Knut Inge Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Skal ha eksamen i måro. Og siden eg går på mekanisk så er ikkje eg den bete i elektro. Men det som læraren sa att me fekk spørsmål om var transformatorar og det var 1 oppgåva som var viktig, men er eit spørrsmål der som eg ikkje forstår. Kor stor strøm går det i primærviklinga dersom strømmen gjennom sekundærviklinga er 1A Siter Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT) Motorhispania Furia 2002mod Suzuki zr chopper 89mod(solgt) Honda pxr(borte) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R|ppeR Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Nå er ikke jeg heller flink i elektro, men man må vel ha litt mere info for å finne ut det? Antall viklinger, spenningen på hver av viklingene, må vel ha noen av disse iallefall. Siter Ford Taunus 1975 mod 2.8 Sierra 1986 mod 2,0 X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3 X-Golf Mk2 1985 mod 1,8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Inge Skrevet Juni 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Up 230V N1 1200viklingar Us 24v Og den første oppgava var slik A. Kor mange vikingar må sekundærviklinga N2 ha for att sekundærspenninga Us skal bli 24V Den fant eg ut att måtte bli slik Up/Us=Np/Ns=230/24=1200/X=X*230/230=1200*24/230=125,2 Også kom den andre som eg ikkje forstod Siter Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT) Motorhispania Furia 2002mod Suzuki zr chopper 89mod(solgt) Honda pxr(borte) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Eg ynskjer deg lykkje til med eksamen i morgon. Min gjekk fint til helvete... Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Inge Skrevet Juni 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Eg ynskjer deg lykkje til med eksamen i morgon. Min gjekk fint til helvete... jo takk for det, men har ein følelse av att min og går til helvete Siter Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT) Motorhispania Furia 2002mod Suzuki zr chopper 89mod(solgt) Honda pxr(borte) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Hva er det du helt vil fram til? Man kan jo ikke regne seg fram til strømmen i primærspolen hvis man ikke vet noe annet enn strømmen i sekundærspolen. Man må vite enten antall viklinger eller volten i begge da Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Inge Skrevet Juni 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Hva er det du helt vil fram til? Man kan jo ikke regne seg fram til strømmen i primærspolen hvis man ikke vet noe annet enn strømmen i sekundærspolen. Man må vite enten antall viklinger eller volten i begge da Nei, har ikkje peiling eg, alt som står er: Ein transformator har oppgitt desse datane: 230V og 1200 viklingar Også er det den oppgave 1a den som eg skreiv i stad også er det oppgave1b som er slik: Kor stor strøm går det i primærviklinga dersom strømmen gjennom sekundærviklinga er 1A fatte ikkje ein drit av elektro så kan vera att oppgåva mangle noke for alt eg veit Siter Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT) Motorhispania Furia 2002mod Suzuki zr chopper 89mod(solgt) Honda pxr(borte) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 På b oppgaven må du bruke en annen formel: Ip/Is=Ns/Np Dette blir: Ip*Np/Ns=Is Setter man inn: 1A*125/1200=0,104A Lykke til! Bare husk på en ting ang. trafoer. Det er to formler: Up/Us=Np/Ns og Ip/Is=Ns/Np! Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Inge Skrevet Juni 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Tusen takk!!! Og siden du er så flink. Kordan sikrar vi oss mot at maskiner ikkje skal starte etter at spenninga har vore vekke? Siter Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT) Motorhispania Furia 2002mod Suzuki zr chopper 89mod(solgt) Honda pxr(borte) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simonsen Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Det er ei fjør i kontaktoren (?) som spretter opp og bryter straumkretsen når straumen fer. Siter - 96' Nissan Primera 2.0 LX - 90' Audi 200 TQ 20 V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Jeg har ikke gått den linja du går. Jeg har hatt om elektro på allmenn fag som vil si har ikke lært om det praktiske (hvordan ting virker osv.) Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Inge Skrevet Juni 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Jeg har ikke gått den linja du går. Jeg har hatt om elektro på allmenn fag som vil si har ikke lært om det praktiske (hvordan ting virker osv.) Har dei elektro på allmenn? hmm, slik som er i naturfag boka då eller? Siter Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT) Motorhispania Furia 2002mod Suzuki zr chopper 89mod(solgt) Honda pxr(borte) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Nope. Har hatt fysikk (2fy+3fy). Lærer MYE elektro der, men som regel teorien bak, ikke praktisk liksom Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Hvis du starter maskinene med en kontaktor som har impulsbrytere og holdekrets, vil kontaktoren gå tilbake til "av" posisjon når strømmen går. Når strømmen kommer tilbake, må man trykke inn startbryteren for at det skal komme spenning til kontaktorspolen. Først når kontaktoren har slått seg inn, vil holdekretsen få kontakt. Transformator: Forholdet mellom viklingene bestemmer spenning på sekundærsiden. La oss ta ett eksempel hvor det er tilført 100V på primærsiden og den har 100 viklinger. På sekundærsiden er det 20 viklinger. Forholdet vil da bli: 20 viklinger / 100 viklinger * 100V på primærsiden = 20V på sekundærsiden (1fas transformator) Strømmen på sekundærsiden: Hvis du har oppgitt spenning og strøm på sekundærsiden feks 10A og 20V, kan du regne ut effekten med formelen: P=U*I 10A*20V=200W. Dermed kan du regne ut strøm på primærsiden ved å dele effekten på sekundærsiden på spenningen på primærsiden. I=P/U 200W/100V = 2A. Dette er veldig enkelt forklart og jeg har ikke tatt hensyn til tap i transformatoren og eventuell 3-fas, men jeg går ut ifra at dere ikke går så dypt inn i stoffet på mekanisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Inge Skrevet Juni 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Hvis du starter maskinene med en kontaktor som har impulsbrytere og holdekrets, vil kontaktoren gå tilbake til "av" posisjon når strømmen går. Når strømmen kommer tilbake, må man trykke inn startbryteren for at det skal komme spenning til kontaktorspolen. Først når kontaktoren har slått seg inn, vil holdekretsen få kontakt. Transformator: Forholdet mellom viklingene bestemmer spenning på sekundærsiden. La oss ta ett eksempel hvor det er tilført 100V på primærsiden og den har 100 viklinger. På sekundærsiden er det 20 viklinger. Forholdet vil da bli: 20 viklinger / 100 viklinger * 100V på primærsiden = 20V på sekundærsiden (1fas transformator) Strømmen på sekundærsiden: Hvis du har oppgitt spenning og strøm på sekundærsiden feks 10A og 20V, kan du regne ut effekten med formelen: P=U*I 10A*20V=200W. Dermed kan du regne ut strøm på primærsiden ved å dele effekten på sekundærsiden på spenningen på primærsiden. I=P/U 200W/100V = 2A. Dette er veldig enkelt forklart og jeg har ikke tatt hensyn til tap i transformatoren og eventuell 3-fas, men jeg går ut ifra at dere ikke går så dypt inn i stoffet på mekanisk. Tusen takk, blei nå litt kokare. Nei, me har ikkje den vanskligaste elektroen men det er faen meg innvikla. Og eit siste spørrsmål før hjernen går varm her. Dersom ein tre fasa asynkronmotor roterar feil veg kva må du gjere for å få den til og rotere rett vei? Eg svarte: Skulen kan spara penger til og kjøpa seg ein motor som rotere rett veg. Men det var vist feil. Siter Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT) Motorhispania Furia 2002mod Suzuki zr chopper 89mod(solgt) Honda pxr(borte) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg