esbandos Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Hei. Har en ford escort bilcrossbil med en ford scorpio 2.0i motor. Når motoren er kald, og jeg starter opp bilen, ruser den seg opp til ca 5-6000 rpm, før den daler ned og stopper.. Hvis man prøver å gi gass samtidig, ruser den seg til turtallsperren og stopper hvis man slipper gassen. Hvis motoren er varm, starter den med engang, men hopper opp å ned på turtallet. Har nettopp byttet tomgangsregulator og luftmengdemåler, men ble ingen forandring. Kan det være datahjernen som er gåen? Håper på raske svar... :) mvh Kim Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zipp0 Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 falsk luft?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 gjør falskluften såånn at den blir tullete på kald motor og nærmere normal på varm motor? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 gjør falskluften såånn at den blir tullete på kald motor og nærmere normal på varm motor? viss det er en sprekk. så kan jo den bli tett, når det er varmt.. utvide seg da.. Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 ER nok ikke det, da går den rart hele tida. OM den er varm og trekker falsk luft eller kald og gjør det så blir det fortsatt rart med tanke på at det er 5000 rpm det er snakk om. Bør ikke ha så mye og si. Og det tar litt tid for metallet å utvide seg, og den ville derfor ha holdt seg på det turtallet lenger enn trådstarter sier. Ekke vips så har sprekken utvidet seg. Men kan jo hende jeg tar feil, sier ingenting sikkert, bare et forslag Hmm... gåen temp sensor kanskje?:S Tror bilen er kald og spruter for mye bensin? Eller så er det nok hjernen som har tatt kvelden. Se det positive i det; du får en "flying start" iallfall:D Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 hmm.. trur neppe det er falskluft.. bilen har funka HELT prikkfritt.. ble sånn etter den stod ute i vinter.. kan jo være at hjernen har fått frostskader ellernoe? :p Har sjekket alt av sensorer osv.. er ingen forskjell om jeg bytter tempsensoren ellernoe av den duren. Går like rart uans. Men skal prøve å bytte hjernen, så får vi se.. Takk for svarene :D Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 Er redd for gjerne her ja, eller ledningsnettet til tomgangsregulatoren, prøv å napp av ledningen på den. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Det er jo såklart falskluft bilen får, spørsmålet er bare om det er en sprekk som gjør at den drar i seg falskluft, eller om du har en elektrisk tomgangsregulator som slipper den inn i uønskede store mengder. Gjør som Granada3.0GL sier, og se hva som skjer. Ellers kan du prøve å bytte den, eller å spraye med startgass rundt innsugssystemet for å se om den øker i turtall da (betyr at det er en sprekk der). Om det er tomgangsregulatoren som er frisk, men får helt feil signal kan det hende du har problemer med ledningene til den eller at hjernen gir feil signaler ut. En bil med gassspjeld kan ikke gå opp slik i turtall uten at den får ekstratilskudd av luft (falskluft er all luft som ikke passerer gassspjeldet), hvor mager eller fet blanding kan ha innvirkning, men vi snakker ikke om ifra 950 RPM til 5000 RPM på grunn av det.. :) Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kroz Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Har hjerne til både 2.0i SOCH og DOCH. Skrik hvis du trenger. Siter Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.