Gå til innhold

Tett basskasse (demping og slikt)

Ranger emnet

Smøystein

Anbefalte innlegg

Hei

skal bygge en tett basskasse til en 12"kicker på 750w rms.

så lurer på følgende:

1: Hvordan demper jeg kassen? Med hva og hvor mye?

2: Kicker oppgir volumet til å være min 25L og maks 55L ca, hva burde jeg bygge? Plass ingen hindring!

3: Er det noe annet jeg må ha inni kassen for å få bedre lyd? Leste noe om "wavebreakers" hva er dette?

4: Hvordan fører jeg ut ledningene for å få det tett?

Tusen takk for svar!

- 88' 240 b230f GLE (bruksbil)

- 19Pil&Bue modell 240 stv (delebil)

- 83' 245 b23e GLE (sansyneligvis spiker nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eltek (http://www.dynabel.no) selger dempemateriale, ellers får man det fleste steder som selger elementer etc. Acousto-Q er beregnet på lukkede kabinetter, forbruk ca 10g per liter. (koster 25kr for 100g, eller 200kr for 1kg).

Større kabinett går som regel dypere.

Man får spesielle eggkartongformede skumgummimatter til å feste i veggene, men tror de har liten effekt på så lave frekvenser.

For å få det tett så bruker du en vanlig høyttalerterminal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

skal bygge en tett basskasse til en 12"kicker på 750w rms.

så lurer på følgende:

1: Hvordan demper jeg kassen? Med hva og hvor mye?

2: Kicker oppgir volumet til å være min 25L og maks 55L ca, hva burde jeg bygge? Plass ingen hindring!

3: Er det noe annet jeg må ha inni kassen for å få bedre lyd? Leste noe om "wavebreakers" hva er dette?

4: Hvordan fører jeg ut ledningene for å få det tett?

Tusen takk for svar!

Kortversjon:

1: dropp dempingen av av kassen hvis den kun skal spille under ca.80Hz.

2: Stor kasse= dypere bass, bedre impulsrespons og dårligere effekttålighet.

Liten kasse= mer bass ca en halv oktav over Fc. (totale resonansen i kassen)

Høyere effekttålighet og generelt litt dårligere lyd.

3: Du får ikke plass til en "wavebraker" som demper mange meter lange bølgelengder.

4: bruk en egnet terminal, eller bruk runde kabler og bor nøyaktige hull til gjennomføringen.

Generelt: bygg kassen solid og tett, vær nøye med tillpassninger.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Din link Markro (http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=68905) Har jeg pløyd opp og ned før jeg postet innlegget, men følte den hoppet over alt jeg lurte på med tanke på demping og gjennomføring av kabler!

- 88' 240 b230f GLE (bruksbil)

- 19Pil&Bue modell 240 stv (delebil)

- 83' 245 b23e GLE (sansyneligvis spiker nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha limt og skrudd sammen store deler av kassa mi, fuget jeg med akrylmasse i alle skjøter, lot dette tørke og dempet med Fåreull.

Hvis man er veldig nøye med tilpassningen av platebitene er det unødvendig å fuge kassa innvendig.

Dempematriale er en fin ting, men unødvendig i en subkasse.

Til midbass/mellomtone derimot kan man gjøre mye med demping.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider