Gå til innhold

Bør forsterker RMS = sub RMS ?

Ranger emnet

Boddiz

Anbefalte innlegg

"Det er poengløst å kjøpe en kraftig bass på 1000 wrms, hvis du ikke har råd til en forsterker som yter minst denne summen kontinuerlig.."

(Kilde: http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=382)

Er det virkelig slik?

Noen synspunkter?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som han skriver, "en 1000 watt RMS / 3000 watt peak bass bør få en forsterker som gir kontinuerlig 2000 watt" .... Uten at jeg har så mye peil, må jeg innrømme at dette høres unødvendig ut, og jeg vil tro mange av gutta her vil støtte meg i den påstanden... Og til en forsterker på 2000wrms, mener han også at en trenger en kondensator på 8F, noe jeg vet veldig mange vil si seg uenig i...

EDIT:

Les Mr. SQ sin kommentar på innlegget på gatebil... Synes han virker som en meget, meget kompetent fyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, har lest hele tråden nå. og jeg har vel fått svar på det jeg lurte på (forsterker RMS trenger ikke å være lik sub RMS...)

MEN

hvordan bør "forholdet" her være da? Vet at det er forskjellig fra amp til amp og sub til sub. men noen som har en "tommelfingerregel" å dele med meg? :)

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greia er i min erfaring:

har du en sub som er på f.eks 750w rms og 1500w max så ville jeg nok ha vært fornøyd med en forsterker som gir 500w rms men i bakhuet vet jeg at det ville vært meget positivt med en forsterker på 1000w + rms... dette har noe med kontrollen å gjøre... større forsterker gir bedre kontroll og utnyttelse av sub. det er ingen hemmelighet.

Men anyway.... + - 2-300w rms forsterker vs sub bør ikke skade har jeg erfart iallefall.

2cool er bak mål!

(han som kaller seg soocool her inne?)

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cerwin Vega sier at om du har 1/3 av effekten på en forsterker til hva et element takler så er du veldig langt. Men de legger til, "..men vi mener ikke at forsterkern ikke er rimelig av den grunn.." Dvs, de gjør oss litt obs på disse wattnissene. Hva en forsterker gir i watt er vel egentlig bare med hvor "høyt" den kan få et element til å spille (etter elementets spesifikasjoner), men sier lite om selve kontrollen. RMS er ikke en god målestandard, og knapt bedre enn DIN. FTC er klart den som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er ftc? hehe

Er vel den strengeste og mest "riktige" målingene (for oss sluttbrukere). Se f.eks Harman Kardon sine "latterlige" målinger på hjemmekinoreciverene. De trekker ofte 800watt ifra nettet, og oppgir 5x75watt.. mens andre derimot.. trekker 500watt og sier de er på 5x120watt. En normal AB forsterker er vel mellom 60-70% effekt effektiv ut ifra hva den trekker inn. FTC er mer reell slik sett. RMS kan være godt målt, men finnes ingen grenser på hvordan det skal måles :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm! 2cool skriver han er mediesky og er omtrent "best" på strøm og bilstereo siden han er 36 år og jobber med strøm.

For det første. De fleste elektrikere osv jeg kjenner vet ikke forran og bak på en kontaktor en gang(evt relè)

At han er 36 trenger ikke mene at han er så sykt flink som han henviser til i innlegget. en på 20 kan også ha lik eller mer kunnskap.

Ang at han er sky osv. Hvorfor kaller han seg 2cool og soocool?? Selvdigger til max det der da!

Virker også rart da han mener man kan bruke 21mm2 + kabel på +-6meter til en Lanzar OPTI som gir ut "over" 4000w RMS.. dette i seg selv er jo 333,33AMP i seg selv, om man har 100% virkningsgrad..

Tror jeg hadde kjøpt med en 5kg med salt i tilegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider