Gå til innhold

Effektpotte

Ranger emnet


Gjest ReVolvolution

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Både riskoker-potte og rakt rør vil gjøre at man mister effekt, det samme kan et 2,5-3" effektanlegg på en N/A-bil. Bedre flow gir mer effekt, men for mye flow vil gi mindre effekt.

 

Dette er beregnet på am. V8, men vil være gjeldende for alle forbrenningsmotorer:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88957

6. EKSOS-ANLEGGET:

 

Dette kan defineres som alt mellom eksosventilen og enderøret, dvs. eksoskanalen i sylindertoppen, manifoldet/grenrøret (headers), og det øvrige anlegget inkl. event. katalysator og demperne (pottene) og enderøret.

 

Her er det i likhet med innsugnings-anlegget også noe tilsvarende viktig å være obs på, nemlig at det også her er gunstig for dreiemomentet/hk ved lave og middels turtall at anlegget ikke har for stor diameter; dette fordi gasshastigheten da kan bli så lav at mye vakuum-effekt (scavenging) uteblir, med det resultatet at forbrenningsgassene ikke blir like godt tømt og gjør neste innsugnings-blanding dårligere (mindre kraftfull).

 

For motoren i vårt eksempel (ca. 220-320 hk DIN) vil det slik vi prioriterer mht. turtallet, være gunstig med et dobbelt anlegg og headers med innerste rør (primaries) på 1 5/8 ” og øvrige rør etter collector på ca. 2-2,5 ” tykkelse (som regel greier det seg med 2 ” dobbelt siden vi ikke prioriterer høyere turtall).

 

Når det gjelder headers (grenrør), er det på samme måte som forklart vedr. innsugnings-anlegget mht. de lavere og midlere turtall, viktig å prioritere rel. lange rør med rel. mindre diameter, og det samme mht. collector (headers-samle-plenum før det øvrige eksos-anlegget); da dette sørger for høy nok gass-hastighet til at det bidrar til en gunstig ”scavangig”-effekt; dvs. den sørger for ekstra vakuum-suge-effekt på etterfølgende eksos-trykkbølger for hver ny eksos-takt, og derved ekstra god tømning for eksos-gass som ellers kan forurense og føre til dårligere innsugnings-blanding.

 

 

Sitat Lingenfelter:

 

 

”Choosing a header for this application means staying on the small side of header pipe size in order to enhance low and mid-range performance. Matching this with a short duration camshaft and dual plane intake results in a responsive, torque and fun to drive small-block”.

 

 

 

Dersom motoren har et nokså ”kvalt” eksosanlegg (slik særlig mange 70-80 talls-biler), så vil headers + dobbelt anlegg (og uten katalysator) pluss et par gode potter med lav restriksjon være noe av det beste å investere i mht. hva man får igjen.

 

Mye motstand i anlegget betyr at stempelet på bruke masse kraft på å skyve ut eksosen for hver 4. takt, og dette har samme virkning som om du sykler og noen prøver å sinke deg ved å holde igjen i bukse-beinet !

 

Så ved å fjerne denne ”parasitten” vil du isteden kunne bruke den igjenvunne kraften på å akselerere kraftigere (dvs. du får mer dreiemoment/hk).

 

Og på en motor spiller også det forholdet inn at dess høyere turtallet blir, dess mer kraft taper motoren på et restriktivt anlegg (da utblåsningstrykket og motstanden øker), men selv ved middels turtall vil gevinsten med et bedre anlegg være veldig merkbar.

 

Det er verd og merke seg at det på mange biler særlig er de meget restriktive støpejerns-manifoldene som er den verste ”skurken”, så et par headers vil da garantert gjøre ekstra stort ”underverk”.

 

I mange tilfeller kan det være opp til minst 15-20 % i moment/hk å vinne på et vesentlig forbedret anlegg over store deler av vårt prioritert turtallsområde, og dette er noe som virkelig kan merkes !

 

NB FELLE-1: For restriktivt anlegg i forhold til modifikasjoner som gir vesentlig mer gass-gjennomstrømning, vil føre til at motoren ikke får forventet kraft-økning, og da i økende grad med turtall og gasspådrag; og merk at om du har en innsnevring (mindre diameter) selv på et lite begrenset sted i anlegget, så hjelper det ikke om anlegget ellers har mye større diameter; for det får aldri bedre gjennomstrømnings-kapasitet (mht. mengde) enn hva minste diameter tilsier (”svakeste ledd i lenka”).

 

NB FELLE-2: Dersom man overdriver vesentlig, og monterer et anlegg med unødvendig stor diameter, så kan det føre til at gasshastigheten og den gunstige sugeeffekten for lavere og midlere turtall blir så skadelidende at motoren mister mye kraft i disse områdene.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både riskoker-potte og rakt rør vil gjøre at man mister effekt, det samme kan et 2,5-3" effektanlegg på en N/A-bil. Bedre flow gir mer effekt, men for mye flow vil gi mindre effekt.

 

Dette er beregnet på am. V8, men vil være gjeldende for alle forbrenningsmotorer:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88957

nei, dette er bare en urban legend.

 

Det eneste som er viktig, er at du får samlet eksosen "rett".

Gr.a. bilene hadde jo feks. utblås under passasjersiden fremme.

 

mindre motstand => mer effekt

 

Teorien ovenfor, den er ikke aktuell for en moderne bilmotor. men, ja.. om du har forskjellig lengde rør på sylindre, etc. vil det jo ikke bli "optimalt". Der kommer collector/headers/etc. inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke scavenging noe å si på en moderne bilmotor? En motor med turbo skal ha minst mulig motstand, men med n/a motorer vil et eksosanlegg med for stor fløde vil jo fyllingsgraden bli dårlig, om det er en gammal støtstang-motor eller en moderne EFI-DOHC-motor skulle vel eksosen være noenlunde den samme?

 

Det blir jo gang på gang nevnt her inne at eksosteip vil øke farten i eksosen og gi mer effekt. Det samme vil et eksosanlegg med mindre diameter da også gjøre? Og da med et 3" eksosanlegg til en B230 vil vel ekoshastigeten gå ned, og det samme med effekten?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke scavenging noe å si på en moderne bilmotor? En motor med turbo skal ha minst mulig motstand, men med n/a motorer vil et eksosanlegg med for stor fløde vil jo fyllingsgraden bli dårlig, om det er en gammal støtstang-motor eller en moderne EFI-DOHC-motor skulle vel eksosen være noenlunde den samme?

 

Det blir jo gang på gang nevnt her inne at eksosteip vil øke farten i eksosen og gi mer effekt. Det samme vil et eksosanlegg med mindre diameter da også gjøre? Og da med et 3" eksosanlegg til en B230 vil vel ekoshastigeten gå ned, og det samme med effekten?

 

en optimal bil motor skal ha minst mulig motstand i eksos anlegget.

 

Men det må stemme overens med kamen innsuget ++++. alt må tilpasses.

 

Og ett eksos anlegg med lit motstand gir også mye lyd. derfor bygger dem bile med som skal ha motstand i eksos anlegget. for å få minst ,mulig lyd.

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per-H: Jeg tror vi er sånn noenlunde enige, på en bil som er satt opp for det kan kjøre nesten uten eksosanlegg, men på en standard bil med standard motor vil du miste effekt og/eller drivstofføkonomi. Kansje ikke så mye så du merker det før og etter montering, men på dyno eller side om side vil man antageligvis merke det.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per-H: Jeg tror vi er sånn noenlunde enige, på en bil som er satt opp for det kan kjøre nesten uten eksosanlegg, men på en standard bil med standard motor vil du miste effekt og/eller drivstofføkonomi. Kansje ikke så mye så du merker det før og etter montering, men på dyno eller side om side vil man antageligvis merke det.

 

 

da er vi helt enige

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er vi helt enige

det er ikke jeg..

 

dvs. HELT UTEN eksos vil man tape effekt.

Men om man har et skikkelig grenrør eller en kollektor, så vil man få riktige pulser og da TVILER JEG STERKT på at man taper effekt.

 

Ps. man kan sveise inn sånn liten "klaff" for å hindre backflow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke jeg..

 

dvs. HELT UTEN eksos vil man tape effekt.

Men om man har et skikkelig grenrør eller en kollektor, så vil man få riktige pulser og da TVILER JEG STERKT på at man taper effekt.

 

Ps. man kan sveise inn sånn liten "klaff" for å hindre backflow.

 

ette helt topp grene rør er er et grene rør som hjelper till å suge eksosen ut.

da blir dte 0 motstand.

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse "effektpottene" kaller jeg "lydpotter" det er bare jalla å lyd. ingen effekt å hente på bare ny bakpotte på enn bil. om man bytter fra manifoil å helt bak ,erstatter med grenrør å ny downpipe å litt større dim en org på rørene, kan man snakke litt effekt ,,men oxo der er det mange som overdriver. feks å bruke 4-5" rør,som bare er i veien når man skal kjøre med biln..men for alldel ikke sett på enn slik hongkong potte på enn volvo! det hører ikke hjemme noen plass.. det er da min mening :)

Volvo 740 87mod Autronic++ 2.5 16v Overbôôst

Volvo V70 AWD R 99mod vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår