Gå til innhold

monoblokk vs 2.kanaler

Ranger emnet

Smøystein

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på noen ting når det forsterkere til subwoofere:

1: Er det slik at en 2.kanaler brokobles til å drive ett element i 4 ohm, mens en monoblokk brukes til å drive ett element i 2 ohm?

2: Er jeg på bærtur?

3: Jeg skal kjøpe en kicker 12" sub. På fks megabillig.com har jeg valget mellom å kjøpe elementet i 4 eller 2 ohm. Hva velger jeg? Trodde slike elementer var dobbeltspolet så man kunne velge selv. Hva burde jeg velge?

4: Hva velger jeg når jeg står med 2 tomme hender? 2ohm med monoblokk/4ohm med 2.kanal/omvendt? Skjønner 0.

Takk for svar

- 88' 240 b230f GLE (bruksbil)

- 19Pil&Bue modell 240 stv (delebil)

- 83' 245 b23e GLE (sansyneligvis spiker nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er monoblokk eller 2 kanaler har ikke noe å si hvor mange ohm de kan kjøres i.. brokobler man en 2 kanaler blir det på en måte ei monoblokk.. ohm er motstanden i elementet,, jeg ville kjøpt den med 2 ohm.. men da må du også passe på at du har forsterker som tåler å bli kjørt i 2 ohm.. til mindre motstand(ohm) det er, til mere strøm går det gjennom..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er monoblokk eller 2 kanaler har ikke noe å si hvor mange ohm de kan kjøres i..

Dette er ikke i alle tilfeller riktig. Veldig mange 2- og 4-kanalere er ikke stabile i 2 ohm brokoblet (mono), men det er derimot 99% av alle monoblokker på markedet. Det har noe med hvilken last forsterkeren "ser" i brokoblet modus. Dette kan sikkert noen som har mer peil enn meg gi en bedre forklaring på:) Det kan hvertfall være lurt å sjekke om forsterkeren tåler 2ohm brokoblet før man prøver:)

men da må du også passe på at du har forsterker som tåler å bli kjørt i 2 ohm...

Her motsier du jo det du skrev øverst, men det er helt riktig som du nevner her, sjekk hva forsterkeren klarer, brokoblet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. tja.. er kanskje ikke så flink til å forklare.. det jeg mente at det er ikke slik at en 2 kanaler må ha 4 ohm og ei monoblokk 2 ohm.. jeg har både en 2 og 4 kanaler som er stabil i 2 ohm..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. tja.. er kanskje ikke så flink til å forklare.. det jeg mente at det er ikke slik at en 2 kanaler må ha 4 ohm og ei monoblokk 2 ohm.. jeg har både en 2 og 4 kanaler som er stabil i 2 ohm..

Klart, skjønt det, men er ikke sikkert alle andre gjorde det, spess om de bare leste første setningene:) Men det var jo riktig som du sa og ja, det finnes mange 2- og 4-kanalere som er stabile i 2ohm, men om trådstarter sine forsterkere er, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere sier nå har jeg forstått, men hva burde jeg kjøpe? poenget er at jeg ikke har noe av delene enda, men skal kjøpe så vet jeg ikke om jeg skal kjøpe monoblokk eller 2 kanaler? fint hvis dere sier hvilket element(4/2ohm) burde jeg velge sammen med forsterkeren(mono/.2) dere mener jeg burde ha!

Takk

- 88' 240 b230f GLE (bruksbil)

- 19Pil&Bue modell 240 stv (delebil)

- 83' 245 b23e GLE (sansyneligvis spiker nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme med konkrete anbefalinger når vi ikke vet budsjettet ditt er ikke lett. Men skal den drive bass så er helt klart monoblokk å foretrekke. Kjøp en monoblokk som er stabil ned i 2 ohm eller lavere. Av elementer ville jeg sett på dobbel 4 ohm eller enkel 2 ohm hvis du skal kun ha én bass, skal du ha to elementer ville jeg kjøpt elementer med 2x2 ohm eller 1x4 ohm pr.element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider