Gå til innhold

Sub i kupéen - hva er fetest? (Spørreundersøkelse)

Ranger emnet

BoomBoxx

Hva er fetest???  

46 stemmer

1. 1. Hva er fetest???

• 4/5 stk 6,5" på rekke i lukket kasse bak setene
      12
    • 2 stk 10" - i hver sin lukkede kasse rett bak hvert sete
      20
    • 1 stk 12" bak og midt mellom setene
      14

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er nødt til å få slengt inn en sub i bilen nå, og siden det er toseter, blir valget noe begrenset i forhold til hva jeg ønsker.

Har likevel kommet frem til et par gode alternativer som bør fungere godt alle sammen. Er litt i tvil om hva som blir kulest, vil ha noe som skiller seg litt ut... så tenkte å innhente litt info om hva folk syns! :)

Alle alternativene omhandler en kasse på ca. 30 liter plassert bak setene, element(er) pekende forover/oppover avhengig av plass. 6,5" bør kunne gå oppover, men ikke 10" eller 12".

Fint om dere hjelper meg å velge! :)

Alternativ 1:

4 stk 6,5" i lukket eller portet kasse (disse har 14mm Xmax, så bør spille greit til tross for lite membranareal). Liker dette alternativet godt, da jeg kan spille tålig høyt uten å ha en høyttaler definert som subwoofer i bilen (ihht. dB-dragracing-standarden ihvertfall). :)

Alternativ 2:

1/2 stk 10" i lukket kasse (har kun 30 liter totalt, kanskje litt mer, så utvalget begrenses en smule pga det). MTX 8510/SoundSplinter RL-i10/Soundstream VGW-10/Earthquake SWS 10

Alternativ 3:

1 stk 12" i lukket kasse - vil kanskje se litt teit ut pga størrelsen på membranen, men...

PS: Har tidligere vært diskutert priser i USA vs. i Norge på bilstereo. Flere forhandlere mener de kan være nær prisene i USA etter at frakt, moms osv er lagt til. Dersom en forhandler har lyst til å bevise det, er det lov til å komme med et tilbud (i denne posten, ikke på PM) på to 10-tommere til under 3000,- så jeg kan sammenlikne litt. Sikkert interessant for andre å se også! ;)

Mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Alle alternativene omhandler en kasse på ca. 30 liter plassert bak setene, element(er) pekende forover/oppover avhengig av plass. 6,5" bør kunne gå oppover, men ikke 10" eller 12".

Fint om dere hjelper meg å velge! :)

Alternativ 2:

1/2 stk 10" i lukket kasse (har kun 30 liter totalt, kanskje litt mer, så utvalget begrenses en smule pga det).

Mvh

Jan Rune

Jeg har en 5" liggende som du kan få for en billig penge..

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, det er godt gjort :)

Har regnet på det, og de 6,5"erne har membranareal som en 12" (samlet altså). Siden det da tar minimalt med plass, og det er forholdsvis billig (under 3000,- for alle inkl. frakt og moms) er dette det beste alternativet så langt.

Lars, den 5"ern din regner jeg med var ironisk ment. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, det er godt gjort :)

Har regnet på det, og de 6,5"erne har membranareal som en 12" (samlet altså). Siden det da tar minimalt med plass, og det er forholdsvis billig (under 3000,- for alle inkl. frakt og moms) er dette det beste alternativet så langt.

Lars, den 5"ern din regner jeg med var ironisk ment. :)

altså...en 12" har mye større membranareal enn 2x 6,5"...

12": 15x15x3,14 = 706,5 cm2

2x 6,5":8,5x8,5x3,14x2 = 453.73 cm2

U C??? ble sånn ca dette da...cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har akkurart samme problem stilling som deg... jeg vurderer 8 eller 12stk 6,5" som sub bak ryggen! de største fordelene er vell at ellementene ikke stikker like dypt inn i kassen så du kan ha setet lengere bak, slår raskere, trenger neppe like stor forsterker!

men 10 eller 12" vill vell mest sansyneli spille dypere?

2005 Mercedes c180K sport

1992 BMW 325 coupe

1990 Toyota mr2 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurasound 8", $118 fra Madisound

NSF8.jpg

TangBand 6", 459,- fra CreativeHifi

w6-1139sg_3.jpg

Hertz Space 8, 4390,- pr. par fra en av MusicalTransparencys forhandlere.

SPACE8F.jpg

Sistnevnte tar både liten plass OG veier latterlig lite (jeg har holdt en, og det er helt underlig). Førstnevnte fra Madisound kan jeg få tak i for deg om ikke du har kontakter i USA selv :) CreativeHifi er norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter det som spiller høyest, penest eller som ser fetest ut egentlig?

6,5" er sikkert tøft det, men kan ikke skjønne at 4stk kan matche 2 stk VGW-10. Kan jo putte VGW i meget små kasser og den bygger ca. 15cm bakover.

Tror det blir vanskelig å finne noe som spiller penere og høyere enn 2 slike i din bil til samme pris :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, folkens! :)

Nå har det skjedd ting - jeg har solgt CD-spiller'n for det jeg måtte ha for den, og bestilt ny - en Alpine CDA-9855.

Og ikke nok med det, jeg har også funnet ut at jeg faktisk får klemt inn femtentommeren bak setene! :D

Det blir litt trangt, men mister minimalt med plass. Har laget en lekker liten treramme som trekkes med glassfiber, som forsterkes med spon på de store flatene.

Sub'en fikk prøvesitte før jeg begynte å støpe, og det så litt sykt ut med det svære beistet mellom seteryggene! :)

Legger ut bilder så fort jeg kan. Skal en tur til England i morgen, og hente et par antikke Jaguarer!

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider