Gå til innhold

Problemer med luftmengdemåler?


hatch

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at bilen går ganske ujevnt.

Og når bilen går på tomgang og du trår gassen i bånn, så tar det litt tid før turtallet går opp..Feks. om du trår den i bånn å slipper den med en gang igjen skjer ikkenoe..:S Har også i det siste merket at når jeg kjører feks på e6 hvor jeg har anledning til å ligge i rundt 120 i en lengre periode, så etterhvert slutter bare bilen å dra. Helt til jeg er nede i rundt en 60-70km/t da begynner den å dra igjen.. Noen som har peilig på hva som er gærnt? Muligens Luftmengdemåler?

Isåfall er det noe som kan ryke i den som man ikke ser? Har titta på de trådene inni, de er like hele...

Sitter det ikke ett relè i den? Kan evnt den ha røket? Og er det noen måte å måle det på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Hvordan skal jeg rense den da?

 

 

bare å plukke den ut å bade den i bensin eller lignende, skal tåle det meste, deretter kan du bruke enn tannbørste eller noe å gjøre den skikkelig rein med.

---------------------------------------------------

1996 Mondeo 4x4 CLX strøken

2001 motorhispania RX krasjet av meg men fikset igjen

 

---------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å plukke den ut å bade den i bensin eller lignende, skal tåle det meste, deretter kan du bruke enn tannbørste eller noe å gjøre den skikkelig rein med.

IKKE lurt.

 

Sprut forsiktig inn bremserens, bruk en q-tips til å rense. Væer MEGET forsiktig, trådene osv inni er meget ømfintlige.. Prøv å tørk den tørr forsiktig etterpå..

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å plukke den ut å bade den i bensin eller lignende, skal tåle det meste, deretter kan du bruke enn tannbørste eller noe å gjøre den skikkelig rein med.

 

Hørtes ikke så jævlig smart ut akkurat... inne i luftmengemåleren er det en liten "føler/tråd" som IKKE må ødelegges.. Det jeg gjorde sist jeg renset min, var å demontere måleren (kun ta den ut av motorrommet) for så å forsiktig rense føleren/tråden inni med en fuktig q-tips. :google Går sikkert an å bruke sånn elektro-rens greie på boks også, blåse rein hele greia.

 

Ville iallfall holdt tannbørsten LANGT unna!

-=Streetmeet.net=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
takker for alle svar:) Får teste det en dag jeg har tid da.. :)

Hei, har hatt samme problem, jeg koblet fra kontakta på luftmengdemåler som sitter på luftfilteret, og da ble kvitt alle problemene. Sjekk ved at kbobler fra så vet om det er denne. Tror det er et ganske vanlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså Hatch nå skal du høre på MEG, de gode råda fra de andre her er sikkert godt ment men hold tannbørste (og andre børster også) og q-tips lagt borte fra bimetallfjærene på MAF'en!!!

 

MAF'en renser du på følgende måte:

 

Demonteringen er enkel men du må ha litt spesial-verktøy. MAF'en sitter festet i to torks skruer (med senter tapp) på det aluminiumsrøret rett etter luftfilteret. Husk å koble ut kontakten før du begynner.

 

Når du har fått ut MAF'en så dusjer du de to bi-metall fjærene godt med bremserens (gjør IKKE noe forsøk på å børste fjærene med tannbørste/pensel eller lignende!!!) forgasser rens av typen "one shot" er også glimrende, la den ligge et trygt sted der den kan dryppe fra seg en 15 minutters tid. Monter så i omvendt rekkefølge, jeg erstattet skruene med noen med enklere hode (Umbrako), men dette avgjør du selv.

 

Det kan tenkes at du må ta ut den 3 Amp (lilla tror jeg den er) sikringen under panseret i 15 Min også. Denne styrer minnet på motorstyringen og du vil da få slettet alle feilkoder som ligger inne.

 

Ulempen om du gjør dette med sikringen er at du bør ta deg en 4-6 mils kjøretur med variert kjøring og gasspådrag, dette fordi hjernen må "læres" opp igjen. Prøv først bilen uten å ta ut sikringen.

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har hatt samme problem, jeg koblet fra kontakta på luftmengdemåler som sitter på luftfilteret, og da ble kvitt alle problemene. Sjekk ved at kbobler fra så vet om det er denne. Tror det er et ganske vanlig problem.

Virker kanskje dette, men det er ikke særlig smart Jan Erik. Når du gjør dette så går den delen av hjernen i standard program og gir motoren veldig fet blanding (det blir også registrert en feil i hjernen at MAF'en ikke virker), har sjekket dette på måler og CO verdien var oppe i over 10% når den skal være ca 0,02 - 0,04%.

 

Det enkleste er å rense, eventuelt bytte MAF'en... se min how-to post som kommer.

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår