Gå til innhold

Kjøling av forsterkere

Ranger emnet


TrustNo1

Anbefalte innlegg

Jeg driver å bygger stereo i en MR2 MK2. Forsterkere har jeg plassert i bagasjerommet, og her blir det rimelig hett etter litt "missbruk" :)

 

Problemet er nok at MR2 har ett relativt lite bagasjerom i en hermetisk lukket omgivelse. Det hjelper heller ikke at motoren ligger vegg-i-vegg og eksosen ligger under.

 

Pr i dag har jeg rundt 1500W RMS fordelt på tre forsterkere, men planlegger enda en forsterker.

 

Spørsmålet mitt er om noen har ett godt forslag til hvordan man kan få kjølt ned hele baggasjerommet slik at hele morroa ikke blir overopphetet. Radiatorkjøling hadde vel kanskje vært en mulighet, men dette vil jo være utrolig mye jobb å få til.

 

En annen mulighet ville jo vært å laget ett luftehull ut mot motor-rommet, men problemet da er jo at det fort vekk blir fryktelig vått ved regnvær. Finnes det eventuelt noen slags "filtere" som gjør at jeg kan lage litt lufting inn i rommet, uten at vann og søle også følger med?

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, det er ikke bare forsterkerne som blir varme. Når jeg åpner baggasjerommet så oser det ut, sikkert 60-70 grader. Har ikke målt enda, men skal få gjort dette.

 

Husk at baggasjerommet til MR2 er rimelig lite, og hermetisk lukket.

Eneste løsningen jeg kan se for meg uten for mye modifisering er eventuelt ett langt lufterør inn, slik at regnvann og søle ikke følger med, og ett tilsvarende rør der luften går ut igjen.

 

Noen som aner hvordan vann filtreres vekk på feks ett vareapperat?

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest varmeproduserende forsterkeren jeg har, er en kenwood KAC-1023. Den blir kokvarm, og er rimelig gammel, men den gjør jobben sin bra. Å bytte ut kan jo være en mulighet, men skal jeg få noe tilsvarende i effekt må jeg vel fort ut med 6-7 lapper. I tillegg vurderer jeg å skaffe meg enda en forsterker.

 

Nå kjører riktignok kenwooden i 2x1ohm på henholdsvis 2x8" og 2x12", så når jeg får en separat forsterker til er av disse settene, slik at kenwooden kun kjører 2x2ohm så vil den nok kanskje produsere noe mindre varme. Men da vil jo den nye forsterkeren produsere i tillegg.

 

Som nevnt så kan jeg jo eventuelt skifte ut hele forsterker-parken, men:

 

- Det vil nok koste meg mer enn jeg er villig til å bruke

- Jeg tviler sterkt på at jeg får den effekten jeg ønsker uten at dette produserer for mye varme, til tross for mer effektive forsterkere.

 

Jeg regner nok heller med at en form for ventilasjon er løsningen. Hente luft fra kupeen er jo forsåvidt en løsning, men det krever en relativt lang slange, i og med at denne må først igjennom motorrommet. Det vil også kreve en rimelig kraftig vifte, og jeg må jo også ha en form for enveis-ventil som slipper luften ut i bak-kant

 

For de som ikke måtte vite det er MR2 delt inn på følgene måte, bakfra: Bagasjerom, torpedovegg, motorrom, torpedovegg, kupee, torpedovegg, reservehjulsbrønn(frontbaggasje)

 

Dette med "vannfeller" hørtes intressant ut, men hvordan fungerer det? Personlig har jeg ikke hørt om det før, så eventuelle forslag hadde vært fint.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med å kontakte http://www.carputer.no og høre på et 12V kjøleanlegg?

 

Mvh

Pål

 

Kjøleannlegg som kjøler så mye er nok håpløst å få til i en bil. Den må isåfall være mekanisk drevet, og det vil bli alt for mye arbeid. Bare jeg får til en god måte å ventilere baggasjerommet uten at fukt slipper inn, så burde det løse mye av problemet.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har dokumentert allerede med en god del bilder. Jeg kan godt legge ut litt etterhvert for de som er intressert. Såvidt jeg vet, er det ikke mange som har plassert 2x12", 2x8", 2x6", 2x4", 2xtw i en MR2, og dette uten at det tar opp noen merkbar kupeeplass :)

 

Jeg har ikke lagt ut noen bilder enda, fordi jeg har ikke noe fanzy finnish enda som jeg ser mange andre har laget, men har foreløpig konsentrert meg om å lage kassene så tilpassede og gode som mulig til den lille plassen jeg har til rådighet.

 

Men det er kanskje intressant for noen å se byggeprossesen også, så jeg kan jo se om jeg får lagt ut en liten bildesamling snart.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken min bak en "vannfelle" var på en måte noe ala det du har under vasken hjemme med enkelte modifikasjoner.

 

Si du lager et rør som dette:

 

------\       /---------
      \_ _ _/

 

Hvor strekene er hele rør, gjerne 80mm i diameter som passer finfint med billige og gode kjølevifter fra PC verdenen. Cluet her ligger i bunnen av "U'en", om du har hull her og plasserer denne i f.eks motorrom eller andre steder vil, i teorien, alt vannet renne ut av hullene før det kommer seg noe videre gjennom slangen.

 

Har aldri gjort noe slikt som nevnt tidligere, men ser for meg at det burde fungere.

 

En annen ting som er grei å tenke på er at luft som beveger seg, selv om en er varm, ofte hjelper voldsomt. Det er selvfølgelig en fordel å hente inn frisk luft og få spyttet ut den varme, men det er uendelig mye bedre med luft som sirkulerer rundt det du skal kjøle ned enn helt stillestående luft. Da får du luftlommer rundt forsterkerene som blir skammelig varmt.

 

Du trenger faktisk ikke så sterke vifter som du tror, rett og slett fordi det skal mye mindre til enn du tror for å få ned temperaturen rimelig markant. Om du må ha dette gjennom motorrommt bør du også sørge for å varmeisolere røret på det strekket.. Du kan også "stacke" 2 vifter, dette øker (i teorien..) trykket på viftene. Litt omdiskutert akkurat det der, men i min erfaring fungerer det ;).

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, 2xGAS12" i lukket kasse laget av en god blanding MDF og glassfiber i fronten.

2xRF8" i lukket kasse bak setene. Orginal-"oppbevaringsrommene" har jeg fjernet for at det ikke skal gå uttover vandringen til setene.

 

Frontsettet består av 2xRF4" og 2x RF6", laget i lukkede kasser i dørene. Disse lagde jeg før jeg startet med glassfiberstøping, så de er kanskje noe større enn hva de kunne ha vært, men avlikevel ikke så store at de stjeler nevneverdig beinplass. Diskantene er plassert bak speilene, i orginalhusene.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken min bak en "vannfelle" var på en måte noe ala det du har under vasken hjemme med enkelte modifikasjoner.

 

Si du lager et rør som dette:

 

------\       /---------
      \_ _ _/

 

Hvor strekene er hele rør, gjerne 80mm i diameter som passer finfint med billige og gode kjølevifter fra PC verdenen. Cluet her ligger i bunnen av "U'en", om du har hull her og plasserer denne i f.eks motorrom eller andre steder vil, i teorien, alt vannet renne ut av hullene før det kommer seg noe videre gjennom slangen.

 

Har aldri gjort noe slikt som nevnt tidligere, men ser for meg at det burde fungere.

 

En annen ting som er grei å tenke på er at luft som beveger seg, selv om en er varm, ofte hjelper voldsomt. Det er selvfølgelig en fordel å hente inn frisk luft og få spyttet ut den varme, men det er uendelig mye bedre med luft som sirkulerer rundt det du skal kjøle ned enn helt stillestående luft. Da får du luftlommer rundt forsterkerene som blir skammelig varmt.

 

Du trenger faktisk ikke så sterke vifter som du tror, rett og slett fordi det skal mye mindre til enn du tror for å få ned temperaturen rimelig markant. Om du må ha dette gjennom motorrommt bør du også sørge for å varmeisolere røret på det strekket.. Du kan også "stacke" 2 vifter, dette øker (i teorien..) trykket på viftene. Litt omdiskutert akkurat det der, men i min erfaring fungerer det ;).

 

Jepp, var vel egentlig noe slikt jeg så litt for meg. Tror dette kan være en grei løsning. Stemmer nok som du sier at det ikke skal rare gjennomstrømningen til, hele cluet er bare å få den varme lufta ut av baggasjerommet. Når det er så hermetisk tett, samt isolert med teppe, og så lite som det er, så sier det seg selv at det blir som en stekovn når det står på 1000-2000W.

 

Må vel isåfall plassere to slike vann-feller. Jeg tenkte ett inntak av luft mot bunnen av baggasjerommet, slik at den kalle luften kommer inn der. Og en uttaks-ventil langs toppen, siden varm luft stiger opp. Hvis jeg hadde konstruert det slik, er det nesten ikke sikkert at det er nødvendig med en vifte engang, men det er jo greit å slenge inn en enkel en uansett.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg regner med at jeg tar luften både inn og ut i fra motor-rommet. Den kalde luften tar jeg inn fra bunnen, der det ikke er noe særlig tempratur uansett, dessuten så blir det såppas mye turbulens under kjøring at det burde ikke være noe problem.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår