Gå til innhold

Sliter med oljetrykket....

Ranger emnet


KriZ

Anbefalte innlegg

Som titelen sier..

 

Jeg starta opp motoren nå på søndags morran, alt virka helt greit.. Men så sto den litt på tomgang og da begynte oljelampa å lyse. Jeg stoppa motoren, å peila olja. Den var nesten på max.. Banner og skjeller litt. fyller litt olje. å prøver å starte igjen..

 

Fortsatt lyser olje lampa, Jeg ga litt gass, så den kom opp på 2000rpm og da slutta den og lyse.. og da blinka den et parr ganger på tomgang.

 

Tenkte for meg sjøl, at da har sikkert oljepumpa hatt sine bedre dager, skrudde den ut idag... Den var bra slitt, satt i en ny og monterte sammen alt igjen..

 

Hva trur dere skjedde???????

 

Jo nå lyser lampa hele tia, uansett turtall... (Ja jeg har fylt olje)

 

Det eneste jeg ikke har gjort er å bytta olje filter, men det er orginalt volvo som har godt max 3-4000km. Så tviler på det er tett.. Kan det være noe annet???? Siden olje pumpa var slitt.. Kan den ha gidd fra seg noe spon som har kødda det til videre i systemet???

 

Takker for alle svar....

 

Motoren det er snakk om er en B23et...

Volvo 242 -81 B23et, Ny motor i vinter.

 

Volvo 242 -78 B21a/B23et "Kjeksen". Vrak

 

Om livet suger..ÖVERLADDA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

245n som vi kjørte på skjærtorsdag hadde ett totalt skrot el.nett i motorrommet. Der lyste ladelampa selv om den lada osv. Den giveren tror jeg bare jorder så lampa lyser, kan være at isolasjonen er slitt bort så den ligger mot jord også. Ta å huk på en manometer og sjekk trykket da vel, bare å skru ut trykkgiveren og stjæle et eller annet manometer fra nærmeste nabo.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei... Har ikke helt trua på att det er elektrisk feil, for Har bygd om ledningsnettet og bytta alle ødelagte og slitte ledninger.

 

Men man vett jo aldri. Jeg får prøve å få tak i en måler og sjekke det

Volvo 242 -81 B23et, Ny motor i vinter.

 

Volvo 242 -78 B21a/B23et "Kjeksen". Vrak

 

Om livet suger..ÖVERLADDA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er problemet løst..

 

Det var så enkelt som at jeg ikke satt på veivhusventilasjon boksen på blokka da jeg prøve starta, så da har ikke akselen ned til oljepumpa treffe pumpa regner jeg med.

 

Vertfall så blei det som før igjen når jeg satt på den.

 

Hadde den av pga bytte av returen som går ned i blokka var litt sprekt på toppen og lakk litt, Så bytta den når jeg først hadde av bunnpanna

Volvo 242 -81 B23et, Ny motor i vinter.

 

Volvo 242 -78 B21a/B23et "Kjeksen". Vrak

 

Om livet suger..ÖVERLADDA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såpass ja?

på b23et`n min så trodde jeg faktisk at hele motorn var kæss pga oljalampa blinka og lysa endel på tomgang men ikke ved litt turtall.

men den har faktisk egen tomgangs skrue ved spjeldhuset på innsuget.så på med turteller og justere på den så ble alt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår