dalheim Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Tusen takk, blei nå litt kokare. Nei, me har ikkje den vanskligaste elektroen men det er faen meg innvikla. Og eit siste spørrsmål før hjernen går varm her. Dersom ein tre fasa asynkronmotor roterar feil veg kva må du gjere for å få den til og rotere rett vei? Eg svarte: Skulen kan spara penger til og kjøpa seg ein motor som rotere rett veg. Men det var vist feil. bytt om to av fasene :) Siter 07 suzuki GSXR750 08 subaru outback 2.0D premium 06 subaru impreza wrx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hemre Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 Her var det mang som kunne mykje om elektro, eg kan ikkje ein drit, så eg lurte på om det er nokon som kan hjelpe meg og? Hva menes med en ”holdekrets kopling”, og Hvordan virker et termisk vern, bimetall? håper eg får svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest sicarlse Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 Tusen takk, blei nå litt kokare. Nei, me har ikkje den vanskligaste elektroen men det er faen meg innvikla. Og eit siste spørrsmål før hjernen går varm her. Dersom ein tre fasa asynkronmotor roterar feil veg kva må du gjere for å få den til og rotere rett vei? Eg svarte: Skulen kan spara penger til og kjøpa seg ein motor som rotere rett veg. Men det var vist feil. du kan endre dreieretningen på motoren med å bytte om hvilken kabel som er plassert hvor... du har feks tre kabler som er plassert i rekkefølgen 1 2 3, hvis disse blir plassert feks i rekkefølge 2 1 3 så vil motoren går feil vei:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest sicarlse Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 Her var det mang som kunne mykje om elektro, eg kan ikkje ein drit, så eg lurte på om det er nokon som kan hjelpe meg og? Hva menes med en ”holdekrets kopling”, og Hvordan virker et termisk vern, bimetall? håper eg får svar. et bimetall i feks et termisk vern forandrer seg ved varme. overbelastning resulterer i varme, og bimetallet bøyer seg vekk fra kontakt flaten og dermed slå vernet ut. dette er kun en prinsippskisse:) en holdekrets kobling er en forbikobling av startbryteren, dvs at du ikke trenger å holde inne startknappen for at motoren skal svive. det er på en måte en paralellkobling av to brytere, der den ene er startknappen, og den andre er en av tilkoblingene på kontaktoren. slik ser tegningen på papiret ut i automasjon i alle fall. viser egentlig prinsippet. som du ser, så glømte jeg å tegne en kontaktor nederst. dvs at når startknappen går inn, så blir det spenning på spolen til kontaktor, og den endrer alle sine brytefunksjoner. altså av blir på og omvendt. derfor lukker han holdekontakten og strømmen kan gå forbi der:) men dette er bare en kjapp tegning, og jeg glømte en lukket stoppknapp og kontaktor symbolet:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 du kan endre dreieretningen på motoren med å bytte om hvilken kabel som er plassert hvor... du har feks tre kabler som er plassert i rekkefølgen 1 2 3, hvis disse blir plassert feks i rekkefølge 2 1 3 så vil motoren går feil vei:) Ikke kabel men ledning...hehe Og stemmer ellers, hvis du bytter om to av fasene, vil motoren gå andre veien. Helt enkelt. Men dette gjelder selvfølgelig bare på en trefasemotor. Hilsen elektriker. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest sicarlse Skrevet November 21, 2007 Rapporter Share Skrevet November 21, 2007 godt du retter på meg:) hehe. har bare vært ute siden sommer:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 22, 2007 Rapporter Share Skrevet November 22, 2007 hehe, bare hyggelig!:crazysant: Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest sicarlse Skrevet November 22, 2007 Rapporter Share Skrevet November 22, 2007 en ting, hvor stor kabel er det normalt å legge til en helt standard komfyr? det er 16m og lurer på 4 el 6mm2. vet du det jhce? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThunderCable Skrevet November 22, 2007 Rapporter Share Skrevet November 22, 2007 et bimetall i feks et termisk vern forandrer seg ved varme. overbelastning resulterer i varme, og bimetallet bøyer seg vekk fra kontakt flaten og dermed slå vernet ut. Og grunnen til at det bøyer seg er fordi det består av to uliike metaller (derrav navnet bi) som reagerer ulikt til varme. Var en del ekektrikere her, selv er jeg lærling på andre året :) Siter 2stk 08' Ecco size 41. X 95' BMW 328i - solgt x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet November 22, 2007 Rapporter Share Skrevet November 22, 2007 en ting, hvor stor kabel er det normalt å legge til en helt standard komfyr? det er 16m og lurer på 4 el 6mm2. vet du det jhce? Slå opp i NEK så finner du en tabell der :) Kommer ann på forlegningsmåte og Sikring på kursen. Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 23, 2007 Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 en ting, hvor stor kabel er det normalt å legge til en helt standard komfyr? det er 16m og lurer på 4 el 6mm2. vet du det jhce? Til en helt standard komfyr legges det nesten alltid 4kv og 20a. Er det innbyggingskomfyr er det vanlig å legge en 20A til platetoppen og en 16A til stekeovnen. Evt en 25A som felles kurs, men dette kan bli litt knapt. 25A er lite brukt egentlig,men ser det noen steder. Morsomt at det er endel elektrikere på forumet da! Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest sicarlse Skrevet November 23, 2007 Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 hehe, er standard komfyr ja:) ikek sånn induskjonstopp, syns dynd på de som kjøper det og ikke vet at de må legge en større kurs til komfyr før etterpå:) ang tabellen, så hadde jeg ikke 52A for hånd for øyeblikket:) den er på jobb:) men uavhengig av forlegningsmåte så trodde jeg man pleide å legge 4mm2. og 16 meter får man vel ikek noe spenningsfall å prate om heller.. er forøvrig "påvegg" installasjon, da huset GAMMALT! ja, hvor og hva jobber dere med innefor elektro da? sjøl jobber jeg akkurat nå i AS Elektrisk, et firma på rett rundt 30 mann. og er for øyeblikket plassert på Elkem Solar, der vi holder på med en del styreskap til noen smelteovner. de skal utvinne ekstremt rent silisium som skal brukes i solcellepanel... de har forøvrig solgt ut hele produskjonen fram til godt over 5 år:) ganske chill jobb der, bortsett fra at vi har noen slike sikkerehtsfolk fra amerika som priker på ALT. de må notere 15 avvik til dagen, eller så har de ikke gjort jobben sin. og i tillegg så må vi ha arbeidstillatelser opp og ned og i mente. noe som fører til at 20% av tia går med til det... forsåvidt greit med sikkerhet da. fluor kalles selksapet, noen som har vært borti de før? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet November 23, 2007 Rapporter Share Skrevet November 23, 2007 Pga nasjonale bestemmelser brukes alltid 1,5 på 10A, 2,5 på 16 A og 4 på 20A. Kablene tåler mer, men klemmene i kontaktene tåler ikke mer. Eks: En 1,5kvadrat tåler mer enn 10A(17A?)husker ikke helt, men klemmene i kontaktene er kun testet for 10A på 1,5 og 16A på 2,5.hvis man prøver å kjøre mer strøm gjennom en 1,5, så blir det ofte varmgang i kontakter og brytere. Det var jo lov med 13A på 1,5 skjult og 15A på 1,5 åpent bare for et par år siden. Etter endel branner måtte de slutte med det... Jeg jobber i Ekeberg Elektro for tiden, ligger på Holtet i Oslo. Driver mest med service... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.