Gå til innhold

basselementet streika, hva skjedde?

Ranger emnet

Boddiz

Anbefalte innlegg

Har en 12" MTX som har dradd litt på åra nå. ca 4 år gammel, men "kun" brukt i 2 år. Spilte musikk her om dagen på "bånn-pinne" i ca 7-8min så plutselig slutta bassen a spille. Elementet var "stivnet". trykket det litt inn og ut, og fant ut av at det liksom satt fast i en bestemt posisjon. ikke så lett å forklare dette - men hva har skjedd?

Er bassen "sprengt"? damndamn

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. takker for svar!

Men hva er årsaken? spilte jeg den for hardt? Eller er det bare at elementet er litt gammel og at det ikke tåler det det egentlig skal tåle?

golfnos: har allerede kjøpt nytt, sjekk avatar :) :)

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte musikk her om dagen på "bånn-pinne" i ca 7-8min

Her har du nok grunnen til at det gikk som det gikk:) "Bånn-pinne" er ingen god ide, uansett hvordan utstyr du har. Elementet ryker ikke på denne måten fordi det er gammelt. Går noe galt fordi et element er gammelt så er det som regel opphenget som ryker. Spolen(e) ødlegges kun av overbelastning i form av for mye effekt, forvrengning pga for lite strøm til forsterker el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du nok grunnen til at det gikk som det gikk:) "Bånn-pinne" er ingen god ide, uansett hvordan utstyr du har. Elementet ryker ikke på denne måten fordi det er gammelt. Går noe galt fordi et element er gammelt så er det som regel opphenget som ryker. Spolen(e) ødlegges kun av overbelastning i form av for mye effekt, forvrengning pga for lite strøm til forsterker el.l.

"forvrengning pga for lite strøm til forsterker" - det høres ut som en relevant setning. men jeg viste ikke at lite strøm til ampen kunne gjøre slik at suben tok kvelden. :( *være forsiktig med min nye TS-W3004SPL*

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"forvrengning pga for lite strøm til forsterker" - det høres ut som en relevant setning. men jeg viste ikke at lite strøm til ampen kunne gjøre slik at suben tok kvelden. :( *være forsiktig med min nye TS-W3004SPL*

Det kan jo være mange grunner til at den ryker, for lite støm, for liten forsterker, for høy gain, for mye bassboost på spiller eller forsterker osv. Er du usikker på hvordan du skal justere forsterkeren for å unngå dette så kan du jo be om noen tips der du kjøpte bassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider