Gå til innhold

Problemer med hovudlys,kjørelys og parklys

Ranger emnet

AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Lager til dette spørsmålet i en ny tråd, så det blir litt enklere å få svar på dette.

Problemet er at uansett hvor lysbryteren står, så er hovudlysa på hele tiden!

Står den på 0, er hovudlysa på, og sterke kjørelys, står den på Park, er det svake parklys, og hovudlys, står den på Hovudlys, er det samme som på Park.

Hva er det som skjer igrunn? Jeg vil ha det slik at på 0 er det kraftige "park" lys, eller såkaldt kjørelys, og NULL hovudlys, på Park, er det KUN park lys, og på Hovudlys, hovudlys PÅ og park lys..

Hvilken måte kan jeg ordne dette på? Er ny når det gjelder 740, så er ikke så erfaren med el nette i disse bilene :)

Om noen vet så skrik ut!!! Er jævvla iriterende! Er foresten snakk om en 1988 modell..

Takk på forhånd :)

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå snakket med volvo, han fyren sa at i midtkonsolen skulle det på fremste rekke være et relee, som var merket med K, dette kunne være ødelagt så jeg måtte undersøke det sa han. Men jeg har ikke noe som står K på i sikringsboksen, derimot over pedalene ligger 2 løse releer, ene står K på, andre er en orange strek over.

Om jeg tar ut det med K på, så skjer ikke det noe, tar jeg ut det andre skjer ikke det noe.. Tar jeg ut begge samtidig skjer det ikkenoe.

Men om jeg bytter om på dem, da begynder hovudlysa å lyse kostant, uansett om alt står "av".. Kan ikke styre noen ting.

Er ikke det noen som har noe som helst forlsag til hva jeg kan prøve ut?

Rart ikke noen har vært borti lignende, eller vet noe om hovudlysa :(

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forstått det slik at hovedlysa alltid står på.. sjekk litt under og oppå sikringsbrettet. Her må det jo være overledning elr kortslutning et sted. vis alt der er bra, må du sjekke at ikke noen før deg har montert noe rot ced lyktene.. Veit hvordan det kan se ut og etter jeg fjerna X antall meter med unødvendig ledning og fjerna ditt og datt som ikke funka osv, fikk jeg løst flere problemer...

Prøv også å kjenne om det lukter svidd av lysbrytern. Kjent problem at det går varmt her og en kortslutning dannes... prøv evt noen andre sin.,.

lykke til!

1987 Volvo 244 2.3 16V-T

2001 VW Transporter 2,5TDI

2007 Tysse Bilfrakter

Ja jeg frakter billi! =P

Viking redningstjeneste Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har forstått det slik at hovedlysa alltid står på.. sjekk litt under og oppå sikringsbrettet. Her må det jo være overledning elr kortslutning et sted. vis alt der er bra, må du sjekke at ikke noen før deg har montert noe rot ced lyktene.. Veit hvordan det kan se ut og etter jeg fjerna X antall meter med unødvendig ledning og fjerna ditt og datt som ikke funka osv, fikk jeg løst flere problemer...

Prøv også å kjenne om det lukter svidd av lysbrytern. Kjent problem at det går varmt her og en kortslutning dannes... prøv evt noen andre sin.,.

lykke til!

Jaa, tror ikke det er noe galt med lysbryteren da, ser helt fin ut, ikke no svidd rundt den, kan se ut som det er litt rot over pedalene, men er kun orginale ledninger, + alarmen.. hvordan får man ut sikringsbrette da? Er det mye styr?

Mistenker de releene da, det ene merket K..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se bak lysbryteren..

jeg har opplevd at ene kabelen har løsnet og kortsluttet seg mot en av de andre..

Har sjekket der, alt ser helt fint ut.

Ikke tegn til noe "hjemme-kobla" lendinger som jeg har funnet helder :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt det releet som det står k på så skal du se:)

Låner tråden din litt jeg;)

her om dagen døde dynamoen på bilen min men varsel lampa lyste ikke...hmm?

la også merke til at varsellampene ikke lyste uten om olje lampa(den lyste) når du hadde på tenningen..Wtf det gjorde dem en time førut da jeg hentet bilen, noen som har vært borti det samme.

har sjekket kontakter og allt baki der, dem lyste en tur men så senere igjen lyste dem ikke lenger, utenom olje lampa. Var litt kjedelig plutselig var det ikke strøm igjen, bilen stoppa akkurat når jeg parkerte på arbeid;)

ingen som har hatt samme prob...er bare olje lampa som lyser når du skrur på tenninga!

95 Golf 3

94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt

85 Volvo 740

88 Volvo 740 delebil

87 Volvo 240 Stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt det releet som det står k på så skal du se:)

Låner tråden din litt jeg;)

her om dagen døde dynamoen på bilen min men varsel lampa lyste ikke...hmm?

la også merke til at varsellampene ikke lyste uten om olje lampa(den lyste) når du hadde på tenningen..Wtf det gjorde dem en time førut da jeg hentet bilen, noen som har vært borti det samme.

har sjekket kontakter og allt baki der, dem lyste en tur men så senere igjen lyste dem ikke lenger, utenom olje lampa. Var litt kjedelig plutselig var det ikke strøm igjen, bilen stoppa akkurat når jeg parkerte på arbeid;)

Skal prøve å bytte det releet så får vi se..

Kan jo være lyspærene som er gåen? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg med dele at lysa funker :)

Det som var galt, var at releet for hovudlys, var av feil type.. Bytta til et slikt som sto K på, og da funka alt supert..!

Takk for tips osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider