HØYE ladetrykk over 1 bar.

 

Jeg har allerede bestillt så det er litt seint. Jeg klinte tell med ecomax først som sist...er noe som heter "mye vil ha mer....." kan jo hende det skjer mer etter hvert. :well

74 Escort

81 Ford Capri

95 Volvo 940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår