Gå til innhold

Koni dempere

Ranger emnet


Gjest kentiver

Anbefalte innlegg

Men, om supersport-gutta kjører med stab-stag og, så er vell forskjellen minimal..

Få på noen gode brede dekk, juster cambervinkelen, downforcer og senking (stive dempere) for å skape vakum under bilen, lav luftmotstand, 4x4, lett karosseri, mange hester og skikkelige bremser.. så kan man vell snakke om banekjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kentiver

Hehe, havnet litt utafor teamet dette:P Skal ikke på banekjøring jeg, skal bare kjøre vanlig. Men her i nord har ingen funnet opp strake strekninger, bare svinger og svinger og svinger... sikker på at vegvesenet laget en sving istedet for å hugge ned 2 tre. Så er kjekt med en bil som kan ha litt fart i svingene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Konidempere er at etter de har ligget og rustet i fjæra i 20 år, sender du de inn til overhaling og de kommer tilbake som nye (evt. enda bedre om du hiver inn dine egne spesifikasjoner på hvordan du vil ha de ventilérte). Prøv dét med disse Kina-settene; noen få år etter er hele selskapet nedlagt/flyttet/byttet navn og man sitter men skjegget i postkassa. Hva har man igjen? I værstefall en defekt demper som ikke kan reparéres; "Hei, den var jo billig iallefall" (fenoménet kalles "buy cheap buy twice"). En annen sak; med Koni er man garantért gjennomgående høy kvalitet, ekstremt lav differanse fra demper til demper og svært stort justéringsspenn (demper-dynoene av billigsettene viser en sterk tendens mot jo flere "klikk" det er på justéringen, jo mindre forskjell er det fra maks stivhet til minst). Videre, Koniene går ikke til faens bare sånn helt plutselig og uten grunn (jeg nevner i forbifarten eksempler som Omnipower, KSport, D2, Megan Racing, Blox, OBX og resten av alternativene i eBay-klassen). Til Honda f. eks. anbefaler Amerikanerne med peiling Konidempere eksklusivt grunnet den høye kvaliteten, mulighet for custom-ventiléring etter ønske, både til hardcore banebruk og til daily driving. Kjøper man Konidempere holder de minst så lenge som karrosseriet ruller på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koni demperene er veldig godt avstemt fra fabrikk og har god kontroll på "stemplet" eller hva det nå heter i demperen. Hardheten på demperen passer også godt til stivheten i Eibach fjæren. Den kan også justeres hardere etter hvert som den blir slitt osv.

 

Supersport settene er kun laget for å være billige å gi lave biler. At bilen er lav er ingen garanti for at den ligger godt på veien, snarere tvert i mot. De fleste som kjører med SS gewinde har satt fjærsetet lavt og bærearmene peker oppover. Dette gir større endring av hjulvinkler gjennom fjæringsbevegelsen, bla bumpsteer blir ganske overdreven. Med Koni/Eibach er bærearmene nær paralelle og hjulvinkler endrer seg mindre gjennom fjæringsbevegelsen. Det du tjener på lavere tyngdepunkt med lavt gewinde klarer ikke å kompansere for dette.

 

Et annet poeng er at det er flere i England som har testet dette på div trackdays ;)

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv kjørt med gule koni og jamex fjærer på golfen min i 3 år nå, og dem er fortsatt like stive i dag ( har dratt dem til på max stivhet ) .. og på 215/40/17 så er det bare gummien som gir etter når jeg prøver å røre på karroseriet.. altså er det meget stivt.. prøvde en liten test her om dagen i 80 km/t og rykke i rattet for å se om den slapp , men den svingte bare og jeg og passasjeren ble "kastet" rundt inni kupeen.. nå har ikke jeg testa noen annen golf med stivhetsjusterbare dempere , men jeg er i allefall meget fornøyd med de gule koni'ene.. max stivhet = null fjæring = artig :)

- 92 Vento 1.8

- 88 Golf2 GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kentiver

Hehe, ja blir kjekt med stiv bil. Men må ikke være sånn at jeg hopper inni bilen hver gang jeg kjører over en hump i 20km\t. Akkurat nå har jeg Sachs gas dempere(ganske nye) og 40mm senkefjærer, blir bilen senket 40 da? Eller holder demperene den litt ekstra oppe? Altså sånn at når jeg nå får Koni demperene som er forkortet med 40 mm, så blir den jo så lav uansett?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kentiver

Hehe, ja merker ganske god nå også hvis jeg kjører over ting, men ikke stivt nok:P Plager meg litt hvis jeg har litt fart, og kjører i en svak bump i veien, så når jeg kommer opp igjen, så "svaier" bilen litt før den legger seg stabilt igjen... hehe, hvis dere sjønner? Tar lang tid før den retter seg opp:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår